Porsche Taycan 4S

porsche taycan 4s

Door de invoering van een nieuwe landelijke maximumsnelheid van 100 km/h overdag komt een einde aan de Grote Mobiliteitstest in de huidige vorm. We hebben lang getwijfeld, moeten we het door laten gaan of niet? En hoe verhouden de gegevens zich tot elkaar. We stuurden de Porsche Taycan 4S over het traject van 330 kilometer en kwamen tot opvallende bevindingen!

OVER DE GROTE MOBILITEITSTEST

Sinds 2016 testen we EV’s door ze over een parcours van bijna 330 kilometer te laten rijden. Ze moeten dat zo snel mogelijk afleggen, met dien verstande dat alle verkeersregels (dus ook de maximum snelheid) dienen te worden gerespecteerd.

Waarom zo snel mogelijk? E-xpeditie.nl staat voor praktijkinformatie. Dat een EV zuiniger rijdt bij 100 dan bij 130 km/h is leuke informatie, maar zo reed vrijwel niemand. Hoge snelheid zorgen voor een hoger verbruik, vragen dus om meer batterijcapaciteit, óf om een hele goede infrastructuur met veel laadpunten en hoge laadvermogens.

Door de tijd heen was de ervaring dat die laadinfrastructuur best spannend was. En er zijn sinds 2016 snelladers bijgekomen, maar ook weer niet enorm veel. Wat wél is toegenomen is de batterijcapaciteit van de testauto’s. Met een opgeladen batterij hoefden we vrijwel niet meer bij te laden onderweg. Slechts de grote SUV’s hadden moeite met het rondje, daar moesten we het gaspedaal liften om zonder bij te laden bij de finish te komen. Die snelheidsvermindering leidt vanzelf weer tot een hogere testtijd et voila: zie daar het nut van de Grote Mobiliteitstest.

NIEUWE SNELHEIDSLIMIET

De laatst geteste auto was de Mercedes EQC. Die kon nog voluit draven. Dat was de Porsche Taycan 4s met de Performance Battery (93 kWh) helaas niet weggelegd. We hebben desondanks het rondje met de cruise control strak op 100 km/h afgerond.

OPVALLENDE RESULTATEN

De Porsche was na drie en een half uur weer terug. Dat is slechts een half uur trager dan de Tesla Model 3, die vrijwel voluit 130 km/h mocht. In tegenstelling tot de Tesla Model 3 had de Porsche een flinke reservecapaciteit over: bij aankomst had de Porsche nog voldoende prik voor maar liefst 130 extra kilometers.

Afb. Dashboard bij einde Grote Mobiliteitstest: 330 km afgelegd, 129 km reserve = totale actieradius van 459 km.

Ergo: de actieradius van de Porsche Taycan 4S zou dan een indrukwekkende 460 kilometer bedragen.

Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg 18,7 kWh/100 km. Zegge en schrijve achttien komma zeven kilowattuur per 100 kilometer! De Tesla verbruikte 20 kWh/100 km, de Kona 16,7. Voor een auto van dit formaat: zonder meer een indrukwekkende score!

NOG MEER SNELHEID

De Porsche blinkt ook op een ander vlak uit: hij kan tot 270 kW ultrasnelladen. We hebben twee laadmetingen gedaan van 20 minuten (we staan wel eens langer bij een snellader) en kwamen tot de volgende resultaten:

In de praktijk betekent dit dat je met de Taycan zelden bij een snellader zult staan door het grote bereik (lekker ’s nachts tot 100% bijladen). En als je dan onderweg moet bijladen: bezoek dan een ultrasnellader. Binnen 10 minuten kun je weer verder.

porsche taycan 4s
porsche taycan 4s

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage