E-rijden is geld besparen

e-racen is ook niet duur

Hoe zou je het vinden als je de nota over afgelopen maand van je tankpas bekijkt en ontdekt dat je per liter benzine € 2,30 mag betalen? Zou je je bekocht voelen? Zou je je beklag doen? Zou je een andere tankpasaanbieder selecteren? Hoogstwaarschijnlijk laat je het er niet bij zitten. Raar voorbeeld? Op de elektriciteitsmarkt is dit schering en inslag. Enkele tips voor wagenparkbeheerders.

Allereerst: bovenstaand voorbeeld is echt. Op de afrekening van The New Motion betaalde ik omgerekend € 0,488 per kWh voor mijn laadstops bij diverse Fastned-stations. Via Fastned betaal ik € 0,35 per kWh. Dat is precies conform het standaardabonnement dat ik heb: €10 vaste prijs per maand en dan € 0,35 per kWh.

Ik rekende tot nu toe af door met mijn New Motion-pas te swipen. Dat is net iets gemakkelijker dan de Fastned-app. Je begrijpt dat dit vanaf nu verleden tijd is.

Goedkoopst laden

Het meest voordelig laden doe je thuis of op kantoor. De consument betaalt dan doorgaans circa € 0,19 per kWh. Op de zakelijke markt ligt het ingewikkelder, maar een grootverbruiker is veel minder dan € 0,19 per kWh kwijt.

Verschillende providers

Er zijn op de stroommarkt verschillende providers:

  • De energiemaatschappij (de stroomleverancier)
  • De exploitant van de laadpaal / snellaadpaal (Charge Point Operator)
  • De exploitant die de afrekening verzorgt (Mobility Service Provider (MSP))

Uiteraard moet elke leverancier een sluitende business case hebben. En dat is in een opkomende markt best lastig: er moet fors geïnvesteerd worden, terwijl er nog niet echt voldoende massa is. En hoewel de EV-markt groeit (er zijn nu bijna 19.000 BEV’s op de markt), is het peanuts ten opzichte van het totale wagenpark.

Goedkoop laden onderweg

Voor onderweg zijn er twee smaken: de ‘gewone’ laadpaal, die wisselstroom (AC) aanbiedt met een vermogen van 11 kW. De andere smaak is gelijkstroom (DC), oftewel snelladen.

Gewoon laden is buitengewoon handig als ‘destination charging’: je moet ergens een tijdje zijn en dan is het handig als je weer wat kunt ‘bijprikken’. De tijd die dat kost doet dan minder ter zake. De prijzen voor gewoon laden variëren nogal: zowel qua tariefsoort (per minuut, per kWh, of een combinatie) en per provider. Download de NewMotion-app maar eens en onderzoek wat de laadpalen in jouw omgeving kosten. In mijn geval zag ik er twee bij mij in de buurt die € 0,35 per kWh vragen. Dat is het dubbele van wat het me thuis kost.

Snelladen is nog een stuk duurder. Dat is ook logisch: een snellader kost een stuk meer dan een kleine laadpaal. Die investering moet terugverdiend worden. De tarieven variëren van € 0,19 per kWh (Fastned in combinatie met Power-abonnement) tot  € 0,69 (Allego).

Op de site van Allego vind je helder uitgelegd hoe de tariefstructuur in elkaar zit; voor de prijzen wordt verwezen naar Vandebron. Let goed op de claim van Allego: een eventuele opslag van de MSP zit daar nog niet bij. De website van Vandebron is ook duidelijk: je moet hun app downloaden en pas dan weet je wat laden kost.

Ik heb Smoov geraadpleegd: bij De Brink A50 Klarenbeek gelden de volgende tarieven:

  • Regulier laden (AC): € 0,39 per kWh inclusief BTW
  • Snelladen (DC 50 kW): € 0,69 per kWh plus € 0,25 voor elke minuut dat je er langer staat dan 30 minuten.

Snelladen met een Opel Ampera-e wordt een kostbare grap bij Allego.

Categorie

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage