Tijdens onze test was Nederland gehuld in mist. En we hadden ook nog eens een grijze Ioniq bij ons. Toch werden we niet mistroostig van deze combinatie. De Ioniq bleek een hele leuke auto. Sterker nog: hij verovert in de Grote Mobiliteitstest de eerste plaats op de BMW i3. Dan moet je toch van goeden huize komen…
OVER DE E-XPEDITIE.NL MOBILITEITSTEST
We testen elektrische auto’s in de praktijk: door een ronde door Nederland te rijden. We rijden van ons kantoor in Deventer over de A1 naar Amsterdam, via de A2 naar Eindhoven en via de A50 weer terug naar kantoor. We noteren de tijd die we afleggen. De tijd is een maatstaf voor de bruikbaarheid van de betreffende auto.
OVER DE HYUNDAI IONIQ
De Ioniq is verkrijgbaar als hybride (benzine plus elektromotor en een 1,56 kWh batterij) en als BEV (100% elektrisch). In 2017 komt er ook een plug in hybride, waarbij de batterij ook via een laadpaal is op te laden.
De elektrische uitvoering die wij reden, was uitgevoerd met een 28 kWh batterij die in combinatie met deze auto goed is voor een actieradius van 280 km. Dat is 30 kilometer verder dan een Nissan Leaf die een grotere accu heeft: 30 kWh. De Kia Soul EV heeft een iets kleinere accu (27 kWh) en kent een actieradius van 212 kilometer. Eén van de geheimen zit hem in zijn lage luchtweerstand: hij heeft een Cw-waarde van slechts 0,24! Keerzijde van de luchtweerstand is een heel vlak liggende achterruit. Die is daarom in twee delen verdeeld. In de achteruitkijkspiegel is dat even wennen: er loopt een brede streep door het beeld.
UITVOERING
De Ioniq is leverbaar in twee uitvoeringen: Comfort (€ 32.750) en Premium (€ 35.980). Wij reden de voordeligste uitvoering. Zijn uitrusting vonden we uitgebreid: onder meer een mooi dik leren multifunctioneel stuur, een riant navigatiescherm (waarover later meer). De stoelen waren met stof bekleed. En hoewel de stoelen in alle standen verstelbaar zijn inclusief een elektrisch verstelbare lendesteun zit daar ons punt van kritiek. De verstelling naar voren en naar achteren gebeurt met een stalen beugel die vooraan onder de zitting zit. Bij andere merken zien we daar mooiere oplossingen voor. De hendel om de hoek van de rugleuning te verstellen zit weer ver naar achter en vinden we daardoor minder makkelijk te bedienen. En ondanks de uitstekende verstelbaarheid konden we niet echt een lekkere zit vinden: we zijn wat meer zijwaartse steun gewend en hadden het gevoel op de stoel heen en weer te schuiven.
Nu we onze kritiek geuit hebben is het tijd voor de loftrompet. De Hyundai ziet er zowel van buiten als van binnen leuk uit. Het interieur is met mooie materialen en met zorg afgewerkt.
RIJDEN
Hyundai heeft heel eigenzinnig voor drukknoppen op de middenarmsteun geplaatst. Met die knoppen kies je de gewenste ‘versnelling’ (parkeren, neutraal, drive en achteruit). Op diezelfde steun zit ook een knop Drive mode. Daarmee kies je tussen Normaal, Sport en Eco.
In de normale stand rijdt de Ioniq prima. Eco (met begrenzing op 110 km/h) hebben we niet geprobeerd. De sportstand daarentegen wel! 120 pk lijkt misschien niet veel voor een auto van 1.495 kilo. Toch sprint ie daarmee in minder dan 10 tellen naar de 100 km/h. In de sportstand verandert de kilometerteller in een soort toerenteller, van 0 tot 100 procent vermogen. De schaalaanduiding doet in die stand denken aan die van Tesla. Veel belangrijker dan deze grafische weergave is het rijgedrag. De auto hangt dan gretig aan het gas, hoe raar dat ook klinkt voor een elektro-auto.
Qua sturen scoort ie een vette voldoende. Hij stuurt en remt precies, wel vinden we hem nog wat stoterig op hobbels in het wegdek. Verwacht geen sportwagenonderstel, maar wel een meer dan uitstekend onderstel voor een auto voor dagelijks gebruik.
Waar we helemaal blij van werden is dat de Ioniq is uitgerust met Advanced Smart Cruise Control. Oftewel: cruise control inschakelen en de auto houdt zelf voldoende afstand tot de voorganger. Vanzelfsprekend hebben we dit uitgetest. De cruise control kent vier standen van reageren (heel veel afstand, of wat minder). Dit blijkt een verademing, zowel in de stad als op de snelweg. Omdat de auto bij stilstand en ingeschakelde versnelling ‘kruipt’ moet je bij volledige stilstand (verkeerslicht) op de rem trappen. Omdat door die actie de cruise control wordt uitgeschakeld moet ie bij groen licht weer worden ingeschakeld. Oftewel: we hebben een verlanglijstje…
Het stuur is ook nog eens uitgerust met flippers aan weerszijden. Daarmee kun je niet schakelen, maar wordt de mate van energie regeneren (terugwinnen van remenergie) ingesteld. Dat kan in drie standen. Zelf houden we van fors regeneren (stand 3). Het is mogelijk om je eigen voorkeur te programmeren en te koppelen aan de drive modus (normaal, sport, eco).
INFORMATIEVOORZIENING
Een mediasysteem waar we blij van worden! Het heeft een lekker groot formaat én het is overzichtelijk. We vinden vrij snel en intuïtief wat we zoeken. Bij het invoeren van adresgegevens valt op dat we net zo snel kunnen typen als we op een pc gewend zijn. Hulde!
Ook heel mooi: de Ioniq is geschikt voor Android Auto en Apple Carplay. Hiermee koppel je je smartphone via een USB-kabel met de Ioniq. In het dashboard van de auto verschijnen dan een aantal apps die je zowel vanaf je telefoon als via het touchscreen van de Ioniq kunt bedienen. Mocht je willen proefrijden met de Ioniq, neem dan een USB-kabel mee en probeer dit zelf uit. Aanrader!
Eén van de zaken waar we op letten is de weergave van oplaadpunten. Ook de Hyundai geeft dan de laadstations in de directe omgeving weer. Gelukkig in een overzichtelijke en begrijpelijke lijst. Het is echter ook mogelijk om in dit systeem zelf een route met meerdere punten te plannen. Goed doordacht.
LADEN
Onzichtbaar, maar van groot belang: de Ioniq is voorbereid om te snelladen tot 100 kW. Zijn concurrenten met uitzondering van Tesla gaan op dit moment tot 50 kW. Dat is ook de snelheid die bijvoorbeeld Fastned aanbiedt. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd de snelladers upgraden naar 150 kW. De Ioniq is dan nog steeds bij de tijd, wat een gunstige invloed moet hebben op zijn restwaarde.
Onderweg stopten we trouwens bij Haarrijn en ontdekten dat daar een tweede laadstation is bijgeplaatst. Het was daar trouwens altijd erg druk. Toen we zelf bijna klaar waren kwam de volgende klant al aangereden. Als dat zo doorgaat, kan al snel een derde en vierde laadpaal worden geplaatst!
EINDOORDEEL
De Hyundai Ioniq is ondanks de kleurstelling van de testauto geen grijze muis. Sterker nog: we vinden het een hele leuke auto. Behalve dat ie goed in zijn accessoires zit, is het qua rijden en bereik is de prijs/kwaliteit dik in orde. Als we een tip mogen geven: speel eens op de configurator met wat andere kleuren (en misschien een andere set lichtmetaal).
PLUS
- Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Mooi afgewerkt
- Leuk uiterlijk
- Goed informatiesysteem
- Adaptieve cruise control
- Geschikt voor 100 kW snelladen
MIN
- Minder ruimte achterin voor langere personen
- Voorstoelen
LOGBOEK
Locatie |
Tijd |
Afstand |
Accu |
Opmerking |
Deventer |
12:20 |
0 |
95% |
|
Haarrijn |
13:34 |
118 |
26% |
|
Haarrijn |
13:55 |
|
56% |
Laden |
Liempde |
14:38 |
194 |
23% |
|
Liempde |
15:17 |
|
82% |
Laden |
Deventer |
16:40 |
321 |
20% |
|
Eindtijd |
4:20 |
|
|
|
E-INDEX
Onderdeel |
Hyundai Ioniq |
Prestaties |
3 |
Actieradius |
3 |
Laden |
4 |
Rijgedrag |
3 |
Informatievoorziening |
4 |
Bruikbaarheid |
4 |
Prijs |
4 |
Index |
3,6 |
Maximale score is 5 punten per onderdeel
Gemiddeld energieverbruik tijdens test: 15,1 kWh/100 km.
OVER DE TESTAUTO
Merk en type |
Hyundai Ioniq |
Uitvoering |
Comfort |
Accucapaciteit |
28 kWh |
Actieradius (NEDC) |
280 km |
Prijs |
Vanaf € 32.726 |
Gewicht |
1.495 kg |
Topsnelheid |
165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h |
9,9 s |
Maximale capaciteit lader in auto |
6,6 kW |
Laadtijd / standaard AC |
Ca 4 u 25 |
Laadtijd / DC |
Ca 30 minuten – 50 kW Ca 23 minuten – 100 kW |
Met dank aan Hyundai Herwers.