Het is een afstand van Amsterdam tot ver voorbij Moskou. Op zaterdag 24 en zondag 25 maart 2018 zijn wij er in geslaagd om met een Hyundai iX35 op waterstof in één etmaal bijna 2.900 kilometer af te leggen. Een verslag.
WHY?
Allereerst: voor je lol 24 uur in de auto zitten, dan ben je toch niet goed snik? Waarom doen we dit? Twee van de drie teamleden zijn onvervalste pur sang autogekken. En alle drie zijn ze gek op extreme uitdagingen. “Kan het niet? Dat zullen we nog wel eens zien!”
In de geschiedenis van elke technologische ontwikkeling worden uitdagingen gecreëerd. Een bekend voorbeeld is het verhaal van Bertha Benz die met het prototype van haar man Carl een rit van dik 100 kilometer ging maken. In zulke praktijktests kom je vaak zaken tegen waar je vooraf niet aan gedacht had. Soms gaan er zaken mis en moet je dingen fixen. Of je constateert juist dat het goed werkt.
Afb. Dit is het eindresultaat - hier doe je het voor!
DE VOORBEREIDING
In 2016 organiseerde E-xpeditie.nl een wereldrecordpoging elektrisch rijden. Daar namen vijf Tesla’s aan mee. Twee teams slaagden er in om in 48 uur tijd meer dan 4.200 kilometer af te leggen.
Eén van de zaken die we leerden is de grote truc om je batterij gecontroleerd helemaal leeg te rijden. Want hoe leger de batterij als je aankomt, hoe sneller hij oplaadt.
Vlak daarna vestigde een Duitser een 24 uurs wereldrecord: maar liefst 2424 kilometer in 24 uur. Daarvoor had hij wel ‘laboratorium-omstandigheden’ gecreëerd: hij pendelde tussen twee superchargers heen en weer.
Wij vroegen ons af hoe dit record konden overtreffen. Dat kan met een nog grotere batterij, of met opladen met een hoger vermogen. Of…. met volledig andere technologie.
Tijdens de eerste waterstofchallenge stelden we tot onze verbazing vast dat de FCEV waar wij mee reden in 24 uur 2115 kilometer had afgelegd. En we hadden nota bene uren vastgestaan in een file. Ook hadden we te maken met veel stadsverkeer. Kortom: dat kon véél beter!
Om veel kilometers in 24 uur te maken, moet je gedurende langere tijd een hoge snelheid vast kunnen houden. En je moest de energievoorraad snel kunnen aanvullen. Een FECV voldoet aan die voorwaarden.
Andere zaken die van belang zijn en die je niet in de hand hebt: verkeer, weer en techniek. Files door wegwerkzaamheden kun je vooraf vaststellen, files door ongevallen niet. Het weer kun je kort van te voren met enige zekerheid voorspellen. Technisch gezien moet de auto oké zijn en moeten de vulpunten goed functioneren. En dan nog kunnen er dingen misgaan. De risico’s brachten we vooraf in kaart en voor elk risico bedachten we een uitwijkmaatregel.
Afb. De tellerstand op zaterdag 24 maart 11:05 - Lokatie: Fürholzen-West
DE UITVOERING
Met de voorbereiding zijn we maanden zoet geweest. Het aanvankelijke plan was om op de A9 tussen München en Neurenberg heen en weer te pendelen. Dit is een brede driebaansweg die grotendeels zonder snelheidslimieten is. Als uitvalsbasis hadden we een camper geïnstalleerd bij tankstation Fürholzen-West. Vanuit een camper is het immers beter rusten dan vanaf de achterbank.
Bij de start constateerden we al meteen dat we ons plan van aanpak moesten wijzigen: er stond een grote vakantiefile rond Ingolstadt. En ook bij München was veel verkeer. In dit scenario was voorzien: we kozen voor een route van München naar Regensburg. Een mooie weg met veel flauwe bochten en veel heuvel op en heuvel af. Onderweg zagen we veel immense zonneparken. Daar wordt in Duitsland fors in geïnvesteerd.
Eén van de andere bekende risico’s was de performance van de pomp bij Fürholzen-West. Om een pomp in goede conditie te houden moet ie regelmatig gebruikt worden. En daar schort het op dit punt aan. Na twee tankbeurten schoot de pomp in een foutmelding. Primaire optie was uitwijken naar Ingolstadt (iets meer dan 50 kilometer). Dat was vanwege de file niet mogelijk. Daarom reedt het team naar vliegveld München, dichterbij, maar via lokale wegen.
Tegelijkertijd werd een noodzakelijke gok genomen: Fürholzen-West was niet meer bruikbaar. De camper perste zich door de file heen naar Ingostadt. De Hyundai reedt vanaf vliegveld Munchen naar Pentling en maakte daar weer een snelle tankstop. Vervolgens werd via Regensburg en Neurenberg naar Ingolstadt gereden. Dat pakte goed uit: de weg tussen Regensburg en Neurenberg was nog mooier dan die van München naar Regensburg: prachtige vergezichten en nóg grotere zonnevelden. Indrukwekkend om te zien. En ook de stuurman kwam aan zijn trekken: een afwisselende route met heel veel bochten.
Aan het begin van de middag waren de vakantiefiles opgelost. De auto pendelde tussen Ingolstadt – Neurenberg naar Pentling en vice versa. Beide stations deden wat ze moesten doen. Bij het vallen van de avond lagen we boven schema. De rustplaats in de camper bleek van grote waarde: er kon steeds iemand goed uitrusten. Feitelijk werd er vervolgens ontspannen getoerd; het team was in the winning mood!
Afb. In de camper was niet alleen een rustplek, maar ook een een afdeling planning en logistiek. Die was zaterdagochtend noodzakelijk!
RIJTECHNIEK
Zo’n wereldrecordpoging is toch net iets anders dan simpelweg het ‘pedal to the metal’ te trappen. Plankgas rijden zorgt voor een enorm hoog verbruik. Dat betekent dat je kortere afstanden kunt rijden en vaker moet stoppen. De kunst is dus om het evenwicht te vinden tussen voldoende snelheid en toch voldoende kilometers te maken. Dat betekent ook dat er meer risico’s moesten worden genomen: meer kilometers maken betekent met minder reservebrandstof aan komen. Als de ene pomp het dan niet doet, is het einde oefening.
En ook hier leerden we tijdens de rit: het gaspedaal werd minder diep ingetrapt en er werd gekozen voor een extra lusje rond Neurenberg.
DE AUTO
De Hyundai iX35 FCEV is al enkele jaren op de markt. Zijn opvolger, de Nexo is op 28 maart 2018 in Nederland gepresenteerd. Deze heeft ook veel betere specificaties: een efficiëntere brandstofcel en een grotere tank. Waar de iX35 een actieradius van 550 kilometer heeft, biedt de Nexo 800 kilometer. Dat is nogal een verschil.
Afb. Het team: vlnr: Bart Mulder, Eric de Putter, Arjan de Putter
Tijdens de rit zijn we van de iX35 gaan houden. Snelweg bergop heeft ie het door zijn hoge gewicht niet makkelijk. In stadsverkeer accelereert hij sneller dan je denkt. Maar de auto is bovenal een heerlijke reisauto: het is stil aan boord, en de stoelen zitten comfortabel. Je zit er niet in opgesloten, zodat je tijdens langere stukken makkelijk kunt verzitten. Het audiosysteem kan via Bluetooth met je telefoon worden verbonden, waardoor je eigen muziek via de krachtige geluidsinstallatie het interieur instroomt.
Het mag duidelijk zijn dat de betrouwbaarheid van de iX35 cruciaal was in deze 24 uur. Vanaf de eerste tot de laatste minuut heeft hij perfect gedaan wat er van hem verlangd werd. Als we dat vergelijken met de ontberingen die Bertha Benz heeft moeten doorstaan waren deze 24 uur een eitje.
KAN HET BETER?
Het kan altijd beter! De techniek van de verbrandingsmotor bestaat al meer dan 100 jaar. In de afgelopen decennia is er prachtige techniek bijgekomen. De brandstofceltechniek staat daarbij vergeleken nog in de kinderschoenen. Hoe het zich uiteindelijk ontwikkelt kan ik niet voorspellen. Maar wat nu wel is aangetoond is: de brandstofceltechnologie én infrastructuur is nu al prima geschikt voor emissieloos autorijden over grote afstanden.
Afb. de geluksschoenen van Bart
PRAKTISCH – WAT HEB JIJ ER AAN?
Deze wereldrecordpoging was zo spannend omdat we vooraf niet wisten hoe hard we precies moesten rijden om zoveel mogelijk kilometers in een vastgestelde tijd te halen. Rijden we te snel, dan verliezen we tijd met tanken. Rijden we te langzaam, dan laten we kilometers liggen.
Omdat we de gemiddelde snelheid nu kennen (een tikkeltje meer dan 120 km/h), wordt het makkelijker. In de praktijk komt het er op neer dat als jij met een iX35 FCEV op vakantie wilt, je het snelst op je plek van bestemming komt als je 125-130 km/h aan houdt. Wél rekening houden met de geldende maximum snelheid natuurlijk!
Afb. Zo ziet een auto er uit halverwege de recordpoging.
Met grote dank aan de Van der Linden Groep voor het ter beschikking stellen van de Hyundai iX35!