Let's race

Lexus 300e op Zandvoort

Kermend de bocht door, op tijd weer vol op het gas en uitsturend naar de kerbs. Ik loop zo hard in op een Nissan Leaf dat ik van het gas af moet terwijl in mijn achteruitkijkspiegel een BMW 330 e op me afstormt. Dat is de EV Experience in twee zinnen.

Waanzinnig leuk

Pret maken op Zandvoort met elektrische auto's. Een waanzinnig leuk idee! Ik sta voor H2rijders.nl drie volle dagen op het circuit en zie vanuit de pitbox continu de daken van EV's voorbij suizen. De kenmerken geur van olie en benzine en het gebrul van racemotoren ontbreekt. Ergens vind ik dat wel jammer. Anderzijds is dit een warm welkom naar het nieuwe tijdperk van elektrisch rijden.

Waarom is elektrisch racen zo leuk?

Wie snelle  rondetijden neer wil zetten moet de grenzen opzoeken: insturen betekent afremmen, dus je moet zo min mogelijk insturen. Een kortere route over het circuit betekent tijdwinst. Maar dan moet je zoeken naar de ideale lijnen. 

De grip wordt bepaald door de wrijvingskrachten die de banden aan kunnen op het wegdek. Daar heb je als chauffeur invloed op: hoe harder je op een band drukt, hoe meer wrijvingskrachten die kan hebben dus hoe harder je de bocht kan ronden. Echter: als je op de grenzen van de grip zit en de balans wordt verstuurd, kun je zomaar grip verliezen.

Die balans kan verstoord worden door een stuurcorrectie, hard remmen of juist gas geven of door over te schakelen. Dat is met benzinewagens ook de kunst: in de bocht de juiste versnelling kiezen, zorgen dat je halverwege de bocht niet te weinig toeren draait en dan naar de toerenbegrenzer gillen bij het uitkomen van de bocht, zodat je op een veilig moment kunt overschakelen.

Dan is elektrisch racen eenvoudiger: maximum koppel is per direct voorhanden en je kunt op elk moment maximaal op het gas. Verstoren van de balans door overschakelen komt niet voor. In feite dwingt dat je om vloeiender en dus netter te rijden.

Energieverbruik

Na het eerste rondje was wel duidelijk dat hier geen zuinigheidsrecords gereden worden. Sterker nog het gemiddelde energieverbuik ligt een factor vijf hoger dan op de gewone weg. Als je heel veel rondjes op een circuit rijdt spelen massa, vermogen, remmen en onderstel een belangrijke  rol.

Hoe meer massa, hoe hoger je energieverbruik bij het accelereren en hoe zwaarder je remmen worden belast. Hoe meer vermogen je hebt, des te sneller je acceleratie en hoe hoger je verbruik. En een goed onderstel zorg dat je zoveel mogelijk grip houdt.

Oorverdovend stil op Zandvoort

Het concept van de EV Experience smaakt naar meer. Tegenstanders van de bouw van het Formule 1 circuit hadden angstvisioenen van permanente geluidsoverlast. Afgezien van kermende banden valt dat met elektrisch racen heel erg mee. Het publiek stond in de rij om de verschillende EV's over het circuit  te mogen jagen. En het nieuwe circuit biedt een unieke ervaringen van bochten met verkantingen door de duinen. Prachtig!

Zandvoort is groot zat om veel publiek te herbergen. Die EV Experience zou misschien wel permanent kunnen: rijtrainingen, workshops, races, demonstraties, enzovoorts. Dat je net als vroeger met je auto met rolkooi naar het circuit rijdt, races afwerkt en met diezelfde auto weer naar huis rijdt.

Business case

Het hoge energieverbruik maakt een business case voor snelladers, laadpleinen en waterstofstations op circuit Zandvoort een stuk eenvoudiger.  Laten we hopen dat de EV Experience een mooi vervolg krijgt!

Categorie

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage