Op 13 juli publiceerde de VER de uitkomsten van het grootste laadonderzoek ooit in Nederland. Er namen 1.800 elektrische rijders aan deel.
VER voorzitter Koos Burgman: “Dit onderzoek geeft ons zicht op hoe kopers van nieuwe én tweedehands auto’s en particuliere en zakelijke rijders diverse aspecten, maar ook knelpunten van laden ervaren. Op dit moment wordt bij het maken van politieke keuzes gebruik gemaakt van aannames. Dankzij dit onderzoek kunnen beleidsmakers werken met feiten en cijfers.”
De uitkomsten
Een van de grootste uitdagingen voor elektrisch rijden is de capaciteit van het laadnetwerk. Als meerdere elektrische auto's tegelijkertijd vol vermogen laden kan de maximaal beschikbare capaciteit van het netwerk snel bereikt worden. Daarom is 'slim laden' bedacht waarbij de beschikbare capaciteit wordt verdeeld over de ladende auto's.
86% van de respondenten was bekend met slim laden, maar het blijkt dat maar slechts 60% nog nooit slim geladen heeft. De belangrijkste reden is de angst om onvoldoende opgeladen te zijn.
Nieuw of gebruikt
Niet helemaal verwonderlijk is dat 85% de auto nieuw heeft gekocht. Zakelijke auto's worden doorgaans nieuw aangeschaft. Van de privé-rijders heeft de helft hem nieuw en de andere helft gebruikt aangeschaft.
Knelpunten
De respondenten gaven als grootst ervaren knelpunten op:
- Onvoldoende laadpalen in de buurt
- Bezet door een niet-ladende of brandstofauto
- Onbekende kosten
In het buitenland werden de volgende knelpunten ervaren:
- Onvoldoende laadpalen onderweg en op bestemming
- Laadpas werkt niet
- Locatie van laadpalen onduidelijk
Het volledige rapport kun je hier downloaden.