Mercedes S560e Lang AMG

Soort test

Elektrisch rijden heeft in 2019 een enorme vlucht genomen. Het aantal volledig elektrische auto’s (BEV) is in één jaar bijna verdubbeld: van 45.000 naar 84.000. Dat is al aardig in de buurt van de 96.000 andere auto’s met de stekker: de plug-in-hybrids. Ik ga op pad met een extreme bolide: een 9-traps automatische versnellingsbak, een 270 kW sterke V6 benzinemotor plus een 90 kW elektromotor met een batterijpakket van 13,5 kWh. Rijklare massa: 2215 kg. Ik onderzoek de meerwaarde van deze combinatie met de Mercedes S 560 e Lang.

OVER DE AUTO

Deze Benz is een auto voor eindbazen. En die worden vaak gereden. De auto is verlengd (‘Lang’), voor nog meer beenruimte. Achterin zijn de zittingen in alle standen verstelbaar: zitting, rugleuning en hoofdsteun. Over de hoofdsteun gesproken: daar zakt je hoofd heerlijk in weg. Dit is comfort in optima forma.

Achterin kan ik nog niet niet met de benen over elkaar, met de voorstoel meer naar voren, kan dat mogelijk net wel. Er is voldoende ruimte voor loodgieterstassen met te lezen stukken. Want achterin moet gewerkt worden, al is het alleen maar om de kosten van deze wijze van vervoer te bekostigen. Nog steeds achterin zittend: je beschikt over een spiegel met verlichting, zodat je je haar kunt schikken en kunt checken of je das goed recht zit. En er is uitstekende LED-verlichting in de dakhemel om ook ’s avonds – wie in een S rijdt, werkt niet van 9 tot 5 – te kunnen lezen. Is papier ouderwetsch? Wellicht wel. Daarom is de S uitgerust met Office connect. Daar is dan wel weer een dataabonnementje voor nodig, en daar was in deze testauto niet in voorzien.

Persoon lijkt me dat ook overbodig: wie de hotspot van zijn telefoon inschakelt heeft ook een prima verbinding.

En alsof deze S nog niet voldoende in alle denkbare luxe voorziet, heb ik toch nog enkele kleine wensen: vanaf de achterbank zou ik de passagiersstoel willen bedienen (naar voren schuiven). En ik wil graag beschikken over dezelfde voorzieningen als mijn chauffeur: stoelverwarming en stoelmassage. Want op dat vlak is de chauffeur beter af dan zijn baas.

Want behalve de massage en verwarmingsmogelijkheden, beschikt de chauffeur ook over dynamische stoelaanpassing. De lendensteun aan de kant van de buitenbocht wordt in elke curve wat harder opgeblazen. Wie hier aan gewend raakt wil nooit meer anders. Bij Mercedes weten ze hoe ze de clientèle moeten verwennen!

PRESTATIES

De bijna 500 paarden zijn in staat om de 2200 kilo zware wagen in 5 tellen naar de 100 km/h te sleuren. Er is zo’n vracht vermogen aan boord, dat het Top Gear trio ongetwijfeld een setje achterbanden zou oproken van deze Benz. Maar waarom zou je? Met 100 km/h op de klok wijst de vermogensmeter tussen de 5 en 8% van het totaal beschikbare vermogen aan. Alles aan de S is zo verfijnd en zo beschaafd dat ik nimmer de behoefte voelde om het gaspedaal geheel te vloeren. Bij een beschaafde auto past beschaafd rijgedrag.

De S heeft ‘gewoon’ een fossiele motor, waar een elektromotor tegenaangeschroefd is. Is dat een zinvol concept? Wie naar de cijfers kijkt van de Cleantechtest zit in het begin een onwaarschijnlijk verbruik van 1,2 liter per 100 km. Dat verbruik loopt op tot 6,9 liter/100 km aan het eind. Het stroomverbruik was aan het begin van de test exorbitant: 27,2 kWh/100 km. En dat terwijl er rustig gereden is.

De door de fabrikant opgegeven verbruikswaarden mogen met een flinke korrel zout genomen worden. De opgegeven waarden van het elektrisch verbruik van 20 kWh/100 km en een brandstofverbruik van 2,5 liter/100 km komen overeen met de waarden toen de elektrische batterij net leeg was. De opgegeven actieradius van 50 km bij een volle batterij heb ik niet gehaald. Na 28 gereden kilometer bedroeg de actieradius nog 2 km.

Toch neem ik mijn petje af voor de aandrijflijn van de S 560 e Lang. De typische Mercedes-roffel is fluisteren geworden. Dankzij karrevrachten koppel (500 Nm) laat hij zich heerlijk soepel rijden. Rijden is eigenlijk niet het goede woord. In deze Benz rolt de wereld onder je door.

In alles is dit vlaggenschip de overtreffende trap. Maar wie goed oplet voelt de 9-traps automaat van gang wisselen en voelt ook de vertraging tussen gaspedaal en reactie. Daarmee ben ik heel kritisch, maar dat mag denk ik ook wel voor een auto van dit kaliber. Tegelijkertijd heb ik genoten van de prestaties van de Mercedes ingenieurs: 500 pk, fluisterstil, supersnel, zeer gerieflijk en dan toch een verbruik van minder dan 7,0 liter/100 km realiseren. Dat is technisch niet te overtreffen met een brandstofmotor.

CONCLUSIES

Qua auto en interieur is deze Mercedes echt top of the bill. Wie dat nog niet doorhad ziet dat ook aan het prijskaartje: met wat extra’s is de prijs van € 119.992 naar ruim € 147.000 getild. Daar mag je wat voor terugverwachten en dat maakt deze S in mijn ogen helemaal waar.

Het hybride-systeem zorgt voor een flinke reductie van het brandstofverbruik. Dat vergt wel continu bijladen op korte stukjes. Mercedes stelt het zo: elektrisch in de stad en op de lange afstanden profiteren van de actieradius van de verbrandingsmotor.

Deze auto verdient in mijn ogen echter een volledig elektrische aandrijflijn. Daarmee creëer je een nieuwe uitdaging voor de Duitse ingenieurs: een grote actieradius betekent veel batterijen meenemen. Of toch kiezen voor waterstof? Of een combinatie van beide zoals in de GLC F-CELL?

En wie tot die tijd is aangewezen op een directieauto die het altijd doet en altijd stante pede beschikbaar moet zijn hoeft zich niet te schamen voor zijn S 560 e Lang. Ik zou er lekker van genieten!

DE CIJFERS

PLAATS

TIJD

AFSTAND

VERBRUIK ELEKTRISCH

VERBRUIK BRANDSTOF

 

[uu:mm}

[km]

[kWh/100 km]

[l/100 km]

Start (Deventer)

09:20

0

   

Hanzeweg, Lochem

09:50

28

27,2

1,5

’s Gravenhof, Zutphen

10:11

46

18,2

3.7

Engelenburgerlaan, Brummen

10:26

57

15,3

4,6

Marktplein, Apeldoorn

10:55

80

11,3

5.5

Markt, Epe

11:18

100

9.4

6.1

HW Iordensweg, Twello

11:43

130

7.4

6.7

Grote Kerkhof, Deventer

11:55

135

7.5

6.7

Finish (Deventer)

12:12

143

7.1

6.9

Totaal

02:52

143

7.1

6.9

 

 

Gemiddeld benzineverbruik
7.10l/100km

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage