Kun je met een moderne elektrische auto op wintersport? Dat was de gedachte achter de e-cannonball die door Hansa Green Tours is georganiseerd. Om kwart over negen ’s ochtends vertrokken zeven equipes plus de organisatie in een hybride Opel Ampera naar eindbestemming Hotel Habicherhof in Ötz (Oostenrijk). De uitkomst: ja het kan, maar er leidden vele wegen naar Rome, pardon Ötz. Een analyse, die ook interessant is voor niet-techneuten en/of aanstaande EV-rijders!

logo hansa e cannonballDe deelnemers en hun auto’s

Aan de starten stonden twee Jaguar I-PACE’s, een amper ingereden Model 3, een Model X met iets meer ervaring, een Kia e-Niro, een Hyundai Kona en een Opel Ampera-E. De deelnemers varieerden van het geen EV-ervaring tot juist zeer ervaren. De laatste categorie had zich uiteraard goed voorbereid.

De uitdaging

Om een lange afstand te overbruggen spelen de volgende zaken een rol:

  • De actieradius: hoe groter de batterij, hoe minder vaak je hoeft bij te laden. En hoe langer de afstand die je af kan leggen. Keerzijde: hoe groter de batterij, hoe zwaarder de auto.
  • Het verbruik. Dat is afhankelijk van onder andere rolweerstand, luchtweerstand en interne efficiëncy van de aandrijflijn. De luchtweerstand is een belangrijke factor. En tegen een berg oprijden kost ook een flinke hoop energie. Winterbanden hebben een grote rolweerstand, bredere banden leiden tot een significant hogere luchtweerstand, harde ecobanden hebben weer een lagere luchtweerstand, kortom: complexe materie. Op veel zaken heb je als consument geen of weinig invloed. Waar je wel invloed op hebt: je rechtervoet.
  • Laadsnelheid. Hoe sneller je de kilowatturen in je batterij weet te jagen, hoe korter je stilstaat. De laadsnelheid van de deelnemende equipes varieerde van 50 kW (Opel Ampera-E) tot meer dan 125 kW voor de Tesla’s.
  • De temperatuur. Hoe kouder het wordt, hoe slechter de prestaties van de batterij (en dat kan zomaar tientallen procenten schelen).

Strategie

Zuinig rijden kost veel tijd, hard rijden kost veel laadtijd. Ergens daartussen zit een optimum. De deelnemers kozen voor verschillende strategiën, die tot een hele spannende uitkomst leidde. De actuele locatie en de gereden route waren online te volgen op www.hansa-cannonball.com. Er ontspon zich een felle strijd om de plaatsen 2 tot en met 5!

De mogelijke strategieën:

  1. Relax: instappen, route planner instellen en wegrijden. En we zien wel waar we laden.
  2. Kortste laadtijd: hoe verder je de batterij oplaadt: hoe langzamer hij oplaadt. Wie voor deze strategie koos, koos ervoor om tot ruwweg 60 à 70% vol te laden en voor een zuinige rijstijl.
  3. Kortste rijtijd: een combinatie van een zo hoog mogelijke kruissnelheid en aankomen met een zo leeg mogelijke batterij.

route greenmoAfb: de route van Team GreenMo

De resultaten

Niet geheel verrassend: GreenMo was met hun fonkelnieuwe Model 3 meer dan een uur eerder op de eindbestemming dan de rest van het veld. Hun strategie: relax: in het navigatiesysteem de eindbestemming instellen. De Tesla rekent zelf de laadstops uit! Saillant detail: ze kwamen eerder aan dan de meerijdende Ampera met plofmotor!

totale reistijd

De meerijdende Ampera-E van Team Autoleasewereld koos voor een afwijkende route en een strategie met zo min mogelijk verbruik (100 km/h op de cruise control). Hun relatief lange laadtijd is deels te wijten aan de maximale laadsnelheid van de auto en deels voor een batterijlading waar de bestuurders zich prettig bij voelen. Ook niet onbelangrijk!

De middenmoot zat verschrikkelijk kort bij elkaar. En dan spelen andere invloeden een rol. Team Emodz (Jaguar I-PACE) kreeg te kampen met een storing bij een laadpaal die de zorgvuldige planning verstoorde. Hulde voor dit team om met plan B (een extra laadstop) tot een 2e plaats te komen!

Team EV Coöperatie & Neutrino Energy (Hyundai Kona) koos voor een strategie met zo min mogelijk laadstops. Net als de Model 3 waren zij het enige team met 2 laadstops. Die laadstops namen weer wel meer tijd in beslag.

Team De Drie Bronnen (Kia e-Niro) koos voor zo zuinig mogelijk rijden en voor zo kort mogelijke laadstops. Net als Team De Groot (Tesla Model X) waren drie stops noodzakelijk. Team De Groot had een combinatie van de laid back strategie en plezier onderweg.

Wat voor strategie ook werd gekozen: het verschil in reistijd tussen nummer twee en vijf was slechts vijftien minuten op een reistijd van tien en een half uur!

De oplettende lezer heeft gemerkt dat er één team niet is meegenomen in de uitslag. Dat is Team Ecotap. Zij maakten van deze roadtrip een fun trip. Ze arriveerden wat later maar met goedgevulde magen in Ötz. En misschien valt voor deze strategie nog wel het meest te zeggen!

prijsuitreiking greenmoAfb. Team GreenMo ontvangt de prijs op de World Sustainable Energy Days in Wels (foto: Martijn Heemstra)

Wie was het slimste

De prijs voor het slimste team ging naar De Drie Bronnen met de Kia e-Niro. Jan en Ezra van Manen waren al gewend om met een BMW i3 (18 kWh batterij) door heel Europa te trekken. Zuinig rijden en kort laden zit inmidels in hun DNA verankerd. Kijk maar eens de volgende grafiek:

verbruik e canonball

Het totale verbruik van De Drie Bronnen en Autoleasewereld ligt dicht bij elkaar. Maar Jan en Ezra van Manen arriveerden maar liefst zeven kwartier eerder dan de Opel Ampera-E.

prijsuitreiking de drie bronnenAfb. Team De Drie Bronnen ontvangt de prijs als Slimste rijder op de World Sustainable Energy Days (Foto: Martijn Heemstra)

Hun Kia e-Niro is technisch vrijwel gelijkwaardig aan de Hyundai Kona. De strategie van Team EV Coöperatie & Neutrino Energy was meer gericht op snelheid dan op zuinigheid. De vijf minuten die ze sneller waren gingen ten koste van een 15% hoger verbruik.

Zowel de Tesla X als de Jaguar I-PACE zijn forse auto’s die meer dan twee ton op de weegschaal brengen. Dat gewicht én de omvang (groter frontaal oppervlak dus hogere luchtweerstand) heeft een prijs in de vorm van 20 tot 30% hoger verbruik ten opzichte van het gemiddelde. Dat is eigenlijk best netjes.

Conclusie

Met een elektrische auto naar de wintersport: dat is een top idee! Want elektrisch rijden is gewoon verschrikkelijk comfortabel. Alle gebruikte laadstops waren in de nabijheid van horeca. En laten we wel zijn: als je zo lang onderweg bent, moet je so wie so een pauze nemen en de inwendige mens verzorgen.

Stay tuned!

De e-cannonball heeft ook nog andere inzichten opgeleverd. Een dag later is met de auto’s een beklimming gemaakt van 1.000 meter naar bijna 3.000 meter: het hoogste met de auto toegankelijke punt van Europa: de Gletscherstraße (Glacier Road).

Tags:

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

sign up 2 2019 300

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg