Elektrische auto's net zo veilig als brandstofauto's

brand in parkeergarage stavanger airport

Door incidenten die uitgebreid in de media werden opgevangen is de veiligheid van elektrische auto's een beladen onderwerp geworden. Dan is het verstandig als een onafhankelijk en deskundige partij daar een gedegen onderzoek naar doet. Onderzoeksbureau CE Delft kreegt een opdracht van RVO om het huidige kennisoverzicht uit 2014 over de veiligheid van personenauto's te actualiseren. De uitkomst: elektrische auto's zijn net zo veilig als brandstofauto's. Nu dat duidelijk is, is een blokkade weggenomen voor de verdere uitrol van laadpalen volgens de plannen van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Belangrijke conclusies uit het onderzoek

Een aandachtspunt voor de komende periode is incidentmanagement. De onderzoekers concludeerden dat elektrische auto's geen groter risico voor brandgevaar in parkeergarages vormen dan conventionele auto's. Wél is meer kennis, praktijkervaring en materieel gewenst voor bestrijding en berging van elektrische auto's. De werkgroep Veiligheid heeft daarom al een database van incidenten opgezet. Die moet meer inzicht geven in risico's en effectieve bestrijdingstechnieken. Ook ontwikkelt een NEN-commissie een norm voor de brandveiligheid in parkeergarages.

Veiligheid van laden

Het rapport besteedt ook aandacht aan de veiligheid van laadinfrastructuur. Vooral de techniek van mode 3 en 4 laden, die bij laadpunten voor normaal en snel laden worden gebruikt, blijkt heel veilig. In de media is discussie geweest over de veiligheid van laadpunten in parkeergarages. Uit dit rapport blijkt echter dat er geen reden is om te wachten met de uitrol in parkeergarages. Er zijn diverse maatregelen mogelijk voor veilige installatie en gebruik van laadpunten. Die moeten per garage worden afgewogen.

Verder onderzoek

Er zijn nog tal van technologische ontwikkelingen te verwachten: onder andere nieuwere batterijtechnologiën die nog sneller laden mogelijk maken. Maar denk ook aan V2G: Vehicle to Grid-systemen. Dergelijke innovaties worden natuurlijk eerst grondig getest, maar in de praktijk kunnen altijd onvoorziene gevolgen optreden. Het volgen van incidenten en de opbouw van know how maakt het mogelijk om daar bij eventuele nieuwe soorten incidenten sneller en doeltreffender op te reageren.

Rapport CE Delft

CE Delft heeft 280 wetenschappelijke, semiwetenschappelijke bronnen en mediaberichten bestudeerd. Verder zijn interviews met 25 deskundigen afgenomen. Wie de diepte in wil duiken kan hier het volledige rapport downloaden:

Toelichting bij de headerfoto: op 7 januari 2020 brak er een enorme brand uit in een parkeergarage bij Stavanger Airport in Noorwegen. 2 tot 300 auto's gingen daarbij verloren. Al snel werd er een beschuldigende vinger uitgestoken naar Tesla. Want Noorwegen heeft de meeste elektrische auto's per hoofd van de bevolking. Uit onderzoek bleek echter dat de brand begon in een Opel Zafira, bouwjaar 2005, met dieselmotor.

Categorie

Over de auteur

admin