Volkswagen ID.3 of Tesla Model 3? Welke auto kan je het beste nemen?

Tesla Model 3? Of toch een Volkswagen ID.3?

Ben je op zoek naar een elektrische auto in, laten we het voor het gemak even het “middensegment” noemen, dan kom je ongetwijfeld de ID.3 en de Model 3 tegen.

Om je te helpen bij de keuze hebben we de verschillen en overeenkomsten tussen deze twee auto’s op een rijtje gezet. In dit vergelijk kijken we ook naar de dienstverlening van Volkswagen vs. Tesla, het dealer-/servicenetwerk en overige services.

In eerste instantie dacht ik dat deze auto’s geen echte concurrent van elkaar zijn vanwege het prijsverschil. Inderdaad ben je al voor een lagere prijs in het bezit van de volledig elektrische Volkswagen. Echter, zoals het elk traditioneel Duits automerk betaamt, loopt het bedrag snel op dankzij de vele opties die je nog kunt toevoegen. Op een Model 3 krijg je van alles er standaard bij. Voeg je deze opties toe aan de ID.3 dan kom je nagenoeg op eenzelfde aanschafprijs en leasetarief uit.

Dus kunnen wij concluderen dat deze auto’s absoluut met elkaar zullen concurreren om een stukje marktaandeel. In 2019 was de Model 3 by far de meest verkochte auto. Dit jaar voert de Kia Niro deze lijst aan (t/m juli 2020). Gaat de ID.3 de meest verkochte auto van 2021 worden?

Koffiedik kijken allemaal, laten we terug naar het doel van dit artikel, een mooi vergelijk maken voor wie nu wil beslissen.

Op dit moment is de ID.3 alleen als 1ST Edition te bestellen. De uitvoering die het dichtst bij de Tesla Model 3 Standard Range Plus in de buurt komt is de Max-uitvoering. De samenvatting van het vergelijk heb ik even voor je in een tabelletje gezet. De complete uitrusting, technische specificaties en overige dienstverlening is onder aan dit artikel als pdf te downloaden.

Kijken we naar de technische specificaties dan heeft deze ID.3 weliswaar iets meer actieradius en laadvermogen, op alle andere fronten overklast Tesla haar Duitse concullega. Veel meer vermogen, meer kofferruimte én de mogelijkheid voor een trekhaak met aanhanger (tot 1.000 kg geremd, tot 750 kg ongeremd). Én je Tesla is onderweg een stuk sneller bijgeladen tot maximaal 650km per uur.

Qua uitrusting zijn er over en weer een aantal verschillen. De ID.3 Max heeft met 20 inch grotere velgen maar of ze daarmee ook mooier worden, over smaak valt niet te twisten, of toch wel? Anyway, hetzelfde kan weer gezegd worden van een groter navigatiesysteem. Wat niet uit een droog vergelijk van de feiten blijkt en ook totaal niet relevant is, tenzij je van gadgets houdt zijn de vele aardigheidjes die de makers van Tesla bedacht hebben. Staat de auto op slot en komt iemand te dichtbij dan waarschuwt hij ze met zijn koplampen als een blazende kat. Mocht diegene het dan toch leuk vinden om je spiegel eraf te trappen dan heeft hij dat allemaal gefilmd. Hopelijk gebeurt dit uiteraard niet maar toch.

En dan zijn er véél verschillen tussen de merken en hun visie op dienstverlening

VW staat bekend om degelijke auto’s. Voor de fabricage worden hoogwaardige materialen gebruikt en er vinden tijdens de productie vele controles plaats, de kwailteit is gewoon goed. Tesla nam het, vooral vorig jaar, wat minder nauw met het kwaliteitsniveau op dat vlak. Er werden in razend tempo nog duizenden auto’s de fabriek door geperst wat tot vele klachten bij aflevering heeft geleid. Zowel qua kwaliteit als zorgvuldigheid van de aflevering. Inmiddels is het aantal klachten overigens wel flink afgenomen.

Daarnaast heeft VW een eigen dealernetwerk terwijl Tesla online verkoopt. Helaas lukt het niet iedere dealer om hier zijn toegevoegde waarde te laten zien, oordeel zelf maar of dit een pluspunt voor je is.

Extra bonusje is dat je op een ID.3 de eerste twee servicebeurtjes kado krijgt. Nu zit er niet veel onderhoud aan een elektrische auto maar toch vriendelijk. Waar Tesla toch wel in uitblinkt en in mijn ogen een enorm verschil maakt en voorsprong heeft is hun ervaring en kennis van elektrische auto’s. Ze hebben een enorme bak met data en weten dat goed in te zetten voor doorontwikkeling van hun producten die vaak via software updates zo je auto invliegen.

Tot slot het Tesla Supercharger netwerk. Verwacht je regelmatig onderweg te moeten bijladen dan is dit écht een pré. Het netwerk is goed uitgerold en tegen een zeer voordelig tarief kan je snel je Tesla bijladen.

Alhoewel mijn persoonlijke voorkeur mogelijk enigszins door dit verhaal heen sijpelt heb ik getracht een zo objectief en feitelijk mogelijk vergelijk te maken. Wil je alle ins en outs van de ID.3 met de Model 3 vergelijken? Bekijk dan hier de pdf met het complete overzicht en vergelijk van deze twee modellen. Heb je nog steeds niet genoeg technische data? Bekijk dan de site van onze vrienden van de EV-database.

Vraag direct een scherpe lease-offerte aan.

Categorie

Over de auteur

Bart Meijs

Mobiliteitsbaas | Adviseur Zakelijke Mobiliteit, EV en Lease

LinkedInhomepage