Na de coronagolf komt de autonome tsunami over de automotive wereld.

Autonoom rijden

Tijdens de huidige coronagolf is er maar één winnaar in automotive land: de elektrische wagen. Een mens zou er bijna gelukkig van worden, ware het niet dat de rest van de markt een diepe duik maakt. En die is nog maar het begin. De automotive wereld moet zich nu heel grondig herdenken.

In 2015 nodigde Mercedes-Benz de wereld uit om naar hun toekomstvisie op de autonome vrachtwagen te komen kijken. In 2025 rijden de eerste autonome vrachtwagens over de wegen, was toe de voorspelling. Fout, want reeds in september 2019 startte Mercedes hun eerste real life testen in Virginia.

Het betreft ook zeker niet alleen vrachtwagens. Mercedes ontwikkelde ook Urbanetic, een zelfrijdend platform dat overdag kan dienstdoen als taxi en ‘s nachts als goederentransport. Eind vorige maand kondigde Mercedes samen met hun Chinese partner Momenta aan tegen 2024 een eerste autonome taxi op de markt te zetten met een leefbaar verdienmodel. 

Autonoom is dus niet iets voor de verre toekomst. Het is om vandaag van wakker te liggen als je in de automotive wereld zit. Vergeet het standaard dealership. Stop de bouw van spiegelpaleizen vol blinkende mobielen. We zullen een autonome taxi bestellen waarin we gezellig samen met door ons gekozen mensen uit onze bubbel onderweg zijn van deur tot deur. We kopen geen auto meer om te parkeren. We bestellen mobiliteit als we die nodig hebben met de noden zoals we die nodig hebben. In veel gevallen zal het zelfs gratis zijn.

De files zijn van de baan als we ons allen gemiddeld met drie per autonome taxi verplaatsen. Parkeerstroken kunnen we gebruiken als extra plaats voor fietsers. Als we morgen alle bestaande wagens vervangen door 20% autonome voertuigen hebben we mobiliteit in overvloed.

Verkeersongevallen behoren tot het verleden. Machines maken geen fouten. Iedere softwarefout zal heel snel hersteld worden, zodat nooit nog één autonoom voertuig ze herhaalt.

Voor mij is het duidelijk: “Human driven cars are the next horses”. Op termijn gaan we met onze kinderen naar de automanege en vragen nog eens een golf 1 diesel. We genieten dan van het geluid en de geur terwijl de kinderen zich niet meer kunnen voorstellen dat die dingen ooit echt dominant in de straten aanwezig waren.

Categorie

Over de auteur

Mark Pecqueur

Keynote speaker & hydrogen advocate:

"There is no energy problem: use as much energy as you want and enjoy life."

LinkedInhomepage