Een grote actieradius is niet zo moeilijk: simpelweg meer batterijen in je auto stoppen. Keerzijde is dat extra batterijen ruimte in beslag nemen, dat het gewicht toeneemt en dat er een prijskaartje aan hangt. Hoeveel is dan genoeg? We vroegen het onze lezers en het antwoord is: 400 kilometers vinden we genoeg.
Uiteraard is dat beeld genuanceerd, zoals onderstaand plaatje laat zien:
35% gaf aan dat 400 kilometer genoeg is, 27% kon uit de voeten met 300 kilometer en 21% gaf aan dat 500 kilometer een ondergrens is. En dan waren er ook mensen die met 100 of 200 kilometer uit de voeten kunnen.
Er is wat dat betreft genoeg keus:
Merk |
Type |
Batterij
|
Actieradius [km] |
Prijs |
MG | ZS EV | 42,5 | 220 | € 30.985 |
Hyundai | Kona | 39 | 255 | € 36.795 |
Aiways | U5 | 63 | 335 | € 37.500 |
Volkswagen | ID.3 1st | 58 | 340 | € 37.990 |
Polestar | 2 | 72,5 | 380 | € 59.800 |
Hyundai | Kona | 64 | 400 | € 41.595 |
Volkswagen | ID.3 Pro S | 77 | 440 | € 43.000 |
Tesla | Model 3 Long Range | 72,5 | 450 | € 59.995 |
Wat duidelijk terug te zien is is het prijskaartje dat aan de extra batterijen hangt. Voor een leaserijder zal het weinig uitmaken: de Hyundai Kona 64 kWh is vele malen populairder dan de versie met 39 kWh. Volkswagen komt ook met een sterk aanbod: de ID.3 Pro S komt op papier 10 kilometer minder ver dan de Tesla Model 3 Long Range. Het prijsverschil is echter fors: € 17.000.
Nu is actieradius gelukkig niet het enige criterium. Maar de tijd dat een EV er als een EV uit moest zien en in slechts enkele smaken verkrijgbaar was, is nu voorbij. Er valt echt wat te kiezen voor de consument.
Bekijk de nieuwse poll.