Na een heftige Covid-19 periode die Italië en zeker de streek rond Brescia en Bergamo zwaar heeft getroffen, start vandaag de klassieke variant van de 1000 miglia. Evenals in 2019 is op beperkte schaal ook de tweede keer de groene variant van de klassieker plaats, namelijk de 1000 miglia green. De 1000 miglia green moet nog verder aan terrein winnen om zichtbaar te worden tijdens het klassieke event met een internationaal deelnemersveld van circa 600 auto’s.
Green Talk 1000 miglia green
Het event dat start met de zogenaamde “green talk”, een online paneldiscussie dit jaar tussen wetenschappers, bestuurders en vertegenwoordigers vanuit de automobielindustrie en energiesector. Tijdens de greentalk kwam duidelijk naar voren dat duurzaamheid en digitalisering door Europa geïdentificeerd als de sterke punten om de economie, die hard is getroffen door de covid crisis, weer op gang te brengen. De transitie naar duurzaamheid en dedigitale transformatie zijn belangrijke transities, die ook in de automobielindustrie wordt omarmd. Hierdoor wordt groene en intelligente mobiliteit versneld. De vraag is welke rol Italië wil spelen in deze transitie waar andere landen al in voorop lopen. De Green Talk, georganiseerd door 1000 Miglia en de Symbola Foundation, ging dit jaar met name over het Smart City-thema, dat steeds meer verbindingen en overeenkomsten met de wereld van mobiliteit laat zien, ook op het gebied van technologische ontwikkeling.
De Route van de 1000 miglia green
In 2019 schreven we onze eerste blogs over de green -editie. Toen stelden we vast dat het event een belangrijke mijlpaal was in de transitie naar duurzame mobiliteit en digitale transformatie. Een ontwikkeling die dus versneld is door de covid-19 pandemie en economische cirsis. Het pilot-event waar we in 2019 als enige Nederlandse equipe aan deel mochten nemen, bestond uit 3 etappes met een lengte van 175 km. De huidige editie verloopt parallel met de klassieke 1000 miglia, oftewel 1.000 mijl. En volgt de route tegen de klok in vanaf Brescia naar Viareggio (etappe 1), van Viareggio naar Rome (etappe 2), van Rome naar Bologna (etappe 3) om uiteindelijk vanuit Bologna terug te keren naar Brescia. Vandaag starten we in Brescia bij het Castello. En volgen de route door het landschap naar Cremona, Parma om einde dag in Viareggio te eindigen. Het is de eerste keer dat de 1000 miglia green de normale race volgt.
Dat betekent nieuwe uitdagingen voor de elektrische en hybride auto’s. Italië kent een beperkte laadinfrastructuur. Dat is sinds 2019 nog beperkt veranderd behalve in enkele grotere steden ion het noorden, zoals in Milaan. Energiemaatschappij Enel-X is het meest vooruitstrevende energiemaatschappij die inmiddels al 10.000 laadpunten heeft geplaatst in Italië en ook verder uitbreidt naar onder andere Spanje. In Italë zelf is een duidelijk onderscheid in laadinfrastructuur tussen noord en zuid.
Onze 1000 miglia green race
Wij volgen als team met onze BMW i8 het Skudera Zagato team en geven support aan hen en de green cars. Laadpalen worden onderweg mobiel geplaatst om het bereik van de deelnemers te vergroten. Een van de iconische concept cars, namelijk een Pininfarina Batista, vernoemd naar de oprichter van het designmerk en met ongeveer 1.000 pk een van de sterkste electrische designauto’s van het moment. In beperkte oplage beschikbaar voor een aanzienlijk bedrag. Als je beide auto’s naast elkaar zet zie je in ieder geval gelijkenissen. BMW is al in 2009 geïntroduceerd bij de BMW car next en later als BMW i8 in productie genomen met een gecombineerd vermogen van 362 pk. En met voldoende elektrische range om stadsverkeer 100% elektrisch te rijden. Een genot om met deze auto aan de 1000 miglia green mee te mogen doen. In 2019 waren we de enige Nederlandse equipe met een hybride Volvo XC60.
We houden u op de hoogte van onze ontwikkelingen en voegen ons nu verder in de race.