EV's om over te dromen

De lekkerste EV's in het verschiet

In den beginne waren  elektrische auto's braaf en groen en duurzaam en.... saai. Elon Musk begreep als eerste dat je EV's ook anders in de markt kon zetten. Het concept elektrisch, met zelfs motoren per wiel, biedt enorme mogelijkheden voor het ultieme rijgedrag ooit. E-xpeditie.nl verzamelt een paar leuk-om-van-te-weten auto's voor je.

Extreme E

Elektrisch racen over alle uithoeken van de aarde. Jaja, dat doen we natuurlijk om de opwarming van de aarde aan de orde te stellen. Intussen wil Extreme-E laten zien dat all electric SUV's zich prima gedragen onder extreme omstandigheden. 

Zeg nou gewoon dat je van plezier maken houdt!

De Extreme E levert 400 kW (550 ouderwetse paarden), weegt 1.650 kilogram en is 2.30 m breed. in 4,5 tellen zit je op de 100 km/h (62 mph) en je kunt hellingen tot 130% oprijden alsof je thuis de straat uit rijdt.

Ze organiseren een race over vier continenten om de opwarming van de aarde te laten zien. Mijn advies: die opwarming van de aarde wordt zo benadrukt dat het moet denken aan de uitstraling van de eerste EV's. Niet doen, zeg nou gewoon dat je stoere auto's en een gaaf race-event aan de man wilt brengen.

Leuk detail: als je door woestijnen en tropische regenwouden gaat rijden heb je weinig kans op snelladers onderweg. Daarom nemen ze waterstof brandstof cel generatoren mee om de 100% elektrische auto's weer op te laden. Dat doen ze in een samenwerking met AFC Energy.

Apex Motors AP-0

Uit het Verenigd Koninkrijk komt Apex Motors met de AP-o. Eind 2022 moet ie in productie. Het prijskaartje begint bij 150.000 ponden (exclusief belastingen). 

Hij beschikt over één achterin gemonteerde motor die 484 kW levert. Dat lanceert de bolide in 2,3 tellen naar de 100 km/h. De top is vastgesteld op 306 km/h.

Ondanks de batterij van 90 kWh heeft men het gewicht op ongeveer 1200 kilogram weten te beperken. In combinatie met het lage zwaartepunt lijkt dat een goed recept voor een superstrak sturende sportwagen. Opmerkelijk is dat de AP-0 semi-autonoom (level 3) kan rijden.

Audi e-tron GT

Hij zit al even in de pijplijn, is in 2018 aangekondigd en moet in 2021 leverbaar zijn: de Audi e-tron GT.  Natuurlijk gaat deze goed gebruik maken van de know-how en onderdelen van de Porsche Taycan

Specificaties zullen vergelijkbaar zijn en vind ik daarom niet zo spannend. Interessanter is de vraag: als je in deze markt kunt shoppen: kies je dan voor een GT of een Taycan? En waarom?

Ik heb de e-tron GT al in het echt mogen aanschouwen en vind het echt een plaatje!

Ferrari EV

Ferrari sukkelt op dit moment nogal in de F1. Op EV-gebied maken ze helaas ook weinig tempo. Kwaliteit kost nu eenmaal tijd zullen we maar zeggen. De Ferrari EV ziet er op een schets uit als een.... eh.... Ferrari.

Ook hier: de beloofde specificaties geloof ik allemaal wel. Maar we zullen tot 2025 geduld moeten uitoefenen. Da's minder.

Pininfarina Battista

Het wereldberoemde designhuis komt ook met iets bijzonders. Geen sportwagen meer maar een hypercar. Met 1.900 paardekrachten aan boord mag je daar wel van spreken. De Battista krijgt een motor in elk wiel. Ook daarvoor geldt: daar kun je superieure rijprestaties mee bereiken. Met al dat vermogen moet je er F1-prestaties mee kunnen bereiken. 

De techniek komt van Rimac. Prijskaartje: > 2 miljoen

Rimac

De Kroaat Mate Rimac blijkt zo'n talent met een tomeloze energie. Hij innoveert dag en nacht door om gewoon een coole auto te ontwerpen. 1.900 pk, autonoom level 4, 4 motoren, in minder dan 2 tellen van 0 naar 100 km/h, een batterij van 120 kWh en een actieradius van.... 1.300 km.

Categorie

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage