Stop per direct met de productie van brandstofauto's

brandstofauto

Zo graag als iedereen de intelligente lockdown buiten de deur wil zetten, moet ook worden besloten om geen brandstofauto’s meer te produceren. Ik snap het, belachelijk idee, de economie, werkgelegenheid en ga maar door. OK, ik ga door.

Autofabrikanten klagen steen en been. De productie is ingestort en liefst willen ze miljarden hebben om alles weer terug naar het oude te brengen. Terug naar het oude? De koekoek, ik dacht het niet.

Het lijkt mij een mooi moment om een punt achter brandstofauto’s te zetten. En om autofabrikanten nog even te sparen voor een algehele hartverzakking: voorlopig alleen personenauto’s en van personenauto’s afgeleide bedrijfswagens. Ik ben in een coulante bui. Met de restrictie dat er na 2025 geen bedrijfswagens met brandstofmotor mogen worden gemaakt in de lichte bestelsector. En trucks? Tot 2028 en daarna met batterij of waterstof. Zo helpt corona toch bij een aardige inhaalslag.

Uiteraard word ik na deze regels tot idioot verklaard, maar ik vind het idioter om door te gaan met de productie van iets wat zijn tijd heeft gehad. De brandstofmotor was mooi, prachtig en geweldig en de autohistorie is mij héél erg dierbaar, maar laten we het daarbij houden. Het moet over zijn met de productie van neo-antiek.Het is zelfs beter voor de auto-industrie ook. Als we nu tien jaar eerder stoppen met de productie kunnen we mooi afbouwen en automonteurs kunnen zich nog een tijdje uitleven om die rijdende brandstofgevallen in de lucht te houden. Enfin, de branche weet wel hoe dat moet.

En wat zullen autofabrikanten blij zijn dat ze eindelijk met vereende krachten kunnen beginnen aan mooie productie-aantallen van elektrische auto’s! Natuurlijk gaan we dat wél afstemmen op behoefte. Wie het nog in zijn hoofd haalt om in een personenwagen meer dan 30.000 kilometer per jaar te rijden, mag dat natuurlijk wel. Vrijheid, blijheid. Tenminste… de meerkilometers kosten een vermogen. Ze zijn overbodig in een tijd dat we kunnen videobellen en deels thuiswerken. Hebben we bewezen, toch?

Terug naar de tijd van vóór corona is utopisch, maar vooral ontzettend dom. Dat brengt mij bij de gevleugelde woorden van Einstein:

Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.

En om die reden vrees ik dat de autolobby maar twee dingen wil: hoge productiecijfers en terug naar de oude situatie. Waardoor alleen de aandeelhouders de vruchten plukken en de belastingbetaler door de miljardensteun zijn nieuwe auto driedubbel betaalt. Laten we even een DAM-momentje inlassen en ons twee minuten doodstil schamen. 

Categorie

Over de auteur

Ted Sluymer

Na een lange carrière als autojournalist/fotograaf doet Ted Sluymer het tegenwoordig wat rustiger aan als automotive trendwatcher, innovator, adviseur en bedenker van intelligente mobiliteitsconcepten;