De Hyundai Nexo moet op papier (WLTP) een actieradius van 665 kilometer halen. Hoewel die WLTP gebaseerd is op praktijkgegevens, slagen veel Nexo-rijders er niet in om meer dan 600 kilometer uit een tank te persen. Ik neem de proef op de som door met een Nexo een uitdagende route te rijden.

Kilo’s en liters

De Nexo heeft drie waterstoftanks, waar in totaal 6,2 kilogram waterstof in kan. Wie her en der rondstruint op internet ziet soms tankinhouden van rond de 150 liter vermeld staan. Dat zal vast kloppen, maar als je waterstof tankt, doe je dat in eenheden van kilo’s.

Dat komt omdat 1 kg waterstof onder atmosferische druk (1 bar dus) maar liefst 11 kubieke meter inneemt. Daarom wordt het gecomprimeerd. Bussen en vrachtwagens, die doorgaans plek hebben voor grote tanks, tanken waterstof onder een druk van 350 bar. Personenauto’s, die veel minder ruimte over hebben, tanken onder een druk van 700 bar. Als je een personenauto onder een druk van 350 bar tankt, zit na afloop de tank halfvol.

Keerzijde van die hoge druk is natuurlijk wel dat het meer energie kost om de waterstof naar 700 bar ‘op te drukken’, zoals dat in jargon heet.

Vullingsgraad

Die hoge druk maakt het complex. Hoe hoger de buitentemperatuur, des te hoger wordt de temperatuur van de samengedrukte waterstof. Daarom is de vulgraad nooit 100%. In de winter kan er meer waterstof in de tank dan in de zomer. Dat is precies omgekeerd aan het gedrag van batterijen: daar dalen de prestaties met tientallen procenten in de winter, terwijl ze in de zomer optimaal presteren.

Overigens gaat het bij waterstof niet om schokkend grote verschillen.

Actieradius

De afstand die dus af te leggen is op een volgende tank is dus heel eenvoudig te berekenen:

Actieradius = vullingsgraad x tankinhoud x gemiddeld verbruik

De tankinhoud is 6,2 kilogram, de vullingsgraad weten we pas na het tanken. En het gemiddeld verbruik is te beïnvloeden.

Nog meer natuurkunde

Autorijden kost energie en een groot deel van die energie gaat verloren aan het overwinnen van de luchtweerstand. Die luchtweerstand is (kwadratisch) afhankelijk van de rijsnelheid én afhankelijk van het frontaal oppervlak.

Wie de verslag van de Toyota Mirai naar Zweden naleest, ziet dat ik daar een gemiddeld verbruik van 0,9 kg/100 km heb behaald. Dat vond ik zelf aardig zuinig. De Nexo is een flink stuk groter: 1,64m hoog en 1,87m breed. Je zou dus een hoger brandstofverbruik verwachten.

Bij de eerste testritten waarbij ik zowel over snelweg als door de stad reed, scoorde ik tot mijn eigen verbazing een gemiddelde van 0,8 kg/100 km. Natuurlijk is dat verklaarbaar: Hyundai is heel sterk in het maken van een efficiënte aandrijflijn (door het reduceren van verliezen). De elektrische Ioniq en de Kona zijn daar mooie voorbeelden van.

Maar ook van grote invloed is het rendement van de brandstofcel. Die is dus sterk verbeterd ten opzichte van de iX35 FCEV. Ga er maar van uit dat het einde nog niet in zicht is: er ligt een norm voor het gemiddeld gebruik van waterstofauto’s per 2050: 0,6 kg/100 km [Bron: McKinsey - a portfolio of power-trains for Europe: a fact based analysis]. Er is dus nog wel wat ontwikkelwerk te doen.

Het plan

Tot zo ver de theorie, E-xpeditie.nl is van de praktijk! Het plan is als volgt:

  • Starten bij het vulpunt van Twinning Energy in Maarn
  • Kortste weg naar Brognon (Franse Ardennen) – 305 km
  • En terug naar Maarn - weer 305 km

Totale afstand is dan 610 kilometer zodat ik in theorie nog wat reserve over heb om bij de pomp te komen.

Waarom Brognon? Daar bestiert Marcel Berendsen, die in het verleden voor E-xpeditie.nl schreef, een prachtig vakantiehuis. En omdat ie al heel lang vraagt wanneer ik met een testauto langs kom, is dit een mooie aangelegenheid.

Plan B?

Wie de route checkt en vervolgens de waterstofinfrastructuur, ziet dat ik nogal wat risico’s neem. Op de heen- en terugweg kom ik relatief vlak langs Zaventem. Als duidelijk is dat ik die 600 kilometer niet dreig te halen, vul ik daar bij.

Maar als ik naar de droge cijfers kijk, maak ik me weinig zorgen:

Vullingsgraad
[%]

Vulling
[kg]

Verbruik
[kg/100 km]

Actieradius
[km]

90%

5,6

0,9

620

93%

5,8

0,9

641

96%

6,0

0,9

661

Er is echter een addertje onder het gras: wie van Nederland naar de Ardennen gaat, rijdt omhoog…

De heenreis vindt op 16 september plaats, de terugreis op 17 september. De reis is live te volgen op https://elektricitijdrit.nl/test-hyundai-nexo.

Met dank aan Van der Linden Groep, Twinning Energy en Marcel Berendsen.

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form