Road Trip

La Vita è Bella

De elektrische auto komt in grote getale op de weg en dat is goed nieuws. Ik vroeg me af of je met een elektrische auto ook prima uit de voeten kunt als je thuis – om wat voor reden dan ook – niet kunt opladen. In het verleden moest je elke rit goed plannen (tenzij je een Tesla had). Ik nam de proef op de som en vertrok met een Hyundai Kona met de grootste batterij aan een uitdagende toer van dik 500 kilometer lang en bezocht enkele grote windparken.

Veni vidi FCEV

Als ik vooraf geweten had dat de rit bijna 640 kilometer was in plaats van 610 was ik er niet aan begonnen. Het is immers al een uitdaging om 600 echte kilometers te rijden op 1 gevulde waterstoftank met de Hyundai Nexo. De Nexo heeft echter grote indruk op me gemaakt: bij aankomst had ik maar liefst 112 kilometer reserve over. Een verslag.

Porsche Taycan 4S

Al snel na de introductie van de Tesla Model S ontstond de roep naar een concurrent uit Europa. Porsche hield aanvankelijk de boot af, een elektrische sportwagen was ondenkbaar, maar kondigde desondanks toch al snel de Porsche Mission E aan. Deze kwam in 2019 op de Nederlandse markt als Porsche Taycan. De vraag: kun je zoiets als een elektrische sportauto bouwen? Ik kom tot de conclusie dat Porsche in deze missie is geslaagd!

Eindblog

We zijn weer thuis na een rit van drie weken rond de Oostzee met bijna 4500 km op de teller. En ook geen moment te laat, want een paar dagen na thuiskomst gingen de grenzen van Polen en Slowakije (en Tsjechië en Oekraïne) dicht en waren we niet meer thuis in Hongarije gekomen.

Tussenstand rondje oostzee

Lennard de Klerk rijdt met zijn Hyundai Kona EV een rondje rond de Oostzee. Op E-xpeditie.nl doet hij verslag. Hier zijn tussentijds verslag. Lennard passeert met een EV de Russische grens. En dat gaat niet zonder slag of stoot.

We zijn nu halverwege de vakantie en aangekomen in Riga, Letland met 2300 km op de teller en 11 dagen onderweg. Vooralsnog kunnen we niet klagen over het verloop van de reis. Alle laadpalen deden wat ze moesten doen en slechts één keer was een snellader bezet.

Rondje Oostzee

Sinds augustus vorig jaar zijn we de tevreden eigenaar van een Hyundai Kona 64 kWh. De aanschaf van een EV is het sluitstuk van onze pogingen onze koolstofvoetafdruk te verminderen: in 2012 hebben we in Noord-Hongarije een vervallen landhuis opgeknapt tot een ‘passief huis’, verwarmd met hout en met zonnepanelen voor de stroom en warm water. In hetzelfde dorp hebben een aantal jaren later een duurzaam en klimaatneutraal vakantieresort neergezet. Bleef dus over de uitstoot van onze fossiele auto.

Hyundai Ioniq

In Duitsland is het moeilijk om een snellader te vinden. Zeggen ze. Tegelijkertijd zie ik een aantal initiatieven: Tank & Rast voorziet dit jaar 400 Raststätten van een snellaadpaal. En ook Shell is flink aan het bouwen. Hyundai importeur stelde ons een Ioniq ter beschikking zodat we deze in Duitsland konden testen.

Subscribe to Road Trip