Met een Nexo naar de Social Hydrogen Challenge

Social Hydrogen Challenge bij Stins

Twee dagen, drie waterstofauto’s, meer dan twintig Present-afdelingen, tientallen vrijwilligers en bij het aantal blije gezichten raakten we de tel kwijt. Dat was de 24 uur Social Hydrogen Challenge in een notedop. E-xpeditie.nl nam deel met een Hyundai Nexo en doet verslag.

HOE HET BEGON

Als gevolg van de coronamaatregelen is de ‘normale’ 24 uur Waterstof Challenge uitgesteld. Om op 15 en 16 mei toch aandacht voor het thema mobiliteit op waterstof te genereren wilde de organisatie een alternatieve Challenge organiseren. Coronaproof was de eerste eis. Omdat je met auto’s mensen en spullen kunt vervoeren werd een maatschappelijke opgave gezocht. Zorggroep Solis en Stichting Present Deventer sloegen hier op aan en het project kwam in een stroom versnelling. Aanvankelijk werd aan één lokale actie gedacht, maar het idee werd zo enthousiast ontvangen in de rest van het land dat er drie startplaatsen kwamen: in Deventer, Zeist en Barendrecht.

WAT IS DE 24 UUR SOCIAL HYDROGEN CHALLENGE?

Met waterstofauto’s worden spullen opgehaald en bij de ontvangers afgeleverd. Er wordt een praatje gemaakt en dan is het door naar het volgende adres. Dat was het idee. In de praktijk bleek het iets meer: met enige regelmaat werden de chauffeurs (Wim Peels, Wilfried van der Veen en Arjan de Putter) geïnterviewd door de pers.

De combinatie met de strakke rittenplanning maakten het slopende dagen; voor de chauffeurs dan, de auto’s gaven geen krimp.

Afb. De gereden routes (geel = Twinning Energy I – zwart = Twinning Energy II – groen – E-xpedite.nl)

EEN ANDERE WERELD

Bewust of onbewust leven we dagelijks doorgaans in onze eigen bubbel. Mijn persoonlijke ervaring was dat ik in contact kwam met alle lagen van de bevolking: wethouders, ondernemers, managers, vrijwilligers, psychiatrisch patiënten, ernstig zieken, bejaarden (zelfs iemand van 102!) en pers. Ik maakte wat ze bij Stichting Present de ‘Present ervaring’ noemen mee. Dat is het besef dat er nog veel meer ‘bubbels’ buiten die van mezelf bestaan. En het allerbelangrijkste wat ik leerde: ik bracht geen spullen mee, ik bracht aandacht mee. De simpele vraag “Hoe gaat het met u?” was meestal het begin van een leuk gesprek.

Als mens gaan die gesprekken me niet in de koude kleren zitten. De dankbaarheid die je met een simpel gebaar terugkrijgt is groot. En laten we wel zijn: dat is ook de reden dat je elkaar een beetje helpt. Wethouder Maat van gemeente Alphen aan den Rijn, die dit initiatief steunde, verwoorde dat ook heel mooi:

We ondersteunen dit initiatief graag. Het is in feite dubbel duurzaam. Het is gericht op duurzaam vervoer, maar ook op sociale duurzaamheid. Meer omzien naar elkaar is immers het doel van dit initiatief”.

RIJDEN OP WATERSTOF

E-xpeditie.nl gaat over duurzaam rijden in de praktijk. Rijden op waterstof? De meest gehoorde vraag of opmerking: “je kunt nergens tanken he?”. Er zijn inderdaad nog niet veel punten waar je waterstof kunt tanken. Toch was het plannen van de route geen enkel probleem. Sterker nog: ook van het totaal omgooien van de reeds geplande route werd ik niet koud of warm.   

Ik haalde donderdag de Hyundai Nexo op bij de Van der Linden Groep in Waddinxveen. De tank zat op zo’n 80% met een bereik van net geen 500 kilometer. Ruim voldoende om in Deventer te geraken. Vandaar reed ik op vrijdag een rondje Deventer – Zwolle – Enschede – Apeldoorn en terug naar Deventer. Ik had ruim voldoende reserves om daarna in Arnhem bij te tanken (tot 60%). Zaterdag volgde het rondje Deventer – Almelo – Musselkanaal – Muntendam – Groningen. Als gevolg van de tijdsdruk (het was een hele strakke planning) moest ik na elke bezoek flink doorrijden om enigszins op tijd op het volgende adres te komen. Niet gunstig voor het verbruik, maar ik heb nergens het gevoel gehad dat mijn actieradius in gevaar kwam. Bij Holthausen in Groningen werd ik weer afgevuld en had ik ruim voldoende waterstof om het laatste rondje door Noord-Oost-Friesland te doen en om via Deventer de auto weer naar Zoetermeer terug te brengen.

EN DE HYUNDAI NEXO?

Hoe doet de Nexo het in de praktijk? Het is een ruime en luxueuze auto. Op de snelweg heerlijk stil. Op de heerlijke binnenwegen van Groningen en Friesland bleek het een auto waarmee je heerlijk en stevig door kunt rijden. Dankzij het continu voorhanden zijnde koppel, zoals elke elektrische auto, kun je na elke bocht weer flink versnellen. Op de klinkerweggetjes was de vering af en toe wat stoterig, zei de fijnproever, maar door de bank genomen is het een prima mix van comfort en prestaties. En laten we wel zijn: een SUV als een Nexo koop je niet om mee door de bochten te jakkeren.

 

Afb. In Burgum moest er een flinke vracht bloemen worden vervoerd. Foto's: Stichting Present de Wâlden

Categorie

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage