Lucid Motors maakte een road-trip video door Californië die duidelijk moet maken dat hun nieuwe model (de Air) makkelijk meer dan 400 mijl (640 kilometer) kan afleggen op de Amerikaanse snelwegen. Het officiële WLTP-bereik is zelfs 832 kilometers.
Het gaat nog om beta prototypes die nog niet zijn voorzien van de uiteindelijke interieurs en aircosystemen.
De batterijpakketten zijn grondig getest tijdens meer dan 20 miljoen afgelegde kilometers. Daar zijn de kilometers van de Formula E race bij inbegrepen, waar de batterijen exclusief door Lucid (via Atieva divisie) worden geleverd. De Air gebruik cilindrische cellen, de zelfde maat die voor de Tesla 3 en de Y worden gebruikt (via LG Chem), in naar verwachting een totaal pakket van 110 kWh.
Een groot batterijpakket is één, maar om daarop veel kilometers af te leggen speelt ook efficiency een rol. De luchtweerstandscoëfficiënt ('Cw-waarde') is naar een recordlaagte van 0,21 gebracht. Verder is de hele aandrijflijn minutieus onder de loep genomen.
De motor is bijzonder: deze kan tot tandartsboorachtige toerentallen van maar liefst 19.500 toeren per minuut draaien. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Lucid als enige een oliegekoelde elektromotor levert.
Nóg een innovatie is het interne 900 Volt systeem: hoe hoger de spanning hoe lager de weerstandsverliezen (voor de techneut: I maal R).
Het resultaat van dat alles: 640 kilometer op een batterijpakket van 110 kWh. Tesla claimt overigens 610 kilometer voor de S (Cw 0,23) met een pakket van 100 kWh.
Behalve technologische innovaties biedt de Lucid Air ook voldoende binnenruimte.
Mijn visie
Allereerst is het toe te juichen dat er dusdanige sprongen in technologische ontwikkelingen worden gemaakt als door Lucid. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van. Als Lucid dezelfde innovatiestrategie hanteert als Tesla zullen er ook kleinere en goedkopere modellen op basis van dezelfde technologie op de markt komen. Laat de andere autofabrikanten de handschoen maar oppakken en hun modellen verbeteren.
De consument die in de markt is voor een Lucid of een Tesla zal zijn keus niet louter door actieradius laten bepalen. Bij Lucid realiseren ze zich dat ook goed, maar ja, actieradius scoort nu eenmaal in de media.
En een Lucid Air is natuurlijk een stuk hipper dan een Model S die inmiddels dik zeven jaar (!) op de markt is.