Grote woorden van Guus Berkhout in de Telegraaf van vandaag: 'Elektrische auto vervuilt en blaast het stroomnet op'. Ik inventariseer zijn argumenten en plaats er mijn visie naast.
De argumenten van Guus Berkhout (emeritus hoogleraar geofysica en president van CLINTEL):
- met houtstook subsidiëren we onze eigen luchtvervuiling
- met het subsidiëren van windparken en zonne-akkers bederven we onze woonomgeving en krijgen er nauwelijks energie voor terug
- met waterstof gaat 70% van kostbare energie verloren
- met elektrische auto's blazen we het stroomnet op
Feiten: Waar komt onze energie vandaan (CBS 2019):
- kolen en gas: 77%
- wind en zon: 13%
- biobrandstof: 5%
- nuclear: 5%
Argumenten:
- we hebben geen elektriciteitsnet per energiebron, je gebruikt een mix.
- iemand die elektrisch rijdt tankt voor ruim 87% elektriciteit uit hout, kolen, gas en kernenergie en maar voor 13% uit zon en wind.
- Bovendien is zon- en windaanbod onbetrouwbaar
- Met de waterstofhype als 'oplossing' blijft er van die 13% slechts 4% over.
- Batterijpakketten zijn loodzwaar, daardoor is stekkerauto aanzienlijk zwaarder dan moderne benzineauto. Bij remmen en optrekken wordt aanzienlijk meer fijnstof geproduceerd.
- We weten niet wat we met de afgedankte batterijpakketten moeten doen.
- Er wordt al jaren gewaarschuwd dat het bestaande stroomnet die nieuwe functies niet meer aankan.
Voorgestelde alternatieven:
- synthetische diesel - net zo veel CO2 als een jogger (95 gr/km)
- elektrische micromobiliteit
Mijn perspectief
De woorden van Guus Berkhout zijn in een typische Telegraafstijl vervat. Daar valt inhoudelijk wel het een en ander op af te dingen. Dat de productie van de stroom nog onvoldoende groen is, is niet de schuld van de elektrische auto maar komt door langetermijncontracten. Dat elektrisch rijden meer stroom vergt is logisch en dat het stroomnet het niet aankan lijkt mijn insziens meer te wijten aan gebrek aan visie: het stroomverbruik toont als sinds de jaren '50 een stijgende lijn.
Synthetische diesel lijkt een aantrekkelijk alternatief. Maar ook synthetische diesel moet worden gemaakt en kent dus een rendementsverlies.
En het is raar om eerst de batterij de grond in te boren en hem daarna de hemel in te prijzen voor gebruik bij elektrische fietsen.
Maar Guus Berkhout heeft absoluut een punt waar hij pleit voor elektrische micromobiliteit. Elk voertuig dat lichter is dan de huidige auto verbruikt minder energie (ongeacht waar die vandaan komt). In dat opzicht verdienen auto's als de Alpine A110, Audi A2 en Lotus Elise onze aandacht vanuit de duurzaamheidsbril. Als we eens anders naar onze vervoersbehoeften kijken, kunnen we - al dan niet elektrisch/synthetisch/waterstof - de benodigde hoeveelheid energie voor onze mobiliteit terugdringen.