Tesla Model S 90 D

Tesla Model S 90 D

De Tesla Model S maakt de verwachtingen ruimschoots waar. De 90D uitvoering blijkt in staat om het testrondje (320 kilometer) op één acculading af te leggen. En de auto weet op meer punten te imponeren. De menselijke factor zorgt uiteindelijk voor vertraging. Een verslag van mijn ervaringen met de elektrische nummer één op de Nederlandse markt.

DE MOBILITEITSTEST

Ik test voor E-xpeditie.nl elektrische auto’s door een rondje Deventer – Amsterdam – Eindhoven – Deventer te rijden. Dat probeer ik zo snel mogelijk te doen. De tijd die de auto daarvoor nodig heeft zegt iets over de praktische inzetbaarheid.

OVER DE TESLA MODEL S

Eerst even wat cijfers: er zijn 12.500 100% elektrische auto’s (BEV’s) in Nederland (bron: RVO). Maar liefst 5.800 daarvan is een Tesla Model S. Ofwel een marktaandeel van ruim 46%.

De S 90 D die we reden was aan de ene kant vertrouwd en aan de andere kant op veel punten vernieuwd en verbeterd. We noemen hier de belangrijkste zaken die interessant zijn wanneer je de aanschaf van een Model S overweegt.

  • De stoelen. De voorstoelen hebben een duidelijkere kuipvorm en bieden daardoor meer zijdelingse ondersteuning.
  • De S 90 D heeft vierwielaandrijving. Beide assen hebben een eigen motor met een totaal vermogen van 311 kw (423 pk) en een koppel van 660 Nm.
  • Vanaf bouwjaar 2014 hebben de Tesla’s autopilot. Daarmee kan een Tesla zelf sturen.

DE GROTE MOBILITEITSTEST

Ik vertrok van ons kantoor met een 100% opgeladen accu. 90 kWh is echt een hele partij stroom. Maandagmiddag begon ik met opladen aan een 11 kWh-laadpaal bij ons kantoor. Een hele middag laden plus een kleine twee uur op de volgende ochtend bleek daarvoor voldoende.

Bij vertrek gaf de boordcomputer aan dat ik 445 kilometer kon rijden.  Ruim voldoende voor het rondje van circa 320 kilometer, toch? Het verbruik van de auto gaat kwadratisch omhoog met de snelheid. Daarom besloot ik het eerste stuk (Deventer – Amsterdam) kalm aan te doen: de cruise control werd op 110-115 km/h gezet. Mijn aandacht ging toen uit naar de autopilot.

Dat systeem werkt verbazingwekkend goed. Het is uitsluitend (!) bedoeld voor gebruik op de snelweg. Op het dashboard zie je de werking van de radar inclusief de positie – in 3D – van het omringende verkeer. De autopilot werkt zo ongelooflijk goed dat het twee auto’s voor je in de gaten houdt. Een mooi voorbeeld zie je in het filmpje hieronder:

[film helaas niet meer beschikbaar - adp 11-6-2020]

Ik vind het super en was al snel verslaafd aan dit systeem. Het enige ergerlijke vond ik dat ik bij inhaalacties de Autopilot weer moest inschakelen. Van Tesla Nederland begreep ik dat dit via een instelling aan te passen was. Weer wat geleerd.

Tesla stelt dat Autopilot uitsluitend bedoeld is voor de snelweg (met overzichtelijke verkeerssituaties). Tijdens de rit over de A1 heb ik één keer moeten ingrijpen, toen een vrachtwagen voor me eerst uitvoegde naar rechts om vervolgens abrupt weer vlak voor me op de weg te komen. Hoewel het vertrouwen van Tesla dusdanig groot is dat Autopilot tijdig zou ingrijpen, besloot ik het systeem te overrulen. En dat is weer conform de visie van Tesla: als bestuurder ben je zelf verantwoordelijk.

Afbeelding: dit gebeurt er als je je verantwoordelijkheid als bestuurder niet neemt.

Wat mij betreft stoppen we met die onzindiscussies over de Autopilot: het is gewoon een fantastische uitvinding en laten we blij zijn dat er een fabrikant is die het lef had om dit als eerste op de markt te brengen.

Zo, en toen ben ik toch nog verkeerd gereden… Tijdens de test was ik druk in gesprek en miste ik een afslag bij Amsterdam. En toen nog één. Bij het einde van de test bleek ik maar liefst 25 kilometer extra te hebben gereden.

Reken maar even met me mee:

  • Bij de start: 445 kilometer bereik
  • Afgelegde afstand: 346,5 kilometer
  • Bij aankomst: 36 kilometer bereik

Het lijkt me zo wel duidelijk waarom Tesla  een marktaandeel van bijna 50% heeft.

RIJGEDRAG

De testauto was voorzien van hele fraaie 21 inch wielen met mooie platte banden. Als je zelf een Tesla overweegt, adviseer ik je om zowel een proefrit met de standaard 19 inch wielen als met de 21 inch wielen te maken. Ik ga er nu van uit dat je enigszins een fijnproever bent. Het stuurgedrag is wezenlijk anders.

Als je voor scherp en strak sturen gaat, is 21 inch een must. Als comfort daarentegen je hoogste prioriteit heeft, raad ik je 19 inch aan. Dat betekent overigens niet dat de grootste wielen niet comfortabel zijn. Via het controlpanel kun je trouwens nog kiezen tussen Comfort | Basis | Sport.

De testauto stuurde dus met dank aan die 21 inch wielen én het lage zwaartepunt (batterij!) én de vierwielaandrijving zo verschrikkelijk strak, dat idioot hoge bochtsnelheden mogelijk zijn. Als je met een Tesla uit de bocht vliegt, dan is dat echt aan de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

Voor e-peditie.nl is een auto echt goed als je er rustig mee wilt rijden. De Model S slaagt op dat punt summa cum laude. Als je denkt dat je wilt inhalen, rij je er al naast. Dankzij de Autopilot, het ontbreken van motortrillingen en de rust in het interieur wordt rijden relaxen.

INFORMATIESYSTEEM

De Tesla’s staan bekend om het grote beeldscherm. Dat scherm is in twee delen verdeeld, die je naar wens kunt indelen. De Tesla’s zijn standaard voorzien van Spotify. Via een 4G-verbinding speel je je favoriete nummers.

Als je op het navigatie-icoon drukt, verschijnt een layer met een zoekscherm, plus de adressen die je het laatst bezocht hebt. De informatie gaat ver: als je een bestemming hebt ingevoerd, verschijnt ook in beeld met hoeveel stroom je op je bestemming arriveert. Én met hoeveel je aankomt als je retour rijdt. Over gebruiksvriendelijk gesproken.

Deze gebruiksvriendelijkheid gaat erg ver. Na afloop van de mobiliteitstest moest de testauto ook weer terug naar Amsterdam. Op kantoor heeft de auto een kwartier aan de 11 kW-paal gestaan, zodat ik nog een kop koffie kon drinken. Toen ik Tesla Amsterdam in het navigatiesysteem plaatste, constateerde het systeem dat ik onvoldoende stroom had. Automatisch werd de route omgeleid naar de Supercharger in Duiven én werd aangegeven met hoeveel stroom ik in Duiven zou aankomen (2% bereik) én dat ik op tijd (16:58 u) in Amsterdam zou aankomen. Zo hoort het!

Overigens heb ik het advies genegeerd en bij Fastned Wilp in 31 minuten 22 kWh bijgeladen. Daar heb ik een capuccino gescoord en heerlijk gekletst met Rob (BMW i3) en Rob (Opel Ampera). Ik arriveerde volkomen relaxed om 16:42 uur in Amsterdam, met een dagtotaal van 450 kilometer.

Op het onderdeel Informatiesysteem scoort de Tesla Model S dus wederom summa cum laude.

PRAKTISCH

Bij het grote publiek is dit onbekend, maar de Tesla Model S is een 7-zitter. In de kofferbak kunnen twee kinderstoeltjes worden opgeklapt. Keerzijde van de medaille is dat het onder de enorme achterruit heel heet kan worden. Onlangs is wederom de software van de Tesla geüpdatet waardoor Cabin Overheat Protection nu mogelijk is.

De Model S is een royale sedan, met ook achterin een ongekende hoeveelheid beenruimte. Alleen heel lange personen (> 1,95 m) komen mogelijk met de kruin tegen het afhellende daklijn aan.

En dan is er nog laadruimte onder de “motorkap”. Als gevolg van de vierwielaandrijving is die ruimte bij de 90D echter wat minder.

In de praktijk heb ik gemerkt dat het ontbreken van een trekhaak voor bijvoorbeeld een fietsendrager geen enkel probleem is: je doet de achterbank plat en plaatst de fiets in zijn geheel in de auto. Plek genoeg!

PRIJS

Aan de testauto hing een prijskaartje van € 130.450. Dat is echt flinke schep geld. Is ie het waard? Qua vermogen en vierwielaandrijving komt een BMW 540 iXdrive Executive in de buurt. Daar hangt zonder verdere opties een prijskaartje aan van € 74.000. Daar kun je nog flink wat opties aanhangen voordat je qua prijs in de buurt komt. Een Jaguar XJ begint bij € 100.000.

In beide gevallen is het geen eerlijke vergelijking. De aanschafprijs mag in de buurt komen, de gebruikskosten liggen totaal uit elkaar. Zo kent de Tesla een veel lager bijtellingstarief (4 tegenover 22%) en betaal je er geen motorrijtuigenbelasting voor. Je hoeft geen kenner te zijn om te snappen dat ook de onderhoudskosten in het voordeel van de Tesla uitvallen.

KRITIEK

Voor wie denkt dat dit een kritiekloze lofzang is op Tesla: de bouwkwaliteit mag voor een auto met dit prijskaartje echt beter. Zo zit de omlijsting hier en daar niet superstrak. Bij een auto met dit prijskaartje verwacht je meer.

EINDOORDEEL

Ik heb na afloop even ongelovig naar de cijfers zitten kijken. Het rondje is in 3 uur en 32 minuten afgelegd. Dat betekent dat de Hyundai Ioniq zijn ereplaats kwijt is. Frappant, ook omdat de Tesla 25 kilometer méér heeft afgelegd. Ook was ik extra tijd kwijt vanwege een ingelaste koffie- en toiletpauze. Verder scoort de Tesla op één onderdeel na de maximale score op alle onderdelen.  Het rijcomfort en gebruiksgemak is ongekend. In deze auto is rijden relaxen. Ik maak een diepe buiging…

PLUS

  • Prestaties
  • Informatiesysteem
  • Actieradius

MIN

  • Prijs
  • Afwerking mag beter

VERBRUIK

Tijdens het testrondje van 346,5 kilometer bedroeg het gemiddelde verbruik 209 Wh/km. In verhouding tot andere auto’s is dat fors. De omvang van de auto in aanmerking genomen in combinatie met het tempo (grotendeels maximum snelheid) is dat een hele keurige waarde.

Tesla Model S 90 D
Tesla Model S 90 D

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage