Interview Pieter Ramaekers - deel II

Mark Pecqueur interviewt Pieter Ramaekers

Pieter Ramaekers is vice-president of Engineering & Project Management Asia bij Ricardo (China). Hij genoot zijn opleiding bij Thomas More (België) als één van mijn studenten. Natuurlijk zoek ik hem op tijdens een studiereis naar China. Een interview in drie delen. Deel II - Start-ups in de automotive. Is dat sustainable?

ER ZIJN ZOVEEL START-UPS IN DE AUTOMOTIVE, IS DAT SUSTAINABLE?

Mijn persoonlijke mening en wat ik zie in de markt. 10% kan overleven , maar van die 10% zal toch een deel opgekocht worden door de OEM’s. De meeste start-ups kunnen wel 1 auto bouwen, of 5 , die kunnen daar wel een grote show rond maken, die hebben top management, maar hebben 0 ervaring in massa productie en het businessmodel hoe je eigenlijk winstgevend wordt in de auto industrie. Dat is zo een grote machine.

Ik heb het gezien en ervaren bij BMW, alleen al bij de R&D, daar werken 10.000 mensen, enkel R&D, en dan denkt een start-up die start met 15 top ingenieurs dat ze ook auto’s kunnen bouwen. Wat we al gezien hebben, dat is niet te doen. Ze zien alles groot, maar de operations missen compleet. Sommigen hebben echt nagedacht over het businessmodel, maar de meesten niet.

Als voorbeeld, de Chinese constructeur, NIO, next EV, met een goed businessmodel, en alles liep goed, maar de laatste 2 kwartalen, haalt de verkoop het niet, en is het opeens niet meer rendabel. Ze hebben geen massa productie ervaring. GEC gebruiken ze als manufacturing lines, ze hebben ook nog geen eigen fabrieken. Allemaal mooi aan de buitenkant maar aan de achterkant bij de ontwikkeling, zie je dat het niet loopt.

Byton, super voertuig hebben ze in elkaar gestoken, maar hun R&D afdeling hebben ze toegedaan, en de CEO is weggegaan. Die had de visie en de connecties en is nu weg.

Er is 1 startup in Shengzen, Xiaopeng, en die hebben compleet onder de radar gewerkt. Geen show, niks, en nu ziet het dat ze erdoor gaan komen. Sober, auto bouwen, stap voor stap en geen blaba.

Auto’s zijn voor mijn nog steeds 1 van de meest complexe mechatronische objecten op de, planeet, niet te onderschatten. Nu met de elektrische batterijen, wordt het wel wat simpeler. De verbrandingsmotor is nog altijd een van de meest complexe dingen, waartegen een E machine, of een batterij vrij statisch is, dat maakt het wat makkelijk maakt.

Dyson, de stofzuigerfabrikant, die opeens ook auto’s wou bouwen, heeft ook alles afgeblazen. Je ziet duidelijk dat de start-ups inzien dat het niet makkelijk is om een automerk op potten te zetten.”

WAAROM IS ER HIER IN CHINA ZO EEN STERK EV FOCUS?

Hoe de NEV’s market hier in China is begonnen: de regering heeft zo hard gepusht. In Shanghai, als je met een verbrandingsmotor de stad in wou, je nummerplaat koste 15000 euro. Dan is er rap gekozen door de bestuurder. Er is een hele push geweest, zowel op de R&d front, dus incentives bij de autobouwer, de NEV starts ups, en bij de eindgebruiker, korting op de aankoopprijs van de wagen en de gratis nummerplaat. Dat is n u 5 à 6 jaar dat ze zo aan het pushen zijn. De EV market is hier nu serieus aan het oppikken.

Hier, de rijken hier, die rijden met Ferrari’s, Lamborghini’s, … in alle soorten kleuren hebben. Ze rijden hier allemaal rond in de stad. Maar ik denk dat meer de middenklasse, het hebben van een EV zeker niet als status bekijken, ze zien dat meer als, tja …

Je moet weten, dat hier de regering echt de trend zet, en de bevolking volgt dat dan ook echt effectief.

De bevolking in China is totaal niet groen-minded, totaal niet. Het is hier echt ‘leading of the masses’ is de target, en dat werkt hier, zolang de mensen er iets aan zouden hebben. Er is zeker geen mindset hier met de hele bevolking van ‘nu gaan we hier de planeet redden’. Maar dat is nergens denk ik, misschien enkele groepjes hier en daar…

Kost is nog altijd de leider van de keuzes, in deze wereld. En dat is 1 van de grote problemen in het groene verhaal. Mensen kiezen altijd voor het goedkoopste.

Hier in China, het is niet zo dat de OEM’s op een ochtend opstonden en dachten ‘wij gaan full electric cars bouwen’. Dat is niet hoe het gegaan is. De overheid heeft het er hier echt als een stormram doorgedrukt. Veel incentives voor de eindgebruiker, de bestuurder, maar ook aan de R&D Front.

Maar nu, sinds januari, zijn de incentives eigenlijk verschoven naar laadinfrastructuur en fuel cell ontwikkeling. De regering heeft eigenlijk gezegd dat ze jarenlang genoeg geld heeft gegeven en nu moet men bewijzen dat ze deze markt sustainable economisch kunnen maken.

Sinds toen is er piek in de markt, want veel OEM’s kunnen niet eens op hun eigen poten staan en die zijn dat nu nog aan het leren en hier en daar zullen we er eentje failliet zien gaan of mergen wel elkaar.

Long term gaat alles batterij elektrisch zijn, met waarschijnlijk nog een range extentor en free pistion engines.

IS ICE DOOD?

In de laatste 100 jaar, bij Ricardo, was de verbrandingsmotor bijna alles wat wij deden, we waren bijna volledig in focus op de verbrandingsmotor. Maar nu is het wel heel duidelijk de laatste jaren, dat er een shift is van puur verbrandingsmotoren naar meer geïntegreerd, para-hybride of volledig elektrisch, fuel cell natuurlijk is ook een optie. En dan zijn er natuurlijk ook nog long term static solid state batteries, wat de oplossing zou moeten brengen voor het batterij probleem. Maar op dit moment zien we echt wel een verschuiving, en niet alleen hier in China, maar ook in Europa. Met enkel nog in de US, waar verbrandingsmotoren toch nog het meeste voorkomt.

Als ik globaal moet kijken, dan is er in Europa een verschuiving, in China ook, Rusland doet niks, Z- Amerika doet niks, en de US is stabiel maar ook al lichte focus op de nieuwe energie.

Ik denk motorcycles en scooters gaan volledig elektrisch worden met swappable lithium batterijen, hier is dat een ongelooflijke trend, ik snap echt niet dat dat nog niet is doorgebroken in Europa.

Het is super goedkoop, geen onderhoud, lokale zuiverheid. Ja, ok, je moet groene energie hebben. Maar in steden is het nog altijd belangrijk dat de lucht zuiver blijft, en dat we het geluid kunnen reduceren.

Dan de heavy duty market, ik denk long term is het fuel cell. In passagiersvoertuigen wel moeilijk geïntegreerd te krijgen. Gecombineerd met platooning, dat is self driving, een op kop met chauffeur en alle andere trucks zonder chauffeur volgen die.”

Categorie

Over de auteur

Mark Pecqueur

Keynote speaker & hydrogen advocate:

"There is no energy problem: use as much energy as you want and enjoy life."

LinkedInhomepage