BMW i3s - winter

BMW i3s winter

Zo af en toe zijn er rijtesten waar ik echt reikhalzend naar uitkijk. De mogelijkheid om de BMW i3s uitgebreid aan de tand te mogen voelen was er zo één. De ‘s’ staat voor 'sport': deze uitvoering heeft een sterkere motor (+15 pk), is verlaagd (10 mm) en heeft bredere banden (10 mm). Nadeel: een iets beperktere actieradius ten opzichte van de ‘gewone’ i3. Als je zo’n auto ook nog eens kunt testen onder extreme omstandigheden, is dat helemaal een cadeautje!

VERNIEUWDE I3

De i3 is al weer sinds eind 2013 op de markt. En zoals gebruikelijk wordt na een aantal jaren het model aangepast. De aanpassingen zijn deels cosmetisch: de vormen werden wat vloeiender. En voor de i3s zou ik zelfs willen stellen: wat masculiener. De officiële video van BMW geeft je al snel veel informatie:

DE I3 EN DE I3S

De i3 staat garant voor rijplezier. Ik heb er zelf inmiddels een aantal maanden één voor dagelijks gebruik en merk dat ik stiekem een beetje verliefd op die auto ben geworden. Eén van de kenmerken die de i3 zo bijzonder maakt is zijn ‘one pedal drive’: door het gas los te laten komt de auto volledig tot stilstand. Ik ben daaraan zo gewend geraakt, dat ik me er in andere auto’s over verbaas dat ik op een apart rempedaal moet trappen. Ook de i3 heeft zo’n rempedaal en dat gebruik ik echt voor de uitzonderingssituaties: zoals een afstand verkeerd in schatten of een onverwachte maneuver van een medeweggebruiker.

Rijden in de i3 is een feest, maar ik ben verwend en het kan altijd beter. Hij kan weliswaar flink hard door de bocht (het blijft een BMW), relatief beperkte spoorbreedte en zijn smalle bandjes voelt hij minder stabiel aan. Een ander nadeel is zijn imago: hij ziet eruit als een braaf autootje, terwijl hij echt sportwagenprestaties heeft. Ook BMW vond het tijd voor een sportuitvoering. Die ziet er echt stoerder uit. Maar hoe zit het met het weggedrag?

WEGGEDRAG

De omstandigheden waren bar en boos: temperaturen rond het vriespunt, een dik pak sneeuw en onderweg regen, sneeuw en veel langzaam rijdend verkeer. Niet echt omstandigheden om het weggedrag onder de microscoop te leggen. Wat  wél direct opviel: door de bredere banden is de i3s beter in staat om ook op nat wegdek zijn vermogen op de weg over te brengen dan de gewone i3 (met iets smallere banden). Op de klaverbladen werd al snel duidelijk dat de i3s zijn bestuurder meer vertrouwen schenkt. Het gaat te ver om te zeggen dat de i3s in deze uitvoering in een kart is veranderd, maar dat ie zo absoluut fijner stuurt staat buiten kijf!

Wat ook beslist vermeld moet worden is het weggedrag op besneeuwd wegdek. Ik kon de i3s gemakkelijk vergelijken met mijn eigen i3-uitvoering. De smalle voorbanden (met zomerbanden (!)) vinden prima grip in de sneeuw. In het geval de aangedreven achterkant uitbreekt is dat prima op te lossen met een klein beetje extra gas, terwijl tegelijkertijd het anti-slip-systeem in grijpt. Je voelt het ingrijpen en je ziet het controlelampje op het dashboard oplichten. Ik heb me ook op de snelweg geen moment onveilig gevoeld in deze Beier. Op winterbanden kan ie alleen maar beter presteren.

INFORMATIESYSTEEM

Vast onderdeel van de Grote Mobiliteitstest is het onderdeel ‘informatiesysteem’. Zeker voor de huidige generatie EV’s is dat van belang voor de bestuurder: bij lange ritten wil je onderweg makkelijk een snellaadpunt kunnen vinden. De i3s beschikt – net als alle BMW’s – over een iDrive. Deze is geüpdatet: de uitvoeringen met het navigatiesysteem ‘Professional’ (met het breedste scherm) krijgen nu een menu met tegels. Dat is echt even wennen, maar dan werkt het ook fijn.

De optielijst van deze testauto besloeg 2 A4'tjes. Ik noem een paar belangrijke:

ADAPTIEVE CRUISE CONTROL

Wat mij betreft is dit een absolute must have! Dit systeem zorgt ervoor dat je voldoende afstand houdt ten opzichte van je voorganger. De testauto was bovendien uitgerust met de File Assistent. Dat is een onderdeel van het pakket Driving Assistant Plus en is dus feitelijk onderdeel van de adaptieve cruise control. Daarmee rijdt de i3 feitelijk autonoom, echter alleen op de snelweg en enkel bij snelheden onder de 60 km/h. Een andere voorwaarde is dat je de handen aan het stuur houdt.

Adaptieve Cruise Control is daarmee niet alleen geweldig op de snelweg, maar ook heerlijk in de stad. Door zelf de maximumsnelheid in te stellen op de cruisecontrol, voorkom je bonnen. De juiste maximumsnelheid wordt bovendien ook nog eens weergegeven in het dashboard. Gemak dient de mens. En ook dit systeem werkt voortreffelijk; het draagt echt bij aan ontspannen autorijden.

Hoe zit het met de veiligheid van dit systeem? Dankzij de weersomstandigheden heb ik enkele extreme situaties meegemaakt. Bij een felle laagstaande zon schakelde het systeem zich uit. Idem bij veel vallende sneeuwvlokken. Er verschijnt een melding op het dashboard, er klinkt een akoestisch signaal en je voelt de snelheid minderen. Oftewel: het systeem zegt: ‘ik kan het niet meer, u moet het overnemen’. En dan blijkt hoe vermoeiend het is om zelf een constante snelheid aan te houden.

Een potentieel gevaar voor adaptieve cruise control zijn medeweggebruikers. Dat klinkt raar, maar is echt zo. Tijdens de rit is het twee keer voorgekomen dat ik op de linkerbaan reed en een langzamere verkeersdeelnemer van de rechterbaan vlak voor me invoegde. Adaptieve Cruise Control grijpt dan pas in als die auto recht voor je zit. Als bestuurder heb je het altijd eerder in de gaten. Ook voor Adaptieve Cruise Control geldt (net als voor Tesla’s Autopilot): de bestuurder is zelf verantwoordelijk, dat hoef je niet af te schuiven op een technisch hulpmiddel.

APPLE CARPLAY

Ik berichtte al eerder over Apple Carplay: ik was geen fan van dit systeem. Er is echter intussen veel verbeterd. De spraakherkenning van de BMW-navigatie is beter dan die van Apple. Daar staat tegenover dat je bij Apple vrij kunt zoeken (noem een naam van een bedrijf en Apple stelt enkele adressen aan je voor).

Omdat het navigatiescherm te ver weg zit om het als touchscreen te gebruiken, bedien je Apple Carplay eveneens met de iDrive. Ook dat is even wennen, maar het werkt. Koppelen met de iPhone kan tevens via Bluetooth, dus je zit niet vast aan een USB-kabel. Ook mooi is de goede integratie met muziekdiensten als Spotify en Deezer.

Ik vind Apple Carplay geen must have, maar als je de mogelijkheid hebt om het op de optielijst te zetten, zou ik het zeker doen.

CONNECTED DRIVE

Dit standaard pakket omvat een aantal diensten zoals een noodoproep, teleservices (het onderhoud aan je BMW wordt gemonitord) en Remote Services. Met de laatste kun je je BMW op afstand op slot doen of ontgrendelen, je kunt hem terugvinden, en, belangrijk voor de i3: je kunt de klimaatregeling activeren. Daarmee wordt niet alleen het interieur, maar ook de batterij voorverwarmd. Zoals bekend presteren batterijen slechter bij koud weer. Deze optie verbeterd de actieradius in de kou aanzienlijk!

DE GROTE MOBILITEITSTEST

En daar ben ik mogelijk de fout in gegaan: bij de start heb ik de batterij onvoldoende voorbereid. Het gevolg: zonder voorverwarmen gaf de auto bij een batterijpercentage van 95,5%  bij de start een bereik van slechts 118 kilometer aan.

Daarmee was tankstation Haarrijn onbereikbaar. Reden om een extra laadstop bij Fastned De Hucht in te lassen. Achteraf een goede keuze, want een half uur later bleek de A9 afgesloten, waardoor ik moest omrijden via de A10. En dan moet je wél voldoende prik in de batterij hebben.

CONCLUSIE

Het winterweer en het onvoldoende voorverwarmen van de batterij heeft de i3s echt parten gespeeld. Een dag later gaf de i3s een bereik van 185 km op een volle batterij aan.

Daarnaast was er veel vertraging door langzaam rijdend en stilstaand verkeer als gevolg van de weersomstandigheden.  

Ik kan deze test als volgt samenvatten:

  • Elke EV heeft last van koude. De prestaties van de batterij nemen dan af. Voorverwarmen van de batterij bij winterweer is een must. Wees je hiervan bewust.
  • Adaptieve Cruise Control is een aanrader.
  • i3s heeft nog betere rijeigenschappen dan de gewone i3. Mijn inschatting is het heel persoonlijk is of je dit waardeert.
  • i3 blijft een onderscheidende auto die bewijst dat duurzaam rijden goed samengaat met rijplezier.
  • Het nieuwe iDrive-systeem beoordeel ik positief.

LOGBOEK

TIJD

AFSTAND (KM)

ACTIERADIUS (KM)

BATTERIJ (%)

LOCATIE

11:13

0

118

95.5

Deventer - start

11:31

25

84

 

Fastned De Hucht

11:40

25

118

87,0

Fastned De Hucht

12:47

124

18

11,5

Mr Green Haarrijn

13:10

124

103

60,5

Mr Green Haarrijn

13:55

200

4

3,5

Fastned Velder

14:35

200

145

88,5

Fastned Velder

15:23

283

29

28%

Fastned De Slenk

15:33

283

63

56,6

Fastned De Slenk

16:10

328

35

23,5

Deventer Finish

         

Reistijd: 4:57

328

     

De temperaturen waren tijdens deze test rond het vriespunt; de auto is in Sportstand gereden, stoelverwarming en airco aan. Ook de files, de extra laadstop en het langzaam rijdende verkeer drukten de tijd. In dat licht bezien valt het verschil van een half uur extra reistijd ten opzichte van de vorige test van de i3, de Renault ZOE Q90 en de Hyundai Ioniq heel erg mee. Sterker nog: de vraag rijst: hoe presteert de concurrentie in winterse omstandigheden?

Sterk punt van de i3 is dat hij op AC (‘langzaam laden’) met 11 kW (3-fase) kan laden. De Volkswagen Golf laadt met 7,4 kW (2-fase) en de Hyundai Ioniq met 3,7 kW (1-fase). Ten opzichte van de vorige rijtest met de i3 scoort de i3s hoger op rijgedrag. Dankzij de verbeterde iDrive scoort ie ook hoger op het onderdeel Informatievoorziening.

Gemiddeld energieverbruik tijdens deze test: 22,9 kWh / 100 km

Met dank aan BMW Dusseldorp voor het beschikbaar stellen van de auto

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage