Na de Renault ZOE en de Nissan Leaf was de Mercedes B-klasse aan de beurt voor de Grote E-xpeditie.nl Mobiliteitstest. We reden een rondje Deventer-Amsterdam-Eindhoven-Deventer en waren laat thuis… De B blijkt begerenswaardig en verdient in onze ogen een beter laadsysteem.
OVER DE BENZ
Mercedes-dealer Wensink stelde ons een witte B ter beschikking. Bij het bouwen van deze auto heeft Mercedes een deel van de inkopen bij Tesla gedaan: de accu (28 kWh) komt er vandaan, ik herken een aantal hendels en de raambediening, en ook de aandrijflijn is bij de Amerikanen ingekocht. Moederbedrijf Daimler is aandeelhouder van Tesla. Vandaar.
De motor levert 132 kW/179 pk en heeft een draaimoment van 340 Nm. Dat zal niet iedereen wat zeggen. In 7,9 tellen rijd je er mee van 0 naar 100 kilometer per uur. En bij 160 km/h houdt ie er mee op. We hebben de cijfers niet geverifieerd, dus u moet ze maar voor waar aannemen. Als actieradius geeft Mercedes 200 kilometer op en zelfs 230 als je het Range Plus pakket bestelt. We ervoeren dat 150 kilometer (over de snelweg) een reële actieradius is.
EEN VLIEGEND TAPIJT OVER SPOORRAILS
De Benz is primair opgezet als een conventionele auto. De motorruimte is bijna helemaal opgevuld met techniek: heel veel buizen en slangen. Tesla heeft die techniek anders opgeborgen en aan het oog onttrokken. We zijn nu even streng, maar dat vinden we gerechtvaardigd: de B-Klasse is elektrisch leverbaar vanaf € 40.000,- en aan de uitvoering die wij reden (de optielijst besloeg 2 A4-tjes) hing een prijskaartje van ruim € 55.000,-.
De Merc voelt op korte stukken (drempels) wat stug aan, op de snelweg is het een zwevend tapijt en in de bochten rijdt ie over spoorrails. Kortom: voor wegligging en comfort krijgt ie een dikke acht!
Als stuurman heb je zelf de grootste invloed op het stroomverbruik. Mercedes helpt je met de keuze tussen een sportstand (S), Economy (E) of superzuinig (E+).
ELEKTRISCH RIJDEN IS EEN MUST!
Over het rijgedrag en het comfort kunnen we heel kort zijn: hij rijdt zoals je mag verwachten van een auto in deze prijsklasse. Door het ontbreken van trillingen en motorgeluid rijdt ie beter en comfortabeler dan ICE-auto’s (ICE staat voor Internal Combustion Engine, ofwel de verbrandingsmotor). Ik vind dat iemand die bewust voor comfort kiest (zoals de doelgroep van Mercedes) beslist deze uitvoering moet proberen.
Voor wie bang is dat alle auto’s op elkaar gaan lijken als ze allemaal elektrisch worden: die angst kunnen we wegnemen. De B is echt een totaal andere auto dan de ZOE of de Leaf. In vergelijking met de Leaf moet ie weliswaar 200 kg meer meetorsen, maar heeft ie ook 70 pk extra aan boord. En dat merk je: versnellen gaat moeiteloos. Het is niet zo’n scheurbeest als een Tesla Model S, maar hij is ruim genoeg gemotoriseerd om je niet alleen buitengewoon vlot door het verkeer heen te bewegen, maar hij is ook aantrekkelijk genoeg voor de enthousiasteling die van een stevig stukje sturen over bochtige wegen houdt.
HOE DOET IE HET OP ONS RONDJE
E-xpeditie.nl is van de praktijk. Wij testen auto’s door ze zo snel mogelijk over de snelweg van Deventer naar Amsterdam en via Eindhoven weer terug naar Deventer te rijden. Ongeveer 320 kilometer over de snelweg. Uiteraard met inachtneming van de verkeersregels (zoals de maximum snelheid).
De ZOE deed dit rondje in 5 uur en 1 minuut, de Leaf had 20 minuten meer nodig. Een belangrijk aandachtspunt voor kopers: let er op hoe snel de auto kan laden bij een gewone laadpaal (dus geen snellader)!
De Mercedes had maar liefst 8 uur en 58 minuten nodig…
De reden is eenvoudig: de maximale laadsnelheid is 11 kW per uur (snelladen gaat vanaf 40 kW per uur). We haalden moeiteloos de eerste stop bij Haarrijn. Daar hadden we 7 kwartier nodig om het bereik van 29 naar 110 kilometer te krijgen. De volgende stop was bij Fastned Velder. Daar stonden we drie uur stil om de auto helemaal vol te laden. Dat leverde een bereik van 131 kilometer op volgens het infosysteem van de Mercedes.
SAMENGEKNEPEN BILLEN
In verband met tijdnood is één van de redacteuren thuis afgezet (een omweggetje langs Arnhem). Vervolgens reden we in één ruk door naar Deventer. Het laatste stukje met samengeknepen billen: het navigatiesysteem gaf een grotere afstand aan dan het opgegeven batterijbereik… Met een geheel leeggereden batterij (nog 2 km over) stapte ik opgelucht op de eigen oprit uit.
Afbeelding: de hoofdaccu is leeg (kleine meter links, de reserve-accu is nog iets meer dan half vol (kleine meter rechts).
Van dit uitje vielen ons een aantal belangrijke dingen op:
OPLADEN OP 220 V
Volgens het boekje moet de B in 9 uur zijn volgeladen met een gewoon stopcontact. We hebben hem om 20.20 uur thuis gestekkerd; de volgende ochtend om 07:00 uur was de accu slechts voor de helft geladen. De Leaf (met een iets grotere accu) kregen we vanaf hetzelfde stopcontact wèl vol. Overigens is onduidelijk of dit euvel aan ons stopcontact, een stroomstoring of aan de Benz kan worden verweten.Bij het terugbrengen van de auto horen we dat de 220V-lader voorzien is van een beveiliging: we blijken op halve snelheid te hebben geladen. Met het indrukken van een knop hadden we wèl in 9 uur kunnen laden. Je moet het even weten!
MANIER VAN OPLADEN
Mercedes heeft een in onze ogen omslachtig protocol. Om de auto op de laden moet de auto eerst vergrendeld worden. Als je tijdens het laden ontgrendelt, stopt de auto met laden. Ook om de stekker uit de auto te kunnen halen moest deze ontgrendeld worden met de afstandsbediening.
Dat bleek uitermate irritant. Zeker als je drie uur bij je auto moet wachten. Dan heb je altijd wel iets nodig dat net in de auto ligt: een zonnebril, een portemonnee, een laptop, een flesje water, etc. Als je dat er uit wilt halen dan kun je het laadproces opnieuw starten.
We kunnen ons ook voorstellen dat je tijdens het laden ìn de auto wilt wachten. Bijvoorbeeld om naar de radio te luisteren (heb ik al verteld dat deze B een geweldige geluidsinstallatie van Harman Kardon heeft?) of om in de schaduw op je laptop te werken.
NAVIGATIE
Tot nu toe hebben we op alle on board systemen wel iets aan te merken. Zo is de integratie met laadpunten een lastig ding. Tesla heeft dit als enige goed voor elkaar, dankzij een permanent aanwezige internetverbinding.
Toen we met de B de laatste rit (Westervoort naar Deventer) in het navigatiesysteem invoerden gaf deze geen enkel signaal dat hiervoor onvoldoende stroom aan boord was. Het vinden van oplaadpunten via het navigatiesysteem hebben we niet gezien (maar misschien ook niet goed naar gezocht).
Afbeelding: verlichting in de dorpel (een optie).
GROOTSTE MANCO
Als je een halve ton uitgeeft aan een elektrische topauto, wil je deze ook in de praktijk goed kunnen gebruiken, toch? Bij voorspelbare ritten, ’s ochtends naar kantoor, bijladen en ’s avonds weer terug valt de B prima in te zetten.
De B is een meer dan uitstekende reisauto. Als een ZOE van 25 mille over een Cameleon lader beschikt, moet een auto met een optielijst van € 15k dat toch ook kunnen? Misschien moet Mercedes eens bij Renault gaan shoppen?
TESTGEGEVENS
Wat | Tijd (u) | Totale afstand (km) |
Deventer - Haarrijn | 01:33 | 119 |
opladen Haarrijn | 01:46 | |
Haarrijn - Vledder | 00:45 | 195 |
opladen Vledder | 03:09 | |
Vledder - Deventer | 01:45 | 335 |
Totaal | 08:58 | 335 |
Testverbruik: gemiddeld 21,9 kW/100 km
E-XPEDITIE MOBILITEITSINDEX
Prestaties | |
Actieradius | |
Laden | |
Rijgedrag | |
Bruikbaarheid | |
Prijs | |
E-XPEDITIE MOBILITEITSINDEX |
2,8 |