Grote Mobiliteits Test

Porsche Taycan 4S

Door de invoering van een nieuwe landelijke maximumsnelheid van 100 km/h overdag komt een einde aan de Grote Mobiliteitstest in de huidige vorm. We hebben lang getwijfeld, moeten we het door laten gaan of niet? En hoe verhouden de gegevens zich tot elkaar. We stuurden de Porsche Taycan 4S over het traject van 330 kilometer en kwamen tot opvallende bevindingen!

Mercedes EQC

 Aan het topsegment van EV’s is wéér een ster toegevoegd: de Mercedes EQC. Voor elektrische auto’s zijn zaken als actieradius, verbruik en laadvermogen van belang. Maar wie elektrisch rijdt heeft ook een andere informatiebehoefte dan wie nog fossiel rijdt: de status van de batterij moet in de gaten worden gehouden evenals het laadnetwerk. Ik heb hem enkele dagen te logeren en ben onder de indruk. Mercedes weet de lat voor automobielen weer een stukje hoger te leggen.

Audi e-tron

Over de Audi e-tron is al veel gepubliceerd en geschreven. Het is een grote SUV, van bijna vijf meter lang en bijna twee meter breed. De weegschaal wijst bijna twee-en-een-halve ton aan. Om die massa vlot in beweging te krijgen heeft ie twee elektromotoren aan boord die samen net iets meer dan 400 paardekrachten leveren plus een overweldigend koppel van 664 Newtonmeters. Hij draagt dan ook met recht het Quattro-label. Indrukwekkende cijfers, maar hoe presteert deze Audi-telg in de Grote Mobiliteits Test?

Tesla Model 3

Hij kwam als fiere overwinnaar van de e-Cannonball aan de start voor de Grote Mobiliteitstest: de Tesla Model 3. En jawel, deze knalrode supercar dook als eerste onder een tijd van drie uur. Eén ding is zeker: deze tijd gaat niet meer verbeterd worden, want hij heeft overall exact de geldende maximum snelheid aangehouden. Maar valt er nou helemaal niks aan te merken op de Model 3? Toch een paar puntjes.

Hyundai Nexo - winter

Het aardige van de opzet van de Grote Mobiliteitstest is dat deze niet alleen een indruk geeft van de prestaties van een elektrische auto, maar ook van de beschikbare infrastructuur. Immers, hoe meer snelladers er langs de snelweg staan en hoe sneller daar geladen kan worden, hoe sneller je het rondje Deventer-Amsterdam-Eindhoven-Deventer kunt afleggen. Tot nu toe zijn alleen EV’s getest. Dit is de eerste test met een waterstofauto: de nieuwe Hyundai Nexo. De auto is geslaagd, het netwerk nog niet…

Jaguar I-PACE

Over de Jaguar I-PACE is al van alles geschreven. Valt daar nog wat aan toe te voegen? De Praktijktest van E-xpeditie.nl leverde enkele verrassende inzichten op. De Jaguar is in de eerste plaats een echte rijdersauto. De I-PACE daagt zijn bestuurders echter uit. Een beheerste bestuurder rijdt hiermee ook nog eens zuiniger dan met een Tesla X.

Hyundai Kona 64 kWh

Met een actieradius van 482 km zou de Grote Mobiliteitstest (320 km) een eitje moeten zijn voor de Kona EV. Door een menselijke fout werd het onderweg heel spannend. En dat bracht een aantal leerzame zaken aan het licht.

OVER DE KONA EV

De Kona EV komt met twee batterijpakketten op de markt: hij is nu leverbaar met de 64 kWh batterij (prijs vanaf € 39.195), later komt er nog een 40 kWh-versie.

Nissan Leaf 40 kWh

De eerste Leaf is een icoon voor EV-rijders. We voelden hem in 2016 aan de tand en ontdekten dat het een prima auto is. En die looks? Tja, daar liepen de meningen over uiteen. Inmiddels is de nieuwe Leaf op de markt. Met nieuwe looks en een nog grotere batterij. Het vorige model Leaf klokte voor de Grote MobiliteitstTest een tijd van 5:20. Dat de nieuwe flink sneller is, zal niemand verbazen.

BMW i3s - winter

Zo af en toe zijn er rijtesten waar ik echt reikhalzend naar uitkijk. De mogelijkheid om de BMW i3s uitgebreid aan de tand te mogen voelen was er zo één. De ‘s’ staat voor 'sport': deze uitvoering heeft een sterkere motor (+15 pk), is verlaagd (10 mm) en heeft bredere banden (10 mm). Nadeel: een iets beperktere actieradius ten opzichte van de ‘gewone’ i3. Als je zo’n auto ook nog eens kunt testen onder extreme omstandigheden, is dat helemaal een cadeautje!

Tesla Model X P100D

Bizar, absurd, geniaal. Zo maar wat kreten die door mijn hoofd schieten na twee dagen met de Tesla Model X P100D Ludicrous te hebben doorgebracht. De Model X is een auto van uitersten. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat hij de eerste plaats in de Grote Mobiliteitstest verovert. Het is ook een auto die me raakt. In dit verslag vertel ik waarom.

Subscribe to Grote Mobiliteits Test