Peter Ganzevles wil wel een apostel zijn voor elektrisch rijden

Peter Ganzevles stelde op zaterdag 26 mei, tijdens de Electric Experience Bronckhorst, zijn bijzondere elektrische auto beschikbaar. De Vordenaar is een warm pleitbezorger van elektrisch rijden sinds hij en zijn vrouw rondrijden in elektrische Fiat 500e. “Ik voel mij tegenwoordig een beetje bezwaard als ik in onze Daihatsu Cuore stap. Dat is heel stom, maar zo werkt het blijkbaar wel. Zo snel kan het gaan.”

Waarom hebben jullie gekozen voor elektrisch rijden?

“Wij maakten er ongeveer 10 jaar geleden een sport van om de allergoedkoopste en zuinigste auto te kopen. Dat bleek destijds de Daihatsu Cuore te zijn. We waren toe aan een nieuwe en bij toeval stuitten wij op de Fiat.” Glimlachend: “ Mijn vrouw was bij het zien van de kleur van de auto direct verkocht. Er rijden niet zoveel exemplaren van deze elektrische auto rond in Nederland. Ze worden eigenlijk niet verkocht in Europa. Dat is heel jammer want het is een fijne auto. De fabrikant laat ze in Mexico produceren voor de Amerikaanse staten Californië en Oregon, waar de milieueisen streng zijn. Via grijze import komen tweedehandse exemplaren naar Nederland. ”

Wat is de actieradius van de 500e?

“Ik houd veiligheidshalve  140 km aan. Als je heel zuinig rijdt dan moet je volgens de auto  205 km kunnen halen. Maar dat getal neem ik met een ontzettend dikke korrel zout en is zeer optimistisch.  Dat optimisme verdwijnt snel als je het gas wat dieper intrapt want de auto leent zich uitstekend voor sportief rijgedrag. In 8,5 seconden rijd je 100. Je wordt dan aardig te je stoel gedrukt. Maar die mogelijkheid is vooral prettig  als je snel voor iemand moet invoegen. Het is ook een fijne auto om rustig in te rijden. Wij wonen in het buitengebied van de Achterhoek met allemaal  60 km wegen dus je kunt toch niet snel rijden.”

 Is die geringe actieradius geen beperking?

“Ik voel geen remmingen. Sterker, ik vind het echt zo’n flauwekul als de actieradius als minpunt wordt genoemd. Als je kijkt naar je dagelijks gebruik van de auto dan is dat voor de meeste mensen ruim voldoende. De gemiddelde autobezitter rijdt niet iedere dag 140 km. Wij rijden de batterij zelden helemaal leeg. Meestal kunnen wij volstaan met twee tot drie uur opladen.”

Wat doet u bij langere afstanden?

“Dan nemen wij de Cuore. Maar elektrisch rijden wordt zo goedkoop dat je gemakkelijk een auto voor die gelegenheden kunt huren.  Misschien moeten wij als mensheid ons toch een klein beetje aanpassen aan wat de mogelijkheden zijn en daarin een beetje creatief worden.”

 Al een beetje het apostel-gevoel?

“Ik wil wel een apostel zijn voor het elektrisch rijden. Maar ik zoek nog naar de juiste vorm. Elektrisch autorijden heeft zonder meer de toekomst. Ik ben een enorme voorstander. Ik denk dat wij niet anders kunnen en het de realiteit is. Het had al veel eerder gemoeten. Een brandstofauto is ontzettend leuk en heeft een mooie techniek. Maar feit is dat rendement van een elektrische auto aanmerkelijk hoger is dan die van een brandstofauto.”

U bent tegenwoordig chauffeur op een bus van Regiotaxi. U rijdt elektrisch?

“Helaas niet. Er rijden inmiddels veel taxi’s  op gas maar de bus is heel erg diesel. Ik  hoop dat dit snel verandert. Het is een beetje raar dan een gemeente als Bronckhorst het elektrisch rijden ondersteunt maar geen milieueisen stelt bij aanbesteding van regionaal transport voor onder meer schoolvervoer en WMO. Ik denk dat het belangrijk is dat de gemeenten dat in regio samen oppakken. “

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg