Toyota Prius

Foto Marcel Berendsen
Soort test

Bij zijn introductie in 1997 (20 jaar geleden!) was de Toyota Prius behoorlijk controversieel. Óf je was onder de indruk, óf je vond het niets. Een auto met twee motoren, het moest niet gekker worden. Toyota was zijn tijd lichtjaren vooruit. Inmiddels is er de vierde generatie Prius. E-xpeditie.nl voerde een Clean Tech Test uit en deed een bizarre ontdekking. 

 

FULL HYBRID 

Voor wie nieuw is op E-xpeditie.nl een kleine introductie. We schrijven over de transitie naar elektrisch rijden. Een 100% EV is voor de meeste mensen nog een stap te ver. De aanschafprijs is te hoog, de actieradius te klein. Dat zijn door de bank genomen de meest geuite bezwaren. 

Een hybride kent een verbrandingsmotor én een elektromotor. De grote vraag is: hoe zinvol is dat? Daarom voeren we een specifieke test voor hybrides uit: de Clean Tech Test

De geteste Prius is net als de eerder geteste Toyota C-HR een full hybrid. Je kunt geen stekker in de auto stoppen. De batterij wordt opgeladen door de 1.8 liter benzinemotor of door het terugwinnen van energie bij afremmen. We reden de Executive uitvoering. Dat is de meest luxueuze uitvoering, verkrijgbaar vanaf € 36.930 (consumentenadviesprijs). 

De Prius is overigens ook als Plug-In Hybrid verkrijgbaar. Hij is vanaf eind augustus verkrijgbaar, maar is nu al te bestellen. Die is er in 1 uitvoering (Business Plus) met een prijskaartje van € 37.995.

TROUWE KLANTEN 

Sommige producten weten een sterke emotie op te roepen. Dat geldt ook voor de Prius. Daar deden de wildste verhalen over de ronde: de onderdelen kwamen van uit de hele wereld; de productie was verspreid over de hele wereld, en die batterijen, hoe goed waren die eigenlijk voor het milieu? Combineer dat met een afwijkend uiterlijk en het moge duidelijk zijn dat zo’n autofabrikant zich op een specifiek publiek richt. Toyota was een trendsetter en verdient daarvoor alle lof. 

Maar wie koopt nu zo’n auto? Het Nederlandse kabinet was van mening dat hybrides geen zoden aan de milieudijk zetten en draaide de fiscale voordelen terug. Vanaf nu betaalt u net zoveel bijtelling over een groene hybride als voor een grijze diesel. Toyotadealer Wagenmaker gaf aan dat de snelle leaserijders daardoor wegblijven. De huidige kopers van de vierde generatie Prius zijn de eigenaren van een derde generatie. Dat zijn klanten die gewend zijn om 350.000 kilometer storingsvrij af te leggen en die vinden dat ze weer een nieuwe auto verdiend hebben.  

Dan hebben we het dus over duurzaam in de zin van lang meegaan en niet kapot gaan. De Priussen hebben wat dat betreft een goede reputatie en dus ook een goede restwaarde. Voor rond de € 13 á 14.000 heb je een exemplaar met ongeveer 150.000 kilometer op de klok van bouwjaar 2012/2013.  

VIERDE GENERATIE 

De vierde generatie Prius is zowel van buiten als van binnen grondig onder handen genomen. Het idealisme dat Prius I nog moest uitstralen heeft plaatsgemaakt voor een meer pragmatisch en fraai lijnenspel. Helemaal Toyota en helemaal van deze tijd. 

Van binnen valt vooral het dashboard op. Dat bestaat feitelijk uit drie schermen: een groot touchscreen op de middenconsole, een enorm breed infodisplay met veel functies en dan nog een projectie van de snelheid op de voorruit. Er zijn een aantal identieke componenten als in de C-HR, maar toch is deze auto totaal anders. Waar de C-HR jouw welbevinden centraal stelt met mooie stoffen en een prachtige afwerking is de Prius veel meer no-nonsense.  

WAT KAN BETER? 

Een autotest zonder kritiek is geen autotest. Er kunnen altijd dingen beter en soms hebben ontwerpers keuzes moeten maken die nadelen hebben.  

Prius-rijders moeten vooral in de stad goed opletten: zowel de A- als de B-stijlen (rond de voorruit en tussen voor- en achterportier) zijn best dik. Dat is goed voor de sterkte van de koets, maar in druk stadsverkeer kan er zomaar een fietser of voetganger vanachter zo’n stijl opduiken. 

Het bekende Toyota-stuurwiel zou ik graag dichter naar me toe willen kunnen halen. De parkeerrem wordt met de voet bediend. Hoewel dat pedaal bij deze test niet echt in de weg zat, zou ik toch een andere oplossing willen (een knopje, of een ouderwetse handbediende hendel). En de responsetijd van het navigatiesysteem zou wat korter mogen.  

Tot slot de informatievoorziening: aan zo’n beetje alles is gedacht, maar de hoeveelheid schermen vind ik overweldigend. Kan er s.v.p. een night panel (à la Saab) op de optielijst? 

HOE RIJDT IE? 

Tot zover de kritiek,  nu het belangrijkste deel. Hoe rijdt ie, wat verbruikt ie en waarom zou je de Prius moeten willen hebben? 

Ik verwijs nogmaals naar de C-HR, die heel veel techniek met de Prius deelt. Eerst wat cijfers: qua gewicht zijn de auto’s vergelijkbaar (1.495 kg vs 1.450 kg). De Prius Plug in zet overigens 1.605 kilo’s op de wegschaal. De C-HR is wat hoger, de motoren zijn gelijk. De Prius heeft zowel een hogere topsnelheid (180 tegenover 170 km/h) en is sneller bij de 100 km/h (10,6 tegen 11,0 s). Goed verklaarbaar door een lagere koets (minder luchtweerstand) en een lager gewicht. 

Maar de Prius is een totaal andere auto! Waar de C-HR je in een zen-toestand brengt, houdt de Prius je juist alert. Bij goed gas geven is er door de CVT nog steeds het gevoel dat er onderweg tussen motor en wielen iets los is, maar de Prius accelereert voor je gevoel veel sneller. Sterker nog: het optrekken doet me aan het karakter van sommige dikke limousines denken: een klein beetje gas (niet te veel, we houden het beschaafd) en dan een lekkere duw in de rug. Geef je te veel gas in de Prius, dan gaat de motor meer toeren maken en dan verandert de beleving. 

BIZARRE ONTDEKKING 

Gaandeweg de rijtest deed ik een bizarre ontdekking. Voor de Clean Tech Test rijden we het parcours zo zuinig mogelijk én willen we het in zo min mogelijk tijd afleggen. Dankzij de in overvloed aanwezige informatie kon ik zien dat mijn testverbruik daalde en daalde. En dat mijn EV drive rate (het percentage dat je elektrisch rijdt) steeg en steeg. Intussen werden de wegen (weggetjes!) steeds mooier en mooier. En ik kreeg steeds meer zin om die Prius snoeihard door die bochten heen te jagen, om te hoeken, te driften en te planken.  

De auto die het stempel heeft van milieuridder en duurzaamheidsfanaat blijkt een fantastische bolide voor de autoliefhebber met benzine in de aderen. Bizar! 

PARADOX 

Na deze ontdekking sloeg het mijmeren toe. Hoe valt dit nou te rijmen met de duurzaamheidsgedachte van de hybride Prius?! Dwalend over de laatste weggetjes van de route en genietend van de meest mooie landschappen kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk heel simpel is. We leven op een heel mooi stukje aarde. Daar moeten we heel zuinig op zijn. Maar omdat die aarde zo mooi is, moeten we vooral niet vergeten om daar heel veel van te genieten. Toyota bewijst met de Prius dat duurzaamheid en genieten hand in hand kunnen gaan. De vierde generatie Prius is een meesterwerk! 

 

Auto 

Datum 

Soort 

Test tijd 

Afgelegde afstand 
[km]

Verbruik elektrisch
[kWh/100 km] 

Gem. brandstof-
verbruik [l/100km] 

Toyota Prius hybrid 

28-3-2017 

full hybrid 

03:08:00 

124,8 

3,8 

Toyota C-HR hybrid

21-3-2017 

full hybrid 

03:04:00 

117,2 

4,6 

 

Gemiddeld benzineverbruik
3.80l/100km

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage