De E-xpeditie Mobiliteitstest van de BMW i3 begon allesbehalve veelbelovend. Ondanks deze valse start zette de Beier de snelste tijd neer! Onder betere omstandigheden gaat ie dit zeker verbeteren. Daarnaast haalt hij ook een eerste plaats op de E-index. Hoe presteert de i3 op onze testonderdelen?
DE MOBILITEITSTEST IN HET KORT
Bij E-xpeditie.nl zijn we van de praktijk. Geen theoretisch verhaal over actieradius en batterijcapaciteit. Wij testen elektrische auto’s in de praktijk. We leggen daarvoor een forse afstand over hetzelfde parcours af. Hoe sneller een auto dit aflegt, hoe bruikbaarder hij is!
VALSE START
Door ongelukkig toeval stond er op de afgesproken ochtend geen volgeladen i3 klaar bij BMW Dusseldorp in Epse. In plaats daarvan werd er vliegensvlug een ander exemplaar opgehaald bij het filiaal in Apeldoorn. Echter: deze stond net aan de lader. Om een lang verhaal kort te maken: we begonnen ons testrondje met een halfvolle batterij. De Leaf is door andere omstandigheden ook met een halfvolle accu gestart, dus wij vonden dit een eerlijke vergelijking.
FASTNED AAN DE VERKEERDE KANT VAN DE A1
Via de Fastned-app zagen we halverwege Amsterdam en Deventer een snellaadstation: Palmpol. Dat zouden we makkelijk halen, dus voerden we de parkeerplaats bij Terschuur in het navigatiesysteem van de i3 in. Koersend op dit navigatiesysteem kwamen we uit bij een McDonald's, en hoe we ook keken: geen Fastned te bekennen. De iPhone werd tevoorschijn gehaald en we navigeerden via de Fastned-app. Dat betekende doorrijden naar de volgende afslag en omkeren. De Palmpol zat aan de zuidkant van de A1, we reden aan de noordkant. Vervolgens laden, weer een afslag terug en omkeren. Extra kilometers, extra tijd en extra kilo-watt-uren.
AC EN CCS – NIET TE VERWARREN!
Bij Fastned kun je wel een AC-stekker in je i3 pluggen, maar we ontdekten dat dit qua laadtijd niet opschoot. Een Tesla-rijder (en ervaren Fastnedgebruiker) keek, zag en adviseerde: onder de AC-ingang van de i3 zit nòg een afdekkapje. En dan blijkt een CCS-stekker te passen. Omdat we vonden dat onze blunder de i3 niet valt aan te rekenen, hebben we de eindtijd gecorrigeerd voor de onnodig verspeelde 40 minuten
ZWARE OMSTANDIGHEDEN
De i3 ondervond nòg een nadeel: het was tijdens de test een dikke 30 graden (één van de warmste dagen in september). Dat betekende dat de airco op volle kracht draaide om het aan boord nog enigszins draaglijk te houden. Zoals gezegd: we testen in de praktijk en corrigeren niet voor deze omstandigheden
HOE IS HET RIJDEN IN DE I3
Wie dacht dat alle auto’s hetzelfde rijden als ze zijn voorzien van een elektromotor kunnen we uit de droom helpen. Tussen de geteste ZOE, Leaf, B-Klasse en i3 (en de nog niet geteste Tesla’s) zit een wereld van verschil in rijgedrag. De i3 is een echte BMW: achterwielaandrijving en een supergevoelig stuur. De auto is relatief licht, met zijn 1.200 kg is hij veel lichter dan zijn concurrenten. Hij reageert direct op het stuur, wat hem enigszins nerveus maakt. Misschien meer een auto voor bochtige wegen dan een snelwegcruiser. Gek genoeg went het stuurgedrag.
De smalle en grote wielen doen vermoeden dat het een auto is die snel uit de bocht vliegt. Natuurlijk hebben de auto ook op dit punt aan de tand gevoeld. Laten we het zo zeggen: als je met deze auto uit de bocht te vliegt heb je het echt te bont gemaakt.
INTERIEUR
Een BMW is allereerst een rijdersauto. Dat betekent een stuur dat je lekker naar je toe kunt halen. Plus fijne stoelen met een goede zijdelingse steun. De i3 is gericht op gewichtsbesparing. Het stuur is inderdaad heel fijn geplaatst. Het stuur mag van ons een dikkere rand hebben, net als de geteste B-Klasse. De stoelen ogen iel (maar heel mooi). Meer zijdelingse steun zouden we wenselijk vinden en ook wat langere zittingen. Verder: perfect!
Verder ademt het interieur één en al innovatie. Waar we over de buitenkant veel kritiek ervaren, vernemen we van anderen vooral lof over het interieur. Het is dan ook niet alleen prachtig afgewerkt, qua vormgeving is het ingetogen elegance. En wonderlijk genoeg detoneren de klassieke BMW drukknoppen enigszins.
Fraai detail: bovenop het dashboard is een mooie houtstrip aangebracht. Omdat ik twijfelde of dit echt hout was, hebben we het gecheckt bij BMW Dusseldorp: 100% eucalyptushout! We vinden het zo mooi dat we het opberggedeelte zelf nooit zouden gebruiken: stel je voor dat er krassen ontstaan op het hout. Werkelijk prachtig!
INNOVATIE
De i van i3 (en i8) staat voor Innovatie. Dat straalt aan alles af. De vormgeving van de buitenkant is een statement: de koets is van carbon en weegt maar 120 kg. Hij is zo stijf dat een B-stijl (de stijl die tussen voor- en achterportier zit) niet nodig is. Daarom koos BMW voor ‘suicide doors’: de achterportieren zwaaien andersom open. Daardoor ontstaat een ruime instap naar de achterbank. De i3 blijkt ruimer dan veel mensen dachten.
Het hele concept van de i3 draait om energiebesparing; zowel bij productie, gebruik als einde-levenscyclus. In dat opzicht is een consequent en goed doordacht uitgevoerd ontwerp.
GEEN GASPEDAAL
Bij de i3 spreekt BMW niet meer van een gaspedaal maar van een rijpedaal. Het vergt even oefenen en even wennen, maar dan blijkt het mogelijk om door het gas los te laten volledig tot stilstand te komen. De auto kent geen ‘kruipneiging’ van de automaat: om weg te rijden moet er daadwerkelijk gas worden gegeven. Met een i3 wordt een hellingproef wel erg makkelijk voor wie zijn roze papiertje kaart wil halen.
GERUIS
Omdat de auto zo stil is, gaan andere geluiden meer opvallen. Met name het windgeruis viel heel erg op. Verder is de koets heel stijf, we konden geen rammeltje of kraakje bespeuren.
Afbeelding: 21 kilometer te gaan, nog 22 in de batterij...
EN TOEN WERD HET TOCH NOG WARM AAN BOORD
De i3 was niet zo best aan onze test begonnen. Na Palmpol (tot 80% opgeladen) kwam hij in zijn element. Even een klein stukje file en dan met de maximum snelheid op de cruisecontrol in één keer door naar Velder. Daar werd na een half uurtje de stekker eruit getrokken bij 73%. Dat zou overeenkomen met 145 kilometer en moest ruim voldoende zijn om terug in Deventer te komen.
Toen we na het verlaten van de parkeerplaats op de snelweg reden gaf de boordcomputer aan dat we geen 145 maar nog maar 105 kilometer konden afleggen. En dat we dus moesten bijladen.
De lijst met laadstations die de boordcomputer ophoestte kon ons niet bekoren. De BMW is uitgerust met internet: dan moet het toch mogelijk zijn om snellaadstations via Fastned of The New Motion te selecteren zou je denken.
De strategie werd aangepast: op weg naar de finish konden we nog stoppen bij De Slenk en De Somp voor een superkorte stop. Ter hoogte van De Slenk werd besloten om door te rijden naar De Somp. En vlak voor De Somp werd een knoop doorgehakt: het bereik was een paar kilometer minder dan de resterende afstand. We schakelden over naar de Eco-stand en besloten de gok te wagen. Op de A1 stond een file (dat wisten we) en dat betekent: energie besparen.
Na een kwartiertje Ecoplus werd de knop weer naar Comfort gezet: zonder airco was het niet meer aangenaam. Eind goed al goed: zonder problemen en met 10 kilometer over arriveerden we op kantoor.
CONCLUSIE
De i3 heeft ondanks zijn slechte start de snelste tijd neergezet. Onder betere omstandigheden gaat ie dit zeker verbeteren. Daarnaast haalt ie ook een (gedeelde) eerste plaats op de E-index. Dat is het resultaat van op alle fronten goed presteren.
Als je de gelukkige bent die een nieuwe auto uit mag kiezen en voor elektrisch wilt gaan, is een nadere kennismaking met de i3 zeker de moeite waard.
PLUS:
- 200 km werkelijk bereik mogelijk
- Stuurmansauto
- Goede afwerking
- Lage bijtelling
- Laag stroomverbruik
- Uitgesproken uiterlijk
MIN:
- Beperkte laadruimte
- Ruimte achterin niet geschikt voor lange mensen
- Uitgesproken uiterlijk
LOGBOEK
Locatie |
Tijd |
Afstand |
Bereik |
Opmerking |
Deventer |
10:30 |
0 |
115 |
|
Palmpol, Terschuur |
11:15 |
67 |
45 |
|
Palmpol, Terschuur |
12:14 |
|
177 |
40 minuten verspeeld door verkeerde stekker |
Velder, Liempde |
13:47 |
220 |
17 |
|
Velder, Liempde |
14:18 |
|
148 |
|
Deventer |
15:41 |
349 |
10 |
|
Tijd |
04:31 |
349 |
|
Na correctie met 40 minuten |
E-INDEX
Prestaties |
|
Actieradius |
|
Laden |
|
Rijgedrag |
|
Informatievoorziening |
|
Bruikbaarheid |
|
Prijs |
|
INDEX |
3,1 |
(maximale score 5 punten per onderdeel)
Gemiddeld energieverbruik tijdens de testperiode: 15,0 kWh/100km.
OVER DE TESTAUTO
De geteste BMW i3 was voorzien van de volgende opties:
Wat | Prijs |
---|---|
BMW i3 (94Ah) | 36.700,51 |
Kleur Protonic Blue | 671,55 |
19 inch Turbine wielen | 863,94 |
Interieurdesign Lodge | 2.203,12 |
Comfort pack Advanced | 2.819,30 |
Warmtepomp | 671,55 |
Alarmsysteem | 487,63 |
Snellaadpakket | 1616,56 |
Elektrisch verwarmde voorstoelen | 335,17 |
Totaal | 46.189,33 |
RANGLIJST MOBILITEITSTEST
Model | Tijd |
---|---|
1 BMW i3 | 04:31 |
2 Renault ZOE | 05:01 |
3 Nissan Leaf | 05:20 |
4 Mercedes B Klasse | 08:58 |
Meer informatie
Meer informatie over BMW i is te vinden op www.dusseldorpbmwi.nl.