Fiat 500e

Soort test

De Fiat 500e is een verhaal op zich. Deze elektrische Fiat is enkel gefabriceerd voor de markt in Californië. Het is een auto die topman Sergio Marchione liever niet meer wilde verkopen: hij liep er op leeg. De Amerikanen kunnen zich enkel lease-auto’s veroorloven. Na afloop van de leasecontracten staan de 500e’s voor een habbekrats te koop. Nu zijn we in Nederland gezegend met een Hollandse koopgeest. Veel 500e’s hebben dan ook hun weg naar de lage landen gevonden. Maar hoe presteert hij op de Cleantechtest?

SPECS

De Fiat waar ik mee op pad mag is van Peter Ganzevles. Hij wil zich per se duurzaam voortbewegen en kocht na een zorgvuldige oriëntatie deze Fiat bij Wim Prins in Nunspeet. Van doorslaggevend belang voor hem: de prestaties. Waarover later meer.

De geteste Fiat is van bouwjaar 2014, levert 83 kW ofwel 111 pk en weegt 1330 kg. En hij is in staat tot flitsende prestaties: om van 0 tot 100 heeft ie maar 8 seconden nodig. Leuk om te weten: de elektrische variant staat op een Abarth onderstel. Voor de niet-petrol-heads: Fiat brengt zijn dikste sportuitvoeringen uit onder de vlag van  Abarth.

WAT IS DE LOL VAN EEN 500E?

Dit is selbstverständlich een life style auto pur sang. Je moet wel een hart van steen hebben om niet geraakt te worden door dit model. Aan de buitenkant is duidelijk te zien dat dit geen gewone 500 is: hij staat lekker laag op zijn wielen.

En als je instapt bent in deze Italiaan gaat het design onverdroten door: mooi afgewerkte materialen, heel veel glimmende knoppen, een in tweekleuren leren verpakt stuur, stevige dikke stoelen. De sfeer aan boord is bijzonder. Dat wordt mede veroorzaakt door de retrovorm gegeven portieren: die kennen een dikke rand rondom het raam, waardoor je  tegen een soort balk onder aan de dakhemel aankijkt. Dat geeft een geborgen gevoel.  

GROOTSTE LOL ZIT IN HET RIJDEN

Een waarschuwing is op zijn plek: als je serieuze interesse hebt in een elektrische 500, dan acht ik de kans groot dat je na een proefrit voor de bijl gaat. Je hebt de voordelen van elektrisch: altijd koppel, geen trillingen, geen lawaai. De auto rijdt dus ongekend soepel en fluisterstil door het verkeer. Dat doet ie ook nog een razendsnel: het gaspedaal flink intrappen zorgt voor een flinke duw in de rug.

De wijze waarop de 500 omgaat met verkeersdrempels vind ik indrukwekkend: ondanks zijn kleine wielbasis en sportonderstel glijdt hij soepel over de vele springschansen die hier in den lande zijn aangelegd. Doordat ie smal is kun je hele andere lijnen rijden dan met een reguliere middenklasser: je rondt de bochten veel ruimer. En voor wie van een stukje sturen houdt: dit is dus echt een pretauto!

TEST ONDER HOOGSPANNING

Bij de Cleantechtest wordt een route langs de zeven stadhuizen van de aangesloten gemeenten van de Cleantechregio gereden. Het gaat om een mix van snelweg, binnenwegen en stadsverkeer. De lengte is ongeveer 130 kilometer en is afhankelijk van het navigatiesysteem.

De Fiat heeft een batterij van 24 kWh, en is goed voor een range van 140 tot 150 kilometer. Het opladen van de batterij gaat via een on board charger met een maximaal vermogen van 6,6 kW (1 fase 32 A). Snelladen is niet mogelijk.

Met deze specificaties in gedachten kreeg ik het eerlijk gezegd voor het eerst enigszins benauwd. Er zat een kans in dat ik deze test moest afbreken vanwege onvoldoende actieradius. Nu zijn er manieren om het energieverbruik te reduceren: banden hard oppompen en de airco uit. Dat zijn dus zaken die bij E-xpeditie.nl onoirbaar zijn: we willen weten wat er in de dagelijkse praktijk gebeurd. Dus: geen kunstjes met te harde banden en ook de airco blijft gewoon aan (het was op de testdag ook nog eens bloedheet).

Al rijdend gaf het dashboard een keurig verloop aan: ik reed een schema waarmee bijladen niet nodig was. Fiat verdient overigens een dikke pluim voor het ontwerp van dit dashboard: ik vind het een van de meest informatieve die ik gezien heb. Alle relevante informatie op één scherm. Daar is duidelijk goed over nagedacht.

Voor de goede orde: de Cleantechtest is géén zuinigheidstest. Om de auto’s onderling te kunnen vergelijken leggen we de afgelegde afstand en de benodigde tijd vast. Met de Fiat reden we op de binnenwegen consequent de geldende maximumsnelheid op de cruise control. Het eerste stuk op de snelweg heb ik met 90 km/h achter een vrachtwagen ‘gehangen’. Toen bij aankomst bij Epe het vertrouwen in de actieradius was gevonden, kreeg deze bambino lekker de sporen.

Aan het einde van de test had de Fiat 138 kilometer afgelegd en nog een actieradius van 16 kilometer over. Een actieradius van 150 echte kilometers is dus zeker mogelijk. Het gemiddelde verbruik in deze test was 7,7 kilometer per kilowattuur. Dat is ongekend zuinig waarmee hij de Opel Ampera-e en de BMW i3 dik achter zich laat. Met de prestaties zit het dus snor: de keus van de eigenaar vind ik dan ook begrijpelijk.

Route Tijd Afstand Batterij % Actieradius
Start Deventer 08:09 0 100% 166
Hanzeweg 8, Lochem 08:41 31 80% 131
s Gravenhof 2, Zutphen 09:03 50 68% 115
Engelenburgerlaan 31, Brummen 09:20 61 62% 107
Marktplein 1, Apeldoorn 09:48 84 47% 75
Markt 1, Epe 10:17 106 33% 54
HW Iordensweg 17, Twello 10:38 125 20% 31
Grote Kerkhof 1, Deventer 10:55 131 16% 25
Finish Deventer 11:10 138 11% 16


 

Auto

Datum

Soort

Test tijd

Afgelegde afstand

Verbruik elektrisch
[kWh/100 km]

Verbruik brandstof
[l/100 km]

Opel Ampera-e

2-7-2017

BEV

02:42:00

143

17

0

Hyundai Ioniq hybrid

11-4-2017

full hybrid

02:52:00

143

0

4,7

Toyota C-HR hybrid

21-3-2017

full hybrid

03:04:00

117,2

0

4,6

BMW i3

25-4-2017

BEV

03:06:00

131

15,3

0

Toyota Prius hybrid

28-3-2017

full hybrid

03:08:00

124,8

0

3,8

Fiat 500e

26-6-2018

BEV

03:01:00

137

13,0

0

TIPS

Duurzaam rijden mag best leuk zijn. Voor wie een Fiat 500e overweegt: ga hier beslist eens mee proefrijden. Goede prestaties én zuinig rijden kunnen hand in hand gaan. Hou er wel rekening mee dat er van deze elektrische Fiat weinig exemplaren zijn gemaakt. Verzeker je er daarom bij aankoop van dat alle software updates zijn uitgevoerd.

Zelf importeren uit de VS kan, maar wie dit niet aandurft: er zijn in Nederland een aantal specialisten met heel veel know how van deze auto’s; naast Wim Prins zijn ook het 500e Fiat Center in Kortenhoef en Haaker Electric in Badhoevedorp een bezoek meer dan waard.

Met dank aan Peter Ganzevles voor het beschikbaar stellen van zijn Fiat 500e.

Fiat 500e

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage