La Vita è Bella

hyundai Kona op Afsluitdijk
Soort test

De elektrische auto komt in grote getale op de weg en dat is goed nieuws. Ik vroeg me af of je met een elektrische auto ook prima uit de voeten kunt als je thuis – om wat voor reden dan ook – niet kunt opladen. In het verleden moest je elke rit goed plannen (tenzij je een Tesla had). Ik nam de proef op de som en vertrok met een Hyundai Kona met de grootste batterij aan een uitdagende toer van dik 500 kilometer lang en bezocht enkele grote windparken.

AUTORIJDEN IS LEUK

Als ik dit verslag filosofisch mag beginnen: mobiliteit, de vrijheid en de mogelijkheid om je kunnen verplaatsen naar een door je gewenste locatie en op een door jou gewenst tijdstip, is een groot goed. Dat kan met het openbaar vervoer, al heb je dan meteen al beperkingen op het gebied van locatie en tijdstippen. Een ander aspect wat relevant is: het openbaar vervoer voelt even wat minder goed in de beginfase van de anderhalvemetersamenleving.

Met een auto heb je meer mogelijkheden. En je bent coronatechnisch ook veiliger: er passen minder mensen in je auto dan in een treincoupe.

Maar zelf vind ik autorijden – niet per sé uitsluitend elektrisch – ook gewoon leuk. Ik vind het heerlijk om over landweggetjes te rijden en kan enorm genieten van de prachtige landschappen, natuurschoon en de architectuur die ik onderweg tegenkom.

Ik hou tevens van een uitdaging en als die uitdaging ontbreekt, zoek ik hem zelf wel op. Tijdens de Social Hydrogen Challenge heb ik genoten van de prachtige wegen in Drenthe, Groningen en Friesland. En ook met de Porsche Taycan heb ik genoten van de route: binnendoor van Leusden naar Culemborg om dan binnendoor naar Rotterdam te toeren. Met als prachtige afsluiting de Zeeuwse Dammenroute. Wat is er nog veel moois in ons land te zien! Wie dat moois wil zien, hoeft echt niet naar een ver buitenland.

Met de Kona had ik de volgende uitdaging in gedachten: van Deventer naar Windpark Eemshaven, binnendoor naar windpark Wieringermeer en via de Houtribweg (Enkhuizen-Lelystad) weer terug. Om de uitdaging nog wat groter te maken: ik zou de auto (opgehaald bij de importeur in Sassenheim) niet thuis opladen, maar vertrouwen op de infrastructuur en het Vroaming laadpas dat Total E-Drive mij ter beschikking stelde. De ervaren EV-rijder voelt hem aankomen: het netwerk aan snelladers is in het noorden wat schaarser gezaaid. Zou dat goed komen?

DE ROUTE

Afb. Eemshaven Windmolenpark

Tot aan Groningen was het eigenlijk recht toe recht aan: de moeite van het omschrijven niet waard. Leuker wordt het laatste stuk naar Eemshaven en vandaar via tal van dorpen naar Lauwersoog. Bij de haven kun je heerlijk uitwaaien. Je glijdt tussen weilanden met koeien door afgewisseld met de typische Groningse en Friese boerderijen. Het licht veranderd, onze gevederde vriendjes vliegen door het zwerk en komen soms angstvallig dicht langs de stille Kona (zouden ze hem niet horen?!). Het Noorden van Friesland is ook zeker de moeite waard.

Bij de Afsluitdijk gaan water en lucht in elkaar over en dankzij het heldere weer is de scheidslijn aan de horizon goed te zien. Hier is zoveel licht en ruimte dat het een haast hallucinerend effect heeft. Eenmaal in Noord Holland aangekomen verlaat ik bij de eerste gelegenheid de snelweg en rij zo kort mogelijk langs het IJsselmeer naar het windpark Wieringermeer. Het is een kort stukje, maar voor wie van heerlijk toeren houdt: ook dit is een aanrader! Neem gerust een picknick uitrusting mee en geniet ook hier van het landschap. In de Wieringermeer zijn de boeren keihard aan het werk, zelfs aan het begin van de avond weten ze niet van ophouden.

Bij het verlaten Zuiderzeemuseum aan het Krabbersgat maak een stop om vervolgens weer van het spel van licht en ruimte op de N307 te genieten. Ik kwam om de windparken van Eemshaven en Wieringermeer met eigen ogen te aanschouwen. Op de terugweg passeer ik de molens bij Lelystad en die blijken er in zo mogelijk nog grotere getale te staan. Vanaf Lelystad zijn er diverse opties op mooie routes naar Deventer terug en ik trakteer mezelf op een rit langs de IJssel.

Wie de rit wil nazien: check ElektriciTijdrit.

Image removed.

Afb. Lauwersoog - Haven

OVER DE HYUNDAI KONA

De Hyundai Kona is een van de best verkopende EV’s in Nederland. Dat is niet gek: hij heeft een gunstig leasebedrag, een fiscale waarde van onder de bijtellingsgrens, een grote batterij (64 kWh) en in combinatie met een efficiënte aandrijflijn een grote actieradius. De genoemde 460 kilometer is royaal hoger dan de WLTP-opgave van 449 km zonder dat ik daar mijn best voor heb hoeven doen. Wie zijn best doet, haalt een nog hoger bereik, maar in plaats van meer kilometers kies ik liever voor meer rijplezier!

De Kona is mede zo populair omdat het een ‘hoge’ auto is: je stapt makkelijk in en uit, hebt een hoge zitpositie met overzicht in het verkeer en je kunt er een hoop spullen in kwijt. Voor je gezin is ook plaats. Als er meer dan drie gezinsleden langer dan 1,85m zijn, vergt het was inschikkelijkheid, maar er is plaats voor, ook op langere reizen.

De door mij geteste uitvoering was behalve een enorme waslijst aan standaard accessoires (de standaard gekoelde stoelen zijn hemels op warme dagen!) ook nog eens uitgerust met een schuifdak.

Als je precies en vloeiend wilt sturen vergt het een fijngevoelige hand en dito voet. Ondanks het hoge zwaartepunt kun je dan vloeiend de hoek om om daarna weer soepel versnellen tot je cruise snelheid. Het zogenaamde sportieve geschakel (een schakelauto verdwijnt bij elk stoplicht in je achteruitkijkspiegel op het moment dat ie overschakelt) kan ik missen als kiespijn. In plaats daarvan geniet ik liever van mijn muziek (prima geluidsinstallatie aan boord) en het voorbijglijdende landschap.

Afb. Afsluitdijk

LADEN EN INFRASTRUCTUUR

Wie op benzine rijdt, rijdt pas naar een pomp zodra de meter bij het minimum komt. In drie minuten heb je je tank gevuld en kun je verder. Hoewel we in Nederland voorop lopen qua laadinfrastructuur zijn we nog niet zo ver dat elektrisch rijden net als benzine rijden werkt.

Ik ben met een halfvolle batterij gestart voor een rit van 540 kilometer. Ik heb zonder een vooraf uitgestippelde strategie onderweg mijn snellaadstops geprikt. De Kona kan met 70 kW laden, en laat nou net de de snelladers die meer 50 kW leveren vrijwel niet op mijn route liggen. Bij Fastned De Horn had ik ervoor kunnen kiezen om iets om te rijden en naar De Hoge Kwel aan de andere kant van de snelweg te rijden. Daar staat wél een 175 kW lader. Bij zowel Haren als De Mieden moest ik laden aan de andere kant van de snelweg. Op zich hoefde ik geen kilometers om, maar terugrijden en het zelfde stuk op de snelweg voelt psychologisch minder goed.

Afb. Wieringermeer - sluis

LAADPAS

Er zijn zoveel aanbieders van laadpassen dat je al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Van een laadpas verwacht ik dat ie het overal doet, in Nederland, maar zeker ook in het nabije buitenland. Verder wil ik online mijn actuele kosten in kunnen zien.

Total eDrive onderscheidt zich van anderen met een zeer scherpe prijsstelling als je ook de thuisenergie bij Total afneemt. Dan betaal je overal onderweg 22,5 cent per kilowattuur. De rekensom is dan gauw gemaakt: met de Kona zou je dan 3,17 cent per kilometer kwijt geweest zijn.

REFLECTIE

Terugkijkend klinkt het als een flinke en pittige trip: 540 kilometer en totaal 11 uur onderweg. Zo heb ik het zelf niet beleefd: elektrisch toeren voelt echt anders dan toeren met een leuke roadster of GT. Dat komt door het vloeiende rijden: het ontbreken van de vertraging van overschakelen en het ontbreken van motorgeluiden en -trillingen. Daardoor heb je ook meer oog voor je omgeving. Ik ben echt enthousiast over elektrische toerritten en kan dat iedereen aanrijden.

Sterker nog: massatoerisme is nu uit den boze. Wat let je om de eigen EV te pakken, of om een EV te huren (Tip: Autohopper betaalt de stroom voor je) en lekker buiten de gebaande paden te rijden? Ons kleine kikkerland blijkt een schat aan pareltjes te herbergen!

In deze test heb ik gedaan alsof ik niet thuis kon laden. Ik heb ook getest hoe het uitpakt als ik wél thuis oplaadt: met een trip Deventer-Ijmuiden kon ik zelfs met een grote omweg (ik heb bovenstaand advies opgevolgd) naar huis rijden zonder onderweg bij te laden.

Afb. Wieringermeer - Windmolenpark

AANKOOPTIPS

 

PLUSSEN

MINNEN

+ zuinig in verbruik - ruimte achterin niet altijd toereikend voor langere personen
+ grote actieradius - besturing vergt enige fijngevoeligheid
+ luxe  
+ pittig rijden mogelijk  
+ groot navigatiescherm  

De Kona zal vooral zakelijk worden besteld. Op dit moment valt er goed zaken te doen, zie ook de Actiepagina van E-xpeditie.nl!

De Kona is leverbaar met twee batterijpakketten: 39 kWh en 64 kWh. De onervaren rijder kiest ongetwijfeld voor het grootste pakket. De ervaren rijder weet dat 39 kWh in de praktijk ook genoeg zal zijn. Het kleine pakket heeft enkele voordelen: het pakket is eerder volgeladen. En wat je niet aan batterijen uitgeeft kun je uitgeven aan andere zaken, zoals een mooi schuifdak.

Voor wie de Kona net te krap vindt: kijk ook eens naar een Kia e-Niro, of overweeg een Hyundai Ioniq: ruimer dan de Kona, maar enkel met 39 kWh leverbaar.

Afb. Wieringermeer - Windmolenpark

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage