Nissan Leaf

Nissan Leaf

E-xpeditie.nl test elektrisch rijden in de praktijk. De Nissan Leaf kan de tijd van de Renault Zoe niet verbeteren op ons testrondje. Dat hadden we nooit verwacht! Maar ligt dat aan de auto? Ja en nee.

HET TESTRONDJE

E-xpeditie.nl rijdt een vast parcours: vanaf ons kantoor in Deventer rijden we de A1 op naar Amsterdam. Via de A9 gaan we over de A2 naar Eindhoven. Daar draaien we de A50 op om via de A1 weer naar ons kantoor te gaan. Daar wordt de tijd stopgezet.

Het doel is om deze route zo snel mogelijk af te leggen (maar wel met inachtneming van de verkeersregels). Onze testronde is ongeveer 320 kilometer lang. De snelste ronde staat op naam van de Renault Zoe met 5 uur en 1 minuut.

HOE DEED DE NISSAN LEAF HET?

Met de Leaf deden we er 5 uur en 20 minuten over. Dat was geheel tegen onze verwachtingen in: de Leaf is uitgerust met een 30 kWh accu en heeft daardoor een grotere actieradius dan de Zoe. De batterij is voldoende om normaal gesproken minimaal 160 kilometer af te leggen. Theoretisch zou het rondje met 1 laadstop moeten kunnen.

 

WAT WAS DE PRAKTIJK?

We parkeren de testauto ’s ochtends bij ons kantoor. Daar gaat ie aan een 11 kW laadpaal. Aan het einde van de ochtend vertrekken we. De Renault Zoe was uitgerust met een Cameleon lader. Daarmee zat de Zoe na 3 uur aan deze 11 kW paal boordevol. Toen we tegen 11.30 uur in de Leaf stapten constateerden we dat hij maar voor 54% was opgeladen.

Tip: er komen steeds meer 11 en 22kW laadpalen, let er bij de keuze van je e-auto op dat hij hiermee om kan gaan!

Omdat wij van de praktijk zijn, en op dit punt onverbiddelijk, moest de Leaf toch van start. Dat resulteerde in de volgende stops:

Locatie Afgelegde afstand (km) Tijd (u)
Kantoor Deventer 0 00:00:00
Fastned Wilp 9 00:10:00
Mister Green Haarrijn 117 01:37:00
Fastned Velder 193 03:24:00
Kantoor Deventer 319 05:20:00

WAAR ZAT HET TIJDSVERLIES?

Het eerste tijdsverlies werd veroorzaakt door het opladen bij Wilp. Dat ging op zich razendsnel: na 15 minuten laden zat de batterij op 85%. Het opgegeven bereik van 158 kilometer was ruimschoots om in Haarrijn aan te komen.

Mister Green Haarrijn beschikt over slechts één laadpaal. Daar zitten drie stekkers aan. En daarvan waren er twee van in gebruik. Dat leidde overigens tot een interessante kennismaking met een Volkswagen GTE-rijder (35 kilometer echt elektrisch bereik, daarna aangewezen op de verbrandingsmotor, rijdt wegens fiscale voordelen (deels) elektrisch maar maakt er een sport van om helemaal elektrisch te rijden ) en een BMW i3-rijder (auto van 2 jaar oud, fervent elektrisch rijder, grootste wens: meer bereik en dus een nieuwere i3. Vorige auto: Range Rover (sic!)).

Foto: 1 laadpaal en 3 auto’s bij Mister Green (eigen foto E-xpeditie.nl)

Bij Haarrijn verspeelden wij een half uur met wachten. Daarna kon het laden beginnen. Grootste ergernis: geen Wifi, ook niet bij de naburige Starbucks.

Bij Fastned krijg je behalve stroom ook Wifi (inloggen met je Fastned account). En ook de wifi is snel. Wij kunnen daar al ladend lekker doorwerken aan een rapport. Dat gaat zo soepel dat wij langer blijven staan dan het onze bedoeling was. Na 26 minuten zit de batterij 97% vol en kunnen we 152 kilometer verder.

DOORRIJDEN?

Dat moet voldoende zijn om bij Fastned De Somp (Arnhem) of De Slenk (Apeldoorn) een laatste stop te doen. Wij hebben ruim voldoende ‘juice’ en houden de maximum snelheid aan. Gaandeweg krijgen wij in de gaten dat de afstand naar kantoor Deventer te doen moet zijn met de volgeladen batterij. Onderweg stuiten wij op wat fileoponthoud (kost ook tijd) en arriveren wij met knipperende lampjes (te weinig spanning) met nog een batterijspanning van 12% in Deventer.

CONCLUSIES

De Nissan Leaf is er niet in geslaagd om de tijd van de Renault Zoe te verbeteren. Is dat de auto aan te rekenen? Er is onderweg zeker een kwartier verspeeld met files, plus een half uur wachttijd bij Haarrijn. Daar kan de Leaf niets aan doen. De extra laadstop bij Wilp was te vermijden geweest als we vertrokken waren met een volle batterij. Als de Leaf ook over een Cameleon lader beschikte, was hij wél vol geweest. Anderzijds hadden wij dit zelf beter kunnen plannen door de Leaf al ’s nachts gewoon aan de 220 Volt op te laden. Dus dat is de Leaf evenmin aan te rekenen.

Veel belangrijker vinden we echter dat we met de Leaf vele malen ontspannener gereden heb dan in de Zoe. Met de Leaf hoef je niet achter vrachtwagens te hangen of de ecomodus te gebruiken. Onderweg stonden de radio, de verlichting en de airco gewoon aan. Het stuk op de A1 hebben we overigens iets meer dan 100 km/h gereden (geldende maximumsnelheid: 130).  Dat was om rekening te houden met het bereik. Daarna hebben we vrijwel overal de maximum snelheid op de cruise control ingesteld.

Met een volgeladen accu bij de start en een betere infrastructuur moet de tijd van de Leaf drie kwartier scherper kunnen.

OVER DE LEAF

Onze testauto was een Tekna uitvoering die voorzien was van zo’n beetje alle denkbare opties. Inclusief batterij kost deze uitvoering ongeveer € 38.000. Nissan heeft daarmee in onze ogen een ijzersterk aanbod. Reken maar mee:

  • Bijtelling 4% betekent een netto maandlast van slechts € 50 à 60 voor de leaserijder.
  • Nissan biedt het e-Vier pakket aan: 4 jaar gratis onderhoud, 4 jaar gratis Fastned, 4 jaar gratis vakantieauto (via Hertz) en een gratis laadpunt voor thuis.
  • Een daadwerkelijk verbruik van 150 snelwegkilometers is voor de meeste mensen voldoende voor de dagelijkse praktijk.

WAT VINDEN WIJ VAN DE LEAF?

  • De Leaf is uitgerust met een 6kW lader plus een snellaadmogelijkheid (CHAdeMo). CHAdeMo gaat echt supersnel (in een half uur van 15% naar 94%). Een Cameleon lader (zoals Renault heeft) die ook 11 en 22kW optimaal kan benutten heeft mijn inziens echt toegevoegde waarde.
  • Wij stootten tijdens de ritten meerdere keren met het linkerbeen tegen de voetrem. Bij een ongeval kan deze plek een nare verwonding opleveren. Een plek meer naar links, zoals gebruikelijk, geeft in elk geval een veiliger gevoel.
  • Over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld: Nissan is ‘main stream’. Wij merkten dat de vormgeving de één aansprak en de ander juist afstootte. Ons testmodel was geleverd met een bruin metallic lak. Daar hoorden wij veel complimenten over. De opvallende koplampen (ze steken boven de motorkap uit) vinden wij handige bakens bij het inparkeren.
  • De Leaf blijkt supersnel te accelereren. Pas hiermee op als je passagiers hebt: die worden snel misselijk. Wij vinden de Leaf een echte comfortauto, die niet bedoeld is voor iemand die van lekker sturen houdt. Daarvoor is de demping te zweverig waardoor een deinend gevoel ontstaat. Voor normaal gebruik (woon-werk) is de auto echter fantastisch. Ook maximaal accelereren (met knipperende ESP-lampjes op netwegdek) gebeurt in alle rust.
  • Het stuurwiel is omhoog en omlaag te verstellen. Voor lange mensen is het handig als ze het ook naar zich toe kunnen trekken.
  • De Leaf beschikt over meer dan voldoende vermogen. Vol accelererend op nat wegdek of een bocht uit vergt al ingrijpen van de ESP-regeling. Dit gebeurt tegeliijkertijd in alle rust: geen gillende motor of piepende banden. Dat zegt iets over de kwaliteit van deze auto: die is dik in orde. Juist daarom willen we pleiten voor een iets zwaardere motor. Dat zou met op de snelweg zou het fijn zijn zodat ook rond de 120 km/h nog net iets vlotter kan worden ingehaald.
  • Tijdens het laden willen wij graag kunnen controleren óf er daadwerkelijk geladen wordt en wat de status is. De Leaf heeft daarvoor drie blauwe controlelampjes achter de voorruit (ontdekten wij na enkele dagen). De laadstatus zichtbaar maken op het dashboard zou een aanwinst zijn (net als bij een Zoe of een Tesla).
  • Voor wie elektrisch rijden serieus overweegt, is een proefrit met de Leaf een must!

Afbeelding: versnellingspook of kunstwerk?

EERDERE RESULTATEN VAN DE GROTE MOBILITEITSTEST

Auto Tijd
Renault ZOE 22kWh 05:01
Nissan Leaf 30kWh 05:20

E-XPEDITIE MOBILITEITSINDEX

Prestaties

Actieradius
Laden
Rijgedrag
Bruikbaarheid
Prijs

INDEX

2,8

(maximale score: 5 punten per onderdeel)

Foto's: Peter Vos - FoxHusky

Nissan Leaf

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage