Vanaf Mariestad is het iets meer dan 100 kilometer en zo’n anderhalf uur rijden naar Trollhättan. Bij Saab-liefhebbers gaat bij het horen van deze plaatsnaam het hart al wat sneller kloppen. En dat is wat mij betreft terecht. Soms is het goed om eens even terug te kijken.
HISTORIE
Saab ontstond in 1946. Eerst bouwden ze aluminium bootjes: lekker licht (30 kg) en met capaciteit voor 3 personen. Reden: ze konden als vliegtuigbouwer goed met aluminium overweg en wilden een ander product gaan maken. Nog geen jaar later ging het roer om: met de komst van de Ursaab werd de steven richting automobielbouw gewend.
Afb: De alumunium boot waar Saab mee begon
Vanaf dat moment werd geschiedenis geschreven. Wat een stoer, inventief en eigenzinnig merk was Saab! Zowel qua vormgeving als qua aandrijflijn. 2 cilinders, 2-takten, ik zag zelfs een probeersel met twee in lijn gekoppelde drie cilinders (‘Het Monster’). En toen nam GM het roer over en was het uit met de pret. Victor Muller ondernam nog een poging om er in 2010 wat van te maken, maar Saab was toen al zo verouderd ten opzichte van de concurrentie dat het merk ten onder ging.
Afb: de Ursaab
Bij het zien van de laatste concept cars van Saab (inmiddels 8 jaar oud) weent mijn hart. Deze modellen zouden het straatbeeld hebben opgefleurd. Ze zijn qua design nog steeds fris en fruitig, al zou het interieur nu van meer schermen zijn voorzien.
Afb: Concept car Saab cabriolet.
Afb Saab concept car voor de vrije tijd, met dakdragers voor mountainbikes.
Afb: Concept car Saab
Afb: interieur Saab Concept Car
Afb camera's in plaats van buitenspiegels? Saab heeft het al lang bedacht!
ELEKTRISCH
Reeds in 1973 bouwde Saab een elektrische auto. Bedoeld voor de posterijen. En wat zien we anno 2019 gebeuren? Diverse posterijen en koeriersbedrijven nemen het voortouw in elektrisch bezorgen. Sommige koeriersbedrijven laten speciaal voor zichzelf elektrische voertuigen ontwikkelen. Hoe visionair kun je als merk zijn?!
Afb: De elektrische Saab voor de posterijen (1973)
Afb: zonnepanelen op het dak? Saab had er al aangedacht!
Saab werd NEVS en NEVS zou tienduizenden auto’s bouwen voor de Chinese markt. In 2017 tekende NEVS een overeenkomst met het Chinese Taxibedrijf Didi met een waarde van $ 500 miljoen. Dit bedrag werd geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s. NEVS investeerde in 2019 weer 3 miljard Zweedse kronen in Koenigsegg.
EIGENZINNIGE TOEKOMST
En wie nu naar de ontwikkelingen op de site van NEVS kijkt: https://www.nevs.com/en/innovation/ ziet dat die stoere, inventieve en eigenzinnige Zweden hun kunstje nog steeds doen.
EN DE MIRAI?
De route Mariestad - Trollhättan is vice versa afgelegd met de geldende maximum snelheid op de cruisecontrol. Heen en weer hebben we 238 kilometers afgelegd en gaf het dashboard een resterend bereik aan van de 234 kilometer. Opgeteld zou dat een actieradius van 472 kilometer zijn. Wie de tankinhoud van 5,0 kg deelt door het gemiddelde verbruik (0,9 kg/100km) komt op een theoretische actieradius van 550 kilometer. Over de terugreis van Mariestad naar Denemarken maak ik me dus geen zorgen!