Driften als een malle

Driften als een malle

Ford introduceert de 100% elektrische Mustang Mach-E1400 – een eenmalig prototype dat samen met RTR Vehicles is gebouwd. Doel is om te laten zien dat er ook met een elektrische aandrijflijn krachtige automobielen kunnen worden gebouwd.

De Mustang Mach-E1400 levert een maximaal vermogen van 1.400 pk. Dat is nodig ook: bij 250 km/h drukt er een down force van meer dan 725 kilogrammen op de koets. Aan zeven (!) elektrische motoren de schone taak om dit driftmonster voort te stuwen. Dat dat om een batterij vraagt van ongekende prestaties mag duidelijk zijn.

De Mach-E ziet er uit als een NASCAR raceauto. Ford wil de perceptie van EV’s bij het publiek veranderen.

Video

Een waarschuwing is op zijn plaats: zet de speakers niet op maximaal volume. Voor wie gevoelig is voor milieubelastende prikkels: sla dan deze video maar over.

Achter het stuur van deze auto is mijn perspectief ten aanzien van vermogen en koppel compleet gewijzigd”, zei Vaughn Gittin Jr, de oprichter van RTR Vehicles, autosport kampioen en pretmaker van professie. “Deze ervaring is nergens mee te vergelijken, behalve missschien een magnetische roller coaster.

De Mustang Mach-E 1400 is tot stand gekomen met een carte blanche. Het ontwerpteam van Ford en RTR gebruikte veel onderdelen die Ford gebruikt voor de bouw van racewagens. De aerodynamica is geoptimaliseerd voor dit ontwerp én de testlocatie met een focus op koelgaten, een front splitter, spoilers en achtervleugel.

De batterij kan 56,8 kWh aan stroom opslorpen, geholpen door een koelsysteem dat het mogelijk maakt om supersnel te laden tussen de sprints in.

Ook het remsysteem kreeg extra aandacht: om het mogelijk te maken om vaak regeneratief te remmen is een electronische ‘brake booster’ ontwikkeld. De Mach-E 1400 heeft de Brembo remmen zoals de Mustang GT4 racewagen gecombineerd met een hydraulische handrem om te kunnen driften. Die rem is gekoppeld met de aandrijflijn controller om tegelijkertijd het vermogen op de achterste motoren uit te kunnen schakelen.

De Mustang Mach-E 1400 maakt zijn debuut binnenkort in een NASCAR race. Zo wil men nieuwe materialen kunnen testen. De motorkap is gemaakt van organische composieten, een nog lichter alternatief voor carbon fiber dat gebruikt is voor de rest van het voertuig.

Ford investeert wereldwijd meer dan $ 11,5 miljard in hun eerste elektrische auto, de Mustang Mach-E. Die rijdt naar verwachting eind van 2020 op de straten in het land van Ome Donald.

Dit prototype is natuurlijk bedoeld om aandacht te generen voor de 'gewone' Mustang Mach-E. Wie hem wil bestellen: dat kan al vanaf $ 43.895! In Nederland kun je vanaf € 49.925 winkelen.

 

Categorie

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage