Renault ZOE

Als het over elektrische auto’s gaat is de standaardvraag: ‘Hoe lang duurt het voor hij is opgeladen?’ En daarna volgt onvermijdelijk: ‘Hoe ver kun je er mee rijden?’ Dat kunnen we ons bij E-xpeditie.nl best voorstellen. Maar waar het éigenlijk om gaat is: wat kun je met zo'n auto? Hoe werkt het? Wat betekent het in de praktijk het gebruik van zo'n elektrische auto? De enthousiaste 'testpiloten' van E-xpeditie.nl gaan voor je op zoek naar de antwoorden. Hoe? Door het zélf te ervaren. Wij bedachten een testrondje en vroegen Renault Nederland of ze een ZOE beschikbaar wilden stellen. Dat wilden ze!

DE E-XPEDITIE.NL MOBILITEITSTEST

We vertrokken van ons kantoor in Deventer, via de A1 naar Amsterdam. Via de A9 reden we over de A2 naar Eindhoven. Daar pakten we de A50 om via de A1 weer naar Deventer te gaan. Dat bleek 318 kilometer te zijn; iets minder dan we via Google Maps hadden berekend. De doelstelling was om deze afstand zo snel mogelijk af te leggen. Uiteraard wel met inachtneming van de geldende verkeersregels.

 

OVER DE ZOE

Renault is altijd groot geweest in kleine auto’s. Denk aan de Renault 4, de 5 en de Clio. Verder blinkt Renault uit in de klasse ‘value for money’. Renault is al heel lang bezig met elektrisch rijden en produceerde onder het label ZE (Zero Emission) de Fluence, de Twizy en de ZOE. De laatste is eigenlijk bedoeld voor gebruik in en rond de stad. Voor deze test sturen we hem de snelweg op en daar is ie eigenlijk niet voor bedoeld. Maar daarover later meer.

WEL ZEN BLIJVEN

De ZOE is leverbaar vanaf € 20.990. Onze testauto was een luxere uitvoering (Zen) en had enkele opties (zoals 17 inch lichtmetalen wielen) waardoor het prijskaartje op € 24.900 uitkwam. De testauto durf ik gerust luxe te noemen: airco, navigatie, uitgebreide boordcomputer, parkeersensoren met achteruitrijcamera (optie), het zit er allemaal op. Het prijskaartje van deze ZOE bedroeg inclusief rijklaar maken en leges € 24.864,91.

BATTERIJHUUR

Renault onderscheidt zich van andere merken doordat de batterij altijd gehuurd moet worden. Dat betekent voor de ZOE afhankelijk van het aantal kilometers een maandelijkse kostenpost van rond de € 100. Renault garandeert voor dit bedrag een batterij die minimaal 75% van de oorspronkelijke capaciteit heeft. Komt de batterijcapaciteit daar onder, dan vervangt Renault die.

DAT WORDT EVEN WENNEN

Op korte termijn zal die maandelijkse nota op gefronste wenkbrauwen kunnen rekenen. Totdat je batterij vervangen moet worden. Het kan wel eens het allerduurste onderdeel van de auto zijn. Feitelijk betaal je voor het gebruik van de batterij. Dat is een systeem waar veel consumenten ongetwijfeld nog aan moeten wennen.

HET RESULTAAT

Vooraf koos ik voor twee laadstops: één bij tankstation Haarrijn (Breukelen, A2) en één bij Liempde (A2). Tankstation Haarrijn was 119 km vanaf de start. Bij de start om 10:45 uur gaf de ZOE een maximaal bereik van 117 km op. Dat werd dus zuinig rijden. Met nog 23 kilometer in de batterij kwam ik om 12:18 uur aan bij Haarrijn. Omdat de afstand tot Liempde ongeveer 70 kilometer was, ontkoppelde ik de lader na nog geen 20 minuten. Ik had amper tijd om koffie te halen. Als gevolg van een telefoontje bleef ik zelfs iets langer laden dan gepland.

DILEMMA

Om 13:25 uur arriveerde ik met een bijna volledig leeggereden accu (10 kilometer reserve) in Liempde. Daar stond ik voor een dilemma. Ofwel koos ik voor volledig laden, ófwel koos ik voor een tussenstop.In het eerste geval had ik een totale laadtijd van 50 minuten. In het tweede geval kon ik na een half uur weg om bij De Slenk verder bij te laden. Omdat de Zoe werkelijk verrukkelijk rijdt -hij is heerlijk stil op de snelweg, zodat je kunt genieten van de fantastische geluidsinstallatie (standaard!)- koos ik voor optie 2: na 23 laadminuten was ik al weer weg.

MISVATTING

De gedachte was om lekker door te karren naar De Slenk. Volgens mijn berekening was dat ongeveer 75 kilometer. Dat bleek een misvatting… Het bleken er 81 te zijn. En dat zorgde voor enorme stress aan boord: om op het scherpst van de snede te kunnen rijden moet je exact weten hoeveel kilometers er nog te gaan zijn. Het navigatiesysteem van mijn telefoon had een binnendoorroute aangegeven. Met een te optimistisch aantal kilometers. Over het navigatiescherm van de ZOE kom ik later apart terug.

SNELLADEN

Om een lang verhaal kort te maken: de route naar De Slenk werd een crime. In plaats van heerlijk voort te zoeven werd dit een beproeving op zuinigheid. Uiteindelijk kwam ik om 14:40 uur aan met 17 kilometers over. Na een half uur snelladen was het laatste stuk een makkie. Dat ging continu volgens de geldende maximumsnelheid (100 km/h) terug naar ons kantoor in Deventer.

COLONNE RIJDEN

Je kunt kilometers sparen door achter vrachtwagens te rijden. Zij houden je uit de wind en je snelheid gaat omlaag. En toen viel me op dat heel veel vrachtauto’s in groepjes van twee of drie vlak achter elkaar aan rijden. Dat levert de volgers dus ook een forse brandstofbesparing op. Als gewone auto’s dat ook zouden doen, levert dat volgens mij niet alleen een gemakkelijk te realiseren brandstofbesparing op, maar ook minder files. Een investering in een adaptieve cruisecontrol lijkt me dan snel terugverdiend!

HARTENDIEF

De ZOE heeft mijn hart gestolen. Hij rijdt subliem, zowel in de stad als op de snelweg. Als je er mee rijdt waan je je vanaf de bestuurdersstoel zelfs in een MPV. De voorruit staat ver van je af. En ondanks de rechte zit heb zelfs ik (1.92 m) meer dan voldoende hoofdruimte. MPV’s zijn geen bochtenridders en dat is ook de Zoe niet. Desondanks is hij heerlijk wendbaar. Complimenten!

ON BOARD NAVIGATIE

Mijn enige punt van kritiek is het navigatiescherm. Misschien zijn we te veel verwend maar het zoeken naar laadpunten is echt lastig. Daarvoor moet je een paar stappen in de menustructuur doen. Ik verdwaalde regelmatig. Bij de laadpalen was het niet mogelijk om snel op provider te zoeken. Wel somt de ZOE een lijst met laadpunten op die je onderweg op je route tegenkomt. De laadpunten werden als een lijst met afkortingen gepresenteerd. De omschrijving was voor mij te cryptisch om hem te kunnen begrijpen. Als ik een route plan over de snelweg ben ik alleen geïnteresseerd in de positie van snelladers die vlak langs de snelweg staan.

R-LINK STORE

Renault biedt op het 7 inch scherm de R-Link Store aan: dat is te vergelijken met Google Play of de App Store van Apple: je kunt er diverse apps downloaden, al dan niet tegen betaling. Voorbeelden zijn aanvullende kaarten voor TomTom Live, of Coyote Services. Dat zijn diensten die gebaseerd zijn op informatie uit de Coyote community: een groep van 3,6 miljoen automobilisten die relevante informatie vergaart en met elkaar deelt. De informatie wordt door een GPRS-verbinding gedownload van het internet.

CAMELEON

De ZOE is uitgerust met een on board omvormer of oplader. Deze zet de wisselstroom (uit de stekker die je in de auto stopt) om in gelijkstroom. De ZOE beschikt over een Cameleon lader. Deze lader kent een soort slimme software waardoor hij de stroom uit de verschillende soorten laders (11kW, 22kW en 43kW snelladers) zo efficiënt mogelijk verdeelt over de batterijen. Daarmee wordt oplaadtijd gewonnen. Hoe lang duurt dat laden dan? Renault geeft aan dat dat op basis van 11 kW 2 tot 3 uur duurt, bij 22 kW 1 tot 2 uur en met 43 kW snelladen 1 uur. Wij hebben in onze testweek alle soorten laders gebruikt en kunnen de genoemde laadtijden bevestigen. Renault meldt bovendien dat tot 80% van de laadcapaciteit ook met 43 kW gaat waarna de laadsnelheid afneemt. Laad je bij een snellaadstation 30 minuten op, dan krijg je daar zo'n 100 werkelijke kilometers voor terug.

Dit stukje over de lader mag technisch geneuzel lijken, Renault heeft hier een punt: de ZOE laadt bij alle mogelijke laadpalen met maximale snelheid op. Bij andere testauto's merkten we dat de laadsnelheid veel lager was. De Cameleon-lader is iets waar je in de praktijk heel blij mee bent!

ARKAMYS

De ZOE Zen is standaard uitgevoerd met een Arkamys 3D Sound-radio met 6 speakers en stuurkolombediening. Die bediening heb ik in de praktijk niet gebruikt. Maar de radio geeft een helder vol geluid, ook op lage volumes. Doordat de ZOE heerlijk stil is (op de snelweg hoor je licht bandengeruis en wat windgeruis), kun je cruisend heerlijk genieten van je favoriete muziek. Het voelt inderdaad als…. Zen!

AANSPRAAK ONDERWEG

Bij Fastned De Slenk had ik in no-time een groep 60-plussers om me heen die de bekende vraag stelden: ‘Hoe langt duur het voor ie is opgeladen?’. ‘Ongeveer een uur meneer’, was mijn reactie, ‘maar daar wacht ik niet op.’ Toen wilden ze alles weten. Deze groep bleek geïnteresseerd in elektrisch rijden. Het heikele punt: de hoge aanschafkosten op dit moment.

BENCHMARK

De Zoe heeft de spits afgebeten. Nog even alles op een rij:

De Renault Zoe zet dus de benchmark met 5 uur en 1 minuut voor de E-xpeditie.nl Mobiliteitstest.

 

NOG MEER DATA

Tijdens onze testperiode reden we in totaal 595 km. Daarvoor was 97  kWh nodig. Op 1 kWh kwamen we gemiddeld 6 kilometer verder. Bij een rustigere rijstijl lijkt ons een gemiddelde van 7 kilometer zonder meer haalbaar. Wat kost dat dan per kilometer? Bij een kWh-prijs van € 0,22 bedragen de energiekosten nog geen 4 cent per kilometer. Wij hebben tijdens de test onder meer gratis geladen bij kantoor en bij een hotel (De Cantharel, Apeldoorn).

TIP:

Wil je meer weten over hoe de ZOE er uitziet en hoe hij rijdt? E-xpeditie Testpiloot Lieke had deze week haar eerste elektrische rijervaring in de ZOE. Binnenkort volgt daarvan op Facebook een video-verslag. Mag je niet missen!

Foto's: Peter Vos - FoxHusky en E-xpeditie.nl (snelheidsmeter en boordcomputer)

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage