Volkswagen ID.4

Soort test

In 2016 maakte ik op de Salon de Paris in levenden lijve kennis met de elektrische ambities van Volkswagen. Vergeleken met andere fabrikanten waren ze aan de late kant: Nissan en Renault waren allang bezig net als de destijds onbetwiste nummer één Tesla. Inmiddels zijn we vijf jaar verder. Volkswagen heeft haar elektrische ambities aangescherpt en uitgesproken, de ID.3 is op de markt, net als sinds kort de ID.4. Een verslag van een kennismaking.

Design

Wie met een Volkswagen aan komt rijden zit altijd goed, ongeacht de omgeving en de situatie. Ingeburgerde namen waar mijn generatie mee is opgegroeid als Golf, Polo en Passat moeten wijken voor ID.3, ID.4 en ID.6. En ID, waar staat dat voor? Een ‘Idee’ of een “aidie’ als in Identiteit?

Als ik de looks moet omschrijven dan is mijn eerste indruk ‘ingetogen’. Mijn hersenen hebben moeite om met het ontwerp van de neus om te gaan in perspectief aanzicht. Wat bij het terugkijken van de foto’s opvalt: elke keer dat je de ID.4 ziet, spel zon en schaduw een uniek samenspel: zeker in het wit ziet de ID.4 er geen moment anders uit. Wat mij betreft is dit een ontwerp van topklasse wat je bijna Kunst mag noemen. Ik durf al te voorspellen dat dit ontwerp op vijf jaar nog mooi is.

En ondanks zijn ingetogen indruk is het wel een koppendraaier. Dat blijkt als ik hem parkeer voor een fotoshoot in de nabijheid van een groep sportende jongedames. Eén ervan vraagt me of dit de ID.4 is na op mijn bevestigende antwoord valt haar een applaus van de medesporters ten deel. Toen ik op de road trip in Zoutelande naar een leuk fotoplekje vroeg aan een passerende dame bleek ze alles te willen weten over deze nieuwe Volkswagen.

Van binnen is het Duitse zakelijkheid. Wie van meer uitbundig houdt, kan verder shoppen bij de Audi-winkel. Wat opviel: het kleine dashboard achter het stuur beweegt mee als je het stuur versteld (á la Peugeot), de schakelknop is een verbeterde uitvoering van de BMW i3-schakelaar en de midden console met megaveel praktische opbergruimte doet aan Tesla denken.

Om de binnenruimte te omschrijven: als ik achter mezelf zit kan ik met een hoge hoed op de krant lezen. This is a space ship from Mars! Allemensen wat een ruimte, van binnen en buiten. Ondanks de forse buitenafmetingen laat hij zich prima sturen, ook bij achteruit inparkeren.

Functionaliteit

Ik maakte een road trip naar Zeeland en had onderweg niet alleen alle tijd om met de ins and outs van deze Duitse vriend kennis te maken, maar ook om over de automobiliteit van de toekomst te filosoferen.

Volkswagen heeft bewezen uitstekende onderstellen te kunnen bouwen en dat is ook bij de ID.4 goed te merken. De auto voelt precies aan, stevig geveerd, maar niet te. Volkswagen spreekt over een SUV, maar die S vind ik niet helemaal terecht. Hij is vlot in het verkeer, stuurt prima en heeft een veilig en controleerbaar weggedrag, maar in bochten merk je duidelijk de achterwielaandrijving (super!) en helaas ook het hoge gewicht.

Het onderstel voelt wel zo vertrouwenswekkend aan dat bij mij het idee oprijst om ook een elektromotor op de vooras te monteren. Combineer die met de lichtere 52 kWh batterij, zet de auto op nog bredere wielen, laat de koets een centimeter zakken et voila: de ID.4 Sports kan in 4,5 tellen van 0 naar 100. Dan heb je een mooie concurrent voor de Jaguar I-Pace. De laatste is voor mij de benchmark in het segment grootste BEV’s met het beste weggedrag, dus ik deel hier een compliment uit.

Het leukste rijden is echter de adaptieve cruise control. De VW weet waar je bent, remt zelfstandig af voor opdoemende rotondes en afslagen en versnelt eveneens uit eigen beweging weer zodra het stuurwiel rechtuit staat. Twee jaar geleden mocht ik dat ervaren in een heel goed aangeklede Audi A6 die ook nog het stuurwerk voor je verzorgde. Uiteraard ga je dan als een opaatje de hoek om, maar als je hier aan gewend bent is het héérlijk ontspannen cruisen: wie doet je nog wat?! Wie weet komt dit in de toekomst ook op de optielijst. Het is een mooie opmaat naar autonoom rijden, reken maar dat men daar in Wolfsburg druk mee bezig is.

De ICT-afdeling in dat zelfde Wolfsburg buigt zich ongetwijfeld ook met vereende krachten over de veelbeklaagde software. Iets waar ook de ID.3 mee te kampen kreeg. Wie een beetje verstand heeft van programmeren weet dat je software met miljoenencode-regels niet in één keer foutloos krijgt. De fouten worden opgelost met updates, net zoals bij Android, iOS en Windows gebeurt. Tijdens de testweek kreeg ik ook meldingen, die na een herstart of hardnekkig negeren vanzelf oplosten. Laat de software je niet weerhouden om deze auto te proberen als je daar voor in de markt bent.

https://elektricitijdrit.nl/h2-rijders/vw-id-4/road-trip

 

De road trip

De ID.4 in de 1st uitvoering beschikt over een fors batterijpakket van 77 kWh. Na een nacht plus een ochtendje aan de thuislaadpaal laden dacht ik dat ie bij mijn vertrek wel vol zou zijn. Toen ik om na 13:00 wegrijdt bleek de batterij slechts tot 86% te zijn gekomen. Reizen voorbereiden met een BEV (ik heb zelf een BMW i3 gehad) doe ik uit principe (en met ervaring) niet. Ik hanteer de ‘op de bonnefooi’- methode om een auto te testen: het echte leven is immers ook niet geheel voorspelbaar. Ik trakteer mezelf op een route via de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden: het land van licht, lucht en heel veel water.  Dik 300 kilometer later arriveer ik met 23% resterende batterij op mijn bestemming.

Tot mijn verbazing bleek het verbruik een karige 15.4 kWh/100 km. De terugweg via een andere route met meer snelwegen maar met de cruise control immer op de maximum toegestane snelheid scoor ik een nog steeds nette 17,7 kWh/100 km. Ik heb dan na vertrek met een 100% volgeladen batterij 292 km afgelegd en nog 138 km te gaan. Dat is een netto actieradius van 430 kilometer.

Beschouwing

De ID.4 legt een mooie basis voor de toekomst van VW. Ze hebben een mooie aandrijflijn en een puik onderstel gebouwd. Het geheel is verpakt in een gedegen styling die past bij de doelgroep. Van binnen is het nuchter, geen fratsen.

Wie de City uitvoering bestelt met de 52 kWh batterij houdt bijna € 10.000 in de knip. De auto is dan een stuk lichter, heeft nog steeds een actieradius van 340 km. Door het lagere gewicht rijdt ie beter en is er minder energie nodig om te versnellen.

Voor de milieubewuste consument geef ik in overweging dat je met de benodigde grondstoffen voor 10 batterijpakketten van de 77 kWh uitvoering 15 batterpakketten met 52 kWh kunt maken. Op mijn trip naar Zeeland toe heb ik slechts 73% van het batterijpakket gebruikt. Als ik mijn koffiestop gecombineerd had met een snelle laadstop (minder dan 10 minuten) was het kleinere pakket ruim toereikend geweest.

Het mooie is dat er voor de consument nu wat te kiezen is: de ID.4 1st staat voor € 47.890 in de prijslijst, de City is vanaf € 40.690 leverbaar. De kleinere ID.3 gaat al vanaf € 32.190 over de toonbank. Een Tesla Model Y begint bij de € 64.000, een Audi e-tron edition 50 bij € 67.700. Als je het zo bekijkt heeft VW een ijzersterk aanbod.

log via ElektriciTijdrit

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage