Het Chinese luxe-merk BYTON was per 1 juli gestopt als gevolg van de coronacrisis. Gelukkig is er nu goed nieuws: Chinese media melden dat de activiteiten worden in september weer volledig hervat.
Dezelfde bronnen stellen ook dat BYTON naar de beurs gaat: ze hebben een registratie aangevraagd voor een nieuw technologiebedrijf Shengteng dat naar verwachting eind augustus een exploitatievergunning ontvang. Daarnaast probeert Byton 2 miljard yuan (€ 245 miljoen) op te halen bij de FAW Groep en andere investeerders. Dat moet de serieproductie van de M-Byte een stap verder brengen.
Eind juni leek de situatie nog zo dat BYTON de gevolgen van de pandemie niet kon opvangen. Dave Buchko kondigde een pauze van zes maanden af vanaf 1 juli plus het ontslag van alle medewerkers wereldwijd. Op dat punt leek een comeback onwaarschijnlijk. Autonews Gaspoo meldt dat er niet meer dan 100 werknemers achterbleven in het hoofdkantoor in Nanjing. Voor de filialen in Noord-Amerika en Duitsland werd faillissement aangevraagd.
Inmiddels is volgens dezelfde bron het aantal werknemers weer gestegen naar 130 en wordt een stijging naar 200 voorbereidt.
Volgen het herstructureringsplan van de FAW Group wordt de BYTON fabriek in Nanjing contract fabrikan van een BEV van het merk Hongqi met codenaam EQ320. Daar moeten straks jaarlijks 50 tot 150.000 stuks van de lopende band afrollen.
Afbeeldingen: BYTON