Rondje Oostzee

rondje oostzee
Soort test

Sinds augustus vorig jaar zijn we de tevreden eigenaar van een Hyundai Kona 64 kWh. De aanschaf van een EV is het sluitstuk van onze pogingen onze koolstofvoetafdruk te verminderen: in 2012 hebben we in Noord-Hongarije een vervallen landhuis opgeknapt tot een ‘passief huis’, verwarmd met hout en met zonnepanelen voor de stroom en warm water. In hetzelfde dorp hebben een aantal jaren later een duurzaam en klimaatneutraal vakantieresort neergezet. Bleef dus over de uitstoot van onze fossiele auto.

Deze blog gaat over onze eerste grote reis met de EV: een rondje om de Oostzee van ruim drie weken via Oost-Polen, Kaliningrad, Litouwen, Letland en Estland, met de veerboot van Tallinn de Oostzee over naar Stockholm, weer naar het zuiden naar de havenstad Karlskrona en vandaar de veerboot terug naar Polen en terug naar huis (Irota).

route

Al maanden ben ik bezig geweest met de voorbereidingen. Welke route te nemen, wie zijn de laadaanbieders en hoe kom aan de nodige laadpassen? En dat was nog niet eenvoudig want elk land, en het zijn er zeven, heeft één, twee, soms wel drie verschillende aanbieders. Uiteindelijk heb ik zo’n 10 laadpassen verzameld en wel 19 apps geïnstalleerd. De app PlugShare, in Nederland volgens mij niet zo bekend, was hierbij een grote hulp. Er zitten in het schema een paar lange stukken, waardoor er tijdens de rit snelgeladen moet worden. Abetterrouterplanner.com is voor de planning ideaal, ook omdat je naast je eigen auto, ook de weersomstandigheden kan invullen. En dit maakt gelijk de planning zo lastig, omdat het bereik (sterk) van de buitentemperatuur afhangt (onze Kona is helaas niet met warmtepomp uitgerust). Gaat het 20 graden vriezen of krijgen we kwakkelweer?

route

Ook zitten er nog wat gebieden met een karige infrastructuur. Noordoost-Polen heeft nauwelijks snelladers en ook in Kaliningrad is de situatie met maar twee laders uiterst vaag: ‘You have to ask in the goverment building to the left of the gate to ask permission to enter the parking area’. We hopen er maar het beste van. We vertrekken in ieder geval met 100% in de accu en een voorverwarmde auto. Daarna zijn we overgeleverd aan de laadgoden. Tot zover de eerste blog van het rondje Oostzee. Halverwege meld ik me weer met een tussenstand.

laadpassen