Waterstof en mobiliteit

Hyundai dendert Zwitserland binnen

De eerste EV-rijders waren echte pioniers. Ik praat over het tijdperk van voor 2013. Ruud Lubbers die met een verlengsnoer urenlang zijn omgebouwde Volkswagen Golf oplaadde. De Mitsubishi i-Miev, die er niet uitzag maar heerlijk reed en helaas een beperkte actieradius had. Toen kwam Tesla. In 2019 voorspelden de analisten nog een faillissement door de problemen met het opstarten van de productielijn voor de Model 3. En zie daar: mede dankzij de lage fiscale bijtelling wordt voor 2020 een recordjaar voor elektrisch rijden voorspelt. En hoe zit het met mobiliteit op waterstof? Een paar recente ontwikkelingen.

Hyundai dendert Zwitserland binnen

Afgelopen week zijn de eerste 10 waterstof elektrische trucks voor Zwitserland verscheept vanuit Zuid Korea. Nog dit jaar worden er in totaal 50 uitgeleverd. Hyundai heeft gepland om er in totaal 1600 te hebben gefabriceerd in 2025. De XCIENT heeft twee brandstofcellen aan boord die elk 95 kW kunnen leveren. Ze worden gevoed door een tank waar 32 kilogrammen waterstof in zitten.  Daarmee moet de XCIENT 400 kilometer ver mee komen. Vultijd bedraagt 8 tot 20 minuten.

Hyundai koos Zwitseland als start land voor de waterstof trucks om verschillende redenen. Eén ervan is dat Zwitserland geen motorrijtuigenbelasting rekent voor commerciële voertuigen met een zero emissie aandrijflijn. Daardoor zijn de kosten per kilometer van de waterstof truck vergelijkbaar met die van een dieseltruck.

Om de hoek in België

Dichterbij huis zit nóg een pionier: in België heeft busconstructeur Van Hool al meer dan 150 voertuigen op waterstof gebouwd sinds 2005. Met enige regelmaat komen ze in het nieuws door grote projecten: in 2018 40 bussen voor Keulen en in 2019 20 bussen voor Groningen. Volgens Van Hool is er na een korte inzinking weer meer interesse bij overheden in Frankrijk en Duitsland.

Colruyt is een Belgsiche supermarktketen. In 2018 opende ze in Halle hun eerste publieke tankstation voor waterstof.. In 2020 zouden ze er nog vier openen. Die belofte schuift door naar 2021. Dat heeft te maken met de vereiste investeringen. Volgens Colruyt zijn hun klanten zeer tevreden: “Ze zijn happy. Ze rijden elektrisch, met een grote autonomie en tanken duurt maar vijf minuten.”

Colruyt investeert ook in andere waterstofprojecten. Samen met gasnetbeheerder Fluxys wil de keten tot 35 miljoen euro investeren in een grote waterstoffabriek in Zeebrugge.

Vlaanderen wil Europese koploper in waterstof worden. ‘Waterstof staat hoog op de vlaamse en Europese politieke agenda’, zegt Hilde Crevits, minister van Innovatie.

Hard op je H-fiets

Dick van Goch deed iets wat weinigen hem na zullen doen: hij importeerde zijn eerste waterstoffiets uit Frankrijk. Met 42 gram waterstof aan boord fiets je 150 kilometer ver. Bijvullen is in een paar tellen gebeurd. Dat bijvullen is zonder aanwezige infrastructuur wel een dingetje, maar daar laat Van Goch zich niet door uit het veld slaan. Zijn idee haalde al snel de landelijke publiciteit (lwaarbij wij het leuk om te melden dat zijn fiets als eerste zichtbaar was voor het publiek op de eerste H2 Test Drive van E-xpeditie.nl op 16 juni.)

En de Automotive?

Toyota en Hyundai zijn in Nederland dé waterstof-automerken. Honda heeft al heel lang de Clarity in haar aanbod (maar niet voor Nederland). Daimler is gestopt met de GLC F-cell. En verder?

Jaguar Land Rover komt met een SUV op waterstof

JLR wil naast de in 2018 geïntroduceerde I-Pace nog meer elektrisch vervoer aanbieden. Zo wordt de XJ geëlektrificeerd. Maar JLR werkt onder projectnaam Zeus aan de ontwikkeling van een SUV op waterstof. Wanneer: dat is op basis van de schaarse informatie gissen. Ik verwacht hem in 2023.

Nikola komt met een pick-up truck

Nikola bouwt waterstof vrachtauto’s en komt ook met een alternatief voor de Tesla Cybertruck. Smaken verschillen, The Badger haalt met een combinatie van batterij en een brandstofcel een bereik van 965 kilometer.

Bosch zet in op waterstof

Bosch is een klinkende naam in automotive wereld. Ze staan bekend om hun kwaliteitscomponenten. Bosch investeert in een eigen lijn van brandstofcellen. Dat doen ze samen met het Zweedse Powercell. In 2022 moeten ze in serieproductie op de markt komen. Bosch verwacht dat in 2030 een vijfde van alle elektrische voertuigen een brandstofcel heeft.Hyundai

 

Categorie