Kijk gerust eens rond op straat en je zal vaststellen dat elektrische auto’s vaak dikke bakken zijn. Een gewicht van 2,5 ton is zeker geen zeldzaamheid. De Audi E-tron, de Jaguar i-Pace, de Mercedes EQC, zelfs een simpele Kia Nero weegt al snel meer dan 1.700 kg en dat is goed nieuws, jawel!
Goed nieuws omdat door deze zware elektrische wagen de autoconstructeur ook meer mag uitstoten. De toegelaten uitstoot van CO2 wordt door Europa bepaald en moet jaar op jaar dalen. Vandaag ligt de grens op 95 gram per kilometer. Al is dit niet helemaal zo, dit verdient wat nuance. Om autoconstructeurs de kans te geven ook grotere wagens te kunnen aanbieden, is de uitstoot afhankelijk van het gemiddelde gewicht van de wagens die het merk op de markt brengt. Heel concreet, de toegelaten CO2 uitstoot is gelijk aan:
95 + 0,0333 (M-Mo)
waarin M de gemiddelde massa van de verkochte auto’s van het merk is en Mo de gemiddelde massa van alle Europese wagens. Mo is dit jaar gelijk aan 1.379,88 kg.
Stel, je maakt lichte wagens. Zoals bijvoorbeeld Fiat. Wel dan ben je de pineut. Als het gemiddelde gewicht van je wagens bijvoorbeeld 1.200 kg is, dan mag je geen 95 gram maar slechts 89 gram CO2 per kilometer uitstoten. Maar in het geval dat je een hele reeks elektrische wagens hebt weten te verkopen, verandert het spel. Immers die elektrische wagens tellen dit jaar dubbel. Dit betekent dat ze niets uitstoten volgens de Europese regelgeving maar dat je hun gewicht wel dubbel kan meetellen. En dat dikt flink aan natuurlijk. 2 keer 2.500 kg, dat jaagt je gemiddelde gewicht flink de hoogte in en dan mag je gewoon meer uitstoten. Als je bijvoorbeeld als automerk een gemiddeld gewicht hebt van 2.000 kg zou je zelfs nog steeds 115 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten.
De Europese emissiewetten zijn dan toch niet zo recht zoals iedereen zou denken. Er is op dit moment geen enkele reden om te investeren in lichte elektrische wagens. The bigger the better. Daarom sleuren we zonder moeite graag enkele honderden kilogram batterijen extra mee die we nauwelijks gebruiken maar ons een goed gevoel geven en de constructeur een extra bonus opleveren. Geef mij maar een leuke fijne kleine EV.
Nog enkele jaren en het zal niet meer gaan over de aandrijflijn maar over wie er zal sturen. De echte revolutie zal komen van autonoom rijden. Ondertussen kunnen we het beter simpel houden. 95 gram is 95 gram voor iedereen en dan hebben al genoeg discussie over wat er allemaal in die 95 gram zit. Nu is dit alleen wat uit de uitlaat komt en ook daar is nog wel eens een boompje over op te zetten.