Aankoop tips gebruikt elektrisch

aankooptips gebruikte elektrische auto's

Sinds 1 juli 2020 krijg je ook een aankoopsubsidie op een gebruikte elektrische auto. Dat maakt ze € 2.000 goedkoper – al leidt een stijgende vraag doorgaans tot stijgende prijzen. Nu door de coronacrisis niemand meer met de trein naar het werk wil, doet de autobranche goede zaken. Ik zet een paar interessante gebruikte auto’s op een rij en geef wat aankooptips.

Foto: FoxHusky

Renault ZOE

De Renault ZOE is sinds mensenheugenis op de elektrische markt en verdient wat dat betreft, net als de Nissan Leaf en de Tesla Model S, een standbeeld. In den beginne werd de ZOE geleverd met een 22 kWh batterij. De allereerste Grote Mobiliteitstest werd met een ZOE gedaan en dat was eerlijk gezegd behoorlijk spannend.

De ZOE is nog steeds een heerlijke auto om te rijden. Lekker vlot. Van binnen wellicht wat minimalistisch. Hou bij aanschaf rekening dat je een huurbedrag voor de batterij moet betalen. Daarmee ben je dan wel weer verzekerd van een vervangende batterij als de prestaties onder de 75% van oorspronkelijk komen. Aan die zekerheid hangt uiteraard een prijskaartje, maar zelf de kosten van een batterij moeten dragen pakt duurder uit.

Op Autoscout vonden we al ZOE’s voor bedragen vanaf € 7.000 incl BTW. Voor wie minder dan 50 km van zijn werk woont: zo goedkoop reed je nog nooit heen en weer!

Dit vond ik van de ZOE

Foto: FoxHusky

Nissan Leaf

Net als de ZOE is de Leaf een wegberijder. Hij is een stuk ruimer, doch de vormgeving kan niet ieders goedkeuring wegdragen. Ik vond de Leaf een prima auto om te rijden, al is het beslist geen rijdersauto. Wel lekker veel ruimte voor het gezin plus bagage.

Op Autoscout vinden we de Leaf ook al vanaf € 7.000. Voor de uitvoering met 30 kWh kun je vanaf € 15.000 terecht. De Leaf is inclusief batterij geleverd, je betaalt geen batterijhuur. Hou er rekening mee dat de batterijprestaties van vooral oudere Leafs kunnen zijn afgenomen.

Dit vond ik van de Leaf

BMW i3

Ten opzichte van de andere early birds is de BMW i3 wat prijziger, of zo je wilt: waardevaster. De allereerste exemplaren hebben een batterij van 18 kWh (netto). De batterij staat als prima bekend, net als de i3. Ook hier voor geldt: over smaak valt niet de twisten. Je vindt hem mooi of spuuglelijk.

Hoewel de i3 door zijn smalle bandjes geen bochtenkluiver is, is het een plezier om er mee te rijden. Wie eenmaal aan het one-pedal-drive gewend is zoeft fluitend door de stad terwijl het rempedaal onberoerd blijft.

Bij de aller- allereerste exemplaren konden rare storingen als openzakkende ramen voorkomen. De echte range is – zonder range extender – ongeveer 120 kilometer (met dank aan de nieuwe maximum snelheid). De batterij van de i3 is wel erg gevoelig voor koude: in de winter neemt het bereik rap af. De i3 is lekker ruim van binnen. De deurconstructie is helaas minder praktisch. Voor woon-werk boeit dat niet: dan zit je doorgaans alleen in je coconnetje.

Hou er rekening mee dat de eerste serie i3’s slechts op 1 fase kon laden. De latere versies laden ook op 3-fase.

Voor wie voor een i3 gaat: veel rij plezier! Vanaf 15.000 kun je shoppen.

Dit vond ik van de i3.

Hyundai Ioniq

Een bijna klassieker is de Hyundai Ioniq. Ik vond het een auto die goed in elkaar zit, en veel rijplezier biedt, doch wat aan rijplezier inlevert door zijn ecobandjes. Hij rijdt wél superzuinig!

Over de looks wordt het een standaardverhaal: de nieuwere Ioniq is wat meer opgepimpt en heeft kekkere velgen. Veel binnenruimte (meer dan de populaire Kona) en door zijn zuinigheid kom je tot 200 kilometer ver op één 28 kWh batterijtje.

Ook hier: vraag bij een dealer vooraf de status van de batterij (die draaien ze zo voor je uit).

Dank zij de Kona is de tweedehandsprijs van de Ioniq flink gedaald. Hij is nog steeds niet goedkoop, maar levert wel value for money. Ook als je wat verder weg wil is ie prima bruikbaar (hij kan onderweg tot 77 kW laden!)

Dit vond ik van de Ioniq

Reisverslag met Ioniq

Tesla Model S

En als laatste dé auto die elektrisch rijden op de kaart zette (nog meer dan de ZOE en de Leaf). De Tesla S is uitgegroeid tot een stijlicoon. Al is de exclusiviteit er tegenwoordig een beetje vanaf.

Let bij de aanschaf van een gebruikte S op de stoelen. De allereerste stoelen zaten niet voor iedereen comfortabel. Vanaf bouwjaar 2014 is dat verbeterd. Check ook of de S over Autopilot beschikt.

Hoge kilometerstanden zijn geen probleem: de batterijprestaties nemen af tot 90%, dan stabiliseren ze. Je kunt doorgaans gratis terecht bij de Tesla Superchargers. Dat is goed voor de TCO.

Een doorgezakte stoel is geen probleem: die laat je gewoon vervangen door een nieuwere en betere.

En de aller- allereerste S-en? Wees daar voorzichtig mee, die pioniers hebben ook de exemplaren met veel kinderziektes gekocht. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar neem dan goed de onderhouds- en vervangingshistorie door. Deurklinken, motoren, batterijen, het kan zomaar al eens (onder garantie) vervangen zijn.

Voor wie gaat shoppen: de S is waardevast: de durfal kan al vanaf ongeveer € 30.000 een exemplaar met veel ervaring vinden. Die aankoopsubsidie heeft hier echter geen betrekking op.

Dit vond ik van de S

Categorie