Toyota RAV4

Toyota RAV4
Soort test

In juli nam ik deel aan de Toyota Adventure Challenge met een RAV4. Daarvoor moest ik een parcours van 20 kilometer afleggen. Van die 20 kilometers moesten er zoveel mogelijk elektrisch worden afgelegd. Ik was verbaasd over mijn score: dankzij een extreme rijstijl scoorde ik maar liefst 64% elektrisch. Voor de goede orde: de RAV4 is een gewone hybride, geen plug in. Natuurlijk lustte deze auto ook nog wel een slok benzine: tijdens deze challenge kwam ik op een gemiddelde van 5,3 l/100 km. Hoe scoort deze auto in de Cleantech Test met een normaal rijgedrag?

OVER DE RAV4

Toyota noemt het een stoere SUV en dat lijkt me een passende benaming. Hij is groot en biedt veel ruimte aan passagiers en bagage. Hij weegt 1.600 kilo schoon aan de haak. Dat is niet niks. Daarom zit er een 2,5 liter benzinemotor in het vooronder. Dat blok perst er als het moet 190 paardekrachten (140 kW) uit. Dat is voldoende om de auto in 8 tellen van 0 naar 100 km/h te versnellen. Als je dat bij elkaar optelt kun je gerechtvaardigd spreken van een Sport Utility Vehicle.

 

HYBRIDE

Hybride motoren hebben als voordeel dat ze energie kunnen terugwinnen. Op de momenten dat je afremt of uitrolt, wordt een batterij opgeladen. Bij een volle batterij drijft de elektromotor de auto aan en wordt de benzinemotor uitgeschakeld. Dat is in een notedop het principe van een hybride.

Je rijdt dus deels elektrisch, terwijl je de voordelen van fossiel hebt (snel tanken, grote actieradius). En: je kunt een caravan trekken. In het geval van de RAV4 zolang deze niet meer dan 750 kg weegt (of 800 kg in het geval deze geremd is).

OVER DE CLEANTECH TEST

Image removed.De Cleantechregio bestaat uit zeven gemeenten rond Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Tijdens deze test worden alle gemeentehuizen bezocht. Dat betekent een mooie mix van snelweg, binnendoorwegen en stadsverkeer. Ideaal om hybrides in de praktijk te testen!

NAVIGATIE

Bijvangst van deze test is dat we standaard de kortste route op de navigatie instellen, indien mogelijk. De kortste route levert niet alleen de meeste binnendoorwegen op, maar kan voor volledig elektrische rijders het verschil maken tussen wel of niet een noodzakelijke laadstop onderweg.

Het kostte me even tijd om aan de navigatie van de Toyota te wennen. Een grote plus is dat bij het selecteren van de bestemming direct alternatieve routes worden getoond voor snel, kortste afstand en makkelijk. Dat vind ik echt super. Het navigatiesysteem is verder ook echt snel: ik heb meegemaakt dat terwijl de navigatiedame nog aan de zin “alternatieve route berekenen?” bezig was terwijl het display al een nieuwe route had klaargezet.

Dit navigatiesysteem is erg creatief: ik heb de Cleantech Test inmiddels meerdere malen gereden maar ontdekte nu tal van nieuwe wegen. Leuk!

Verbeterpunten zijn er ook: bij het invoeren van de bestemming zou ik sneller de volgende letter willen kunnen selecteren. En spraakherkenning is fijn, want al rijdend een letter selecteren op een plat vlak dat best ver van je afstaat is best lastig. Een ander ding waar ik tureluurs van wordt zijn de wisselende maximumsnelheden: 30 of 50, 60 of 80. Wat het navigatiesysteem toont, stemt niet altijd overeen met wat ik op de borden langs de weg zie. Maar hier hebben alle navigatiesystemen last van.

RIJDEN

Om met de deur in huis te vallen: er mankeert niks aan de RAV4 op het gebied van comfort: hij veegt zelfs de meest vervelende verkeersdrempels glad maar het is geen stuurmansauto. Daarvoor is ie te groot, te hoog en te zwaar. Dat neemt niet weg dat het serieus snelle auto is: ik heb de sprint van 0 tot 100 km/h handmatig (dus onnauwkeurig) geklokt en kwam op 8,3 seconden. Verrassend!

Dat het geen stuurmansauto is, wil allerminst zeggen dat ie niet fijn rijdt. Want dat doet ie wel degelijk. Als je veel spullen of passagiers moet vervoeren en af en toe een aanhanger moet verplaatsen, heb je hier een fijne auto aan.

VERBRUIK

Bij de Toyota Adventure Challenge heb ik nogal extreem rijgedrag vertoond om aan de 64% elektrische kilometers te komen. In de Cleantech Test heb ik gereden zoals ik hem altijd rijd: efficiënt, zo snel en zuinig mogelijk.

Ik kwam op een gemiddeld verbruik van 1 op 19,4 km per liter. Omgerekend 5,15 l/100 km. Dat is dus nog net zuiniger dan het Adventure Challenge resultaat (5,3l/100 km)!

BEVINDINGEN EN CONCLUSIES

In vergelijking met andere auto’s is de RAV4, gelet op zijn vermogen en gewicht, een razendsnelle sprinter. Ik kan niet anders concluderen dan dat hierin de CVT (Continu Variabele Transmissie) een bepalende rol speelt. Bij een sprint draait de motor een toerental waarop hij maximaal vermogen levert. Dat levert een voordeel op ten opzichte van een conventionele schakelbak of automaat: motoren met zo’n aandrijving accelereren met een wisselend toerental en leveren daardoor nooit continu het maximum vermogen.

Het andere verkeer verdwijnt bij het opschakelen in je achteruitkijkspiegel.

Tijdens de rit zag ik met name in de bebouwde kom het gemiddelde verbruik dalen. Op die momenten werd er elektrisch gereden op 100% groene stroom. Die stroom is afkomstig van de kinetische energie van de auto. Dat die auto daarvoor eerst fossiel op snelheid moest worden gebracht is een ander ding. Dat het benzine bespaart is overduidelijk.

Soms zijn er van die situaties waarin elektrisch (batterij en/of waterstof) nog niet altijd een oplossing biedt. Bijvoorbeeld als er een aanhangwagen moet worden getrokken. De hybrides van Toyota zijn ook razend populair als taxi. Dat heeft alles te maken met kosten en betrouwbaarheid. Op dat gebied denk ik dat er voldoende elektrische alternatieven op de markt zijn en nog komen.

Dat neemt niet weg dat wie hybride rijdt tot significant minder uitstoot en een lagere brandstofrekening leidt. Mits je natuurlijk je rechtervoet in bedwang houdt. Voor wie een grote auto plus trekhaak nodig heeft en elektrisch rijden nog niet ziet zitten, is de RAV4 een prima keus.

Met dank aan Toyota Wagenmaker Deventer voor het beschikbaar stellen van de auto.

Gemiddeld benzineverbruik
5.20l/100km

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage