Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq
Soort test

In Duitsland is het moeilijk om een snellader te vinden. Zeggen ze. Tegelijkertijd zie ik een aantal initiatieven: Tank & Rast voorziet dit jaar 400 Raststätten van een snellaadpaal. En ook Shell is flink aan het bouwen. Hyundai importeur stelde ons een Ioniq ter beschikking zodat we deze in Duitsland konden testen.

DE ROUTE

Co-piloot Koen Vanduffel mocht het reisdoel bepalen. De enige voorwaarde luidde dat het zo’n 600 kilometer rijden moest zijn en door Duitsland voer. Hij koos voor Rothenburg ob der Tauber, een prachtig middeleeuws dorp in Beieren.

Vervolgens begon de zoektocht naar snelladers. Daarvoor zijn tal van apps op de markt. Géén van alle bood wat ik zocht. Zelfs op de grootste sites als Newmotion en Plugsurfing vind je niet alle snelladers.

Uiteindelijk is de route als volgt bepaald:

  1. We maakten een selectie op de site van het SLAM-project van snelladers die op de route liggen naar Rothenburg. Daarbij is gekeken naar de vermogens die de laders nu al aanbieden. Dat ze 150 kW ‘vorbereitet’ zijn, betekent niet dat ze dat nu al aanbieden.
  2. In Enschede staat de snelste lader van Nederland: een initiatief van vleesverwerker Bolscher en de gemeente Enschede. Deze lader biedt nu 100 kW aan en is uitbreidbaar naar 160 kW.
  3. De lijst van Tank & Rast (50 kW-laders) dient als back up. De lijst smeekt overigens om een gebruikersvriendelijkere uitvoering in een app of een website.
  4. En omdat we ook de ALDI willen ervaren, is er een ALDI op de route ingebouwd. Een overzicht vind je hier.

OVER DE IONIQ

In dezelfde week als deze trip met de Ioniq was ik enkele dagen op stap met een Tesla Model X. Het contrast met de Ioniq kan bijna niet groter. Bij Tesla staat de gebruiker centraal en wordt hij in alle opzichten op zijn wenken bediend. Daar hangt dan ook een prijskaartje aan. De Hyundai Ioniq heeft ‘value for money’ hoog in het vaandel staan. De Ioniq komt qua functionaliteiten (‘accessoires’) aardig in de buurt van de Model X. Autopilot heet hier LKAS en SCC. Die afkortingen staan voor Lane Keep Assistance System en Smart Cruis Control. Het functioneert ook iets anders, maar veel belangrijker: het werkt (en we willen nooit meer zonder!). En er hangt een heel ander prijskaartje aan: voor de prijs van de geteste Model X kun je ook vijf elektrische Ioniqs aanschaffen.

Tijdens de rit ontdekte ik dat de Ioniq ontworpen is voor net iets kortere mensen dan ondergetekende. Zo moet ik het stuur in een vrij hoge stand zetten om het dashboard volledig af te kunnen lezen. En voor lange mensen zit het knopje om de laadklep te ontgrendelen een beetje verstopt onder een welving van het dashboard. Ook wordt het vervelend om elke keer opnieuw de knop ‘Auto Hold’ en de sportstand te moeten selecteren.

‘Auto Hold’ zorgt ervoor dat de auto niet wegkruipt als je volledig tot stilstand bent gekomen. Bijvoorbeeld bij een stoplicht. Dat zou wat mij betreft standaard ‘aan’ moeten staan. Sterker nog: die knop vind ik overbodig. Volkswagen zet automatisch de parkeerrem aan als je stopt. En bij Tesla maak je dit duidelijk met een subtiel trapje op de rem.

Op deze trip ben ik fan geworden van LKAS (Lane Keep Assistance System). Dit systeem zorgt ervoor dat de auto binnen de lijnen van de weg blijft rijden. Dat functioneert goed, zo goed dat ik met handen los durf te rijden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en het systeem dringt dan met niet aflatende moeite erop aan de handen aan het stuur te houden.

Het comfort wordt tot grote hoogte gebracht met SCC: Smart Cruise Control. Dit systeem helpt je ook nog eens om een voorbeeldig weggebruiker te worden. Hang je achter een langzamere deelnemer, dan wacht het systeem tot deze eerst helemaal naar de rechter rijbaan is gereden. Vervolgens geeft hij ‘gas ‘bij.  Het systeem is helemaal naar eigen smaak in te stellen: je kunt de gewenste afstand tot de voorganger in vier trappen instellen. Daarnaast kun je via een menu in het dashboard ook het karakter van ingrijpen instellen: Langzaam, Normaal of Snel. In het laatste geval remt de Ioniq later en harder en accelereert ook feller. In de langzame stand gaat het allemaal wat vloeiender (maar ook trager). Mocht u overgaan tot aanschaf van een Ioniq, dan is mijn advies om beslist de verschillende standen uit te proberen.

CARPLAY DRIJFT ONS TOT WANHOOP

Doordat alle informatie over snelladers versnipperd is te vinden, moeten we een beroep doen op meerdere apps. We testen daarom ook Apple Carplay en het eigen navigatiesysteem van Hyundai. Android Auto is officieel nog niet beschikbaar in Nederland, maar via een omweg kun je een .apk-bestand downloaden.

Om kort te zijn: Apple Carplay drijft ons meerdere malen tot wanhoop. Zo is het vinden van de gewenste Raststätten een bezoeking. De spraakherkenning heeft moeite met de combinatie van Nederlands en Duits. Als snel laten we Carplay voor wat het is en navigeren met Google Maps (op een iPhone 7) én het Hyundai navigatiesysteem. Wat mij betreft is het systeem van Tesla onbetwist favoriet: het is het meest gebruiksvriendelijk (er is maar één invoerregel) en ook de spraakherkenning werkt prima. Daarnaast beschik je over een megagroot scherm en heb je de vrijheid om je telefoon voor andere dingen te gebruiken. Zoals voor het maken van foto’s…

Android Auto blijkt overigens een tussenweg. Het is veel gebruikersvriendelijker dan het Apple-systeem. Maar ik kom tot de conclusie dat dit in een auto een functie is die on board beschikbaar moet zijn, onafhankelijk van een smartphone.

Het Hyundai navigatiesysteem verdient een grote pluim: als je bestemming verder weg ligt dan de actieradius, gaat het zelf op zoek naar laadpunten langs je route. Deze kun je zelf selecteren, vervolgens worden ze als een tussenstation aan de route toegevoegd. Je kunt inzoomen op de geselecteerde laadpunten: welke vermogens en welke stekkers ze aanbieden. Chapeau Hyundai!

SNEL LADEN

We hebben de data van alle laadplekken op een rijtje gezet:

Plaats

Vermogen

[kW]

Laadtijd

[u:m:s]

Geladen [kWh]

Gemiddeld Vermogen [kW]

Enschede

100

0:30:00

21,8

44

Aldi Süd - Duisburg

?

0:47:00

13,2

17

Neuwied

75

0:36:00

21,0

35

Spessart Noord

50

0:39:00

23,5

36

Haidt Süd

50

0:34:00

22,7

40

Kirchheim

100

0:46:00

21,8

28

Lohfelden

100

0:16:00

5,9

22

Tecklenburg

50

0:35:00

22,1

38

Het gemiddelde vermogen (gecalculeerd) waar de Ioniq mee laadde haalt nergens de 100 kW. Dat heeft te maken met twee zaken:

  1. Het batterijgedrag (naarmate de batterij voller raakt, laadt ze langzamer op).
  2. Bij navraag blijkt het werkelijke maximale laadvermogen van de Ioniq geen 100 maar ‘slechts’ 70 kW.

Dan zijn er nog andere wetenswaardigheden:

In Kirchheim ontdekten we pas bij het afkoppelen dat we met 50 kW geladen hadden. Om met 100 kW te laden, moesten we twee keer een knop op de lader indrukken. Deze informatie zou je dan bij de lader verwachten. Het was echter te lezen op een bord 10 meter verder op (en uiteraard in hele kleine lettertjes). In Kirchheim hebben we ook (heerlijk) gelüncht, de werkelijke laadtijd was aanzienlijk korter dan de vermelde 46 minuten.

Ook de geklokte tijd in Lohfelden is te hoog: we hebben aangekoppeld, een plas gedaan en koffie gehaald. Toen we terugkwamen was de Ioniq al (lang) klaar met laden. Lohfelden is overigens net als Kirchheim een SVG Autohof. De laders zijn identiek, maar hier werd automatisch met 100 kW geladen.

Bij de ALDI werden we chagrijnig: dit was helemaal geen snellader, maar een 22 kW-paal. Die is naar onze mening niet geschikt als je een verre reis maakt. Bovendien moesten we hier het stedelijk gebied (compleet met opstoppingen en verkeerslichten) in. Een tijdvreter. Daar stond dan tegenover dat de gekochte nootjes en frisdrank weer heel billig waren.

BETALEN

Bij de Tank & Rast, de ALDI Süd en Bolscher kon gratis worden geladen. In Kirchheim en Lohfelden konden we afrekenen met het Eneco-pas. In Neuwied heb ik een Newmotion-pas gebruikt.

Bij Bolscher volgt nog een afrekensysteem: het is niet de bedoeling dat dit gratis blijft. Bij Tank & Rast is het de eerste twee jaar gratis.

OVER ROTHENBURG OB DER TAUBER

Dit plaatsje in Beieren is beslist de moeite van een bezoek waard. Om er apart naar toe te rijden is misschien wat veel van het goede. Een aanrader is om hier een overnachting te boeken, zodat je van de unieke avondsfeer kunt genieten. Maak eens een wandeling over de balustrade van de stadsmuren; je hebt dan mooi uitzicht op de daken van Rothenburg. En een bezoek aan de winkel van Kathe Wohlfahrt is een must. Vanzelfsprekend mag je dit fraaie plaatsje niet verlaten voordat je de lokale Schneeballen hebt geproefd.

WAT VONDEN WE ER ZELF VAN?

De ontwikkelingen op het gebied van laadinfrastructuur in Duitsland gaan pijlsnel. Sla de ervaringen van Marcel Berendsen en Arjen van Pelt er maar op na. Wat ik zie is dat er op grote schaal een indrukwekkend netwerk van (super-)snelladers wordt gebouwd. Niet zo gek: de Duitse autofabrikanten willen straks hun modellen met 150 kW-laadmogelijkheid goed kunnen afzetten.

Afb.: Op de heenweg hebben we ook de top snelheid uitgetest.

Voor lange reizen zijn de Autohofs een goede locatie: je koppelt aan en huppelt een Raststätte binnen voor een plas en koffie en een broodje. Bij de Tank & Rast kun je doorgaans de laders vinden op de parkeerplaats vlak bij de horeca. Het is wel opletten geblazen: er staat nu één paal. Wij hebben één keer iemand zijn VW Touran (zonder stekker, foei) laten verplaatsen. Er gaat een moment komen dat die ene paal moet worden opgeschaald (en vlak voor dat moment moet je waarschijnlijk af en toe langer wachten op een ander).

Interessant is de snellader in Neuwied. Deze ligt vlakbij het stadscentrum langs een doorgaande weg. Om er te komen moet je echt van de snelweg af. Deze is vermoedelijk bedoeld voor lokaal verkeer. Je kunt je afvragen of mensen uit Neuwied een snellader nodig hebben. Je zou net zo goed thuis op kunnen laden. Dat gaat langzamer, maar ’s ochtends zit je batterij weer vol. We constateerden echter dat we niet de enige gebruiker waren.

VERBRUIK

Onderweg hebben we een verbruiktestje gedaan. Dat liet de volgende waarden zien:

Image removed.

De weerstand loopt kwadratisch op, dus de vorm van de grafiek is goed verklaarbaar. Interessant om te weten vonden we dat de top van de Ioniq overduidelijk begrensd is. De maximale snelheid is altijd 174 km/h. En als we op dat moment het geleverde vermogen checken, zien we dat de motor nog geen 88 kW levert (wat het opgegeven maximum vermogen is). Als je echt een uur constant rijdt, dan is ongeveer 140 km/h de grootste snelheid die de Ioniq een uur lang volhoudt. Ga je harder dan is je batterij (28 kWh) binnen een uur leeggereden.

Afb. Op de terugweg wisten we het gemiddelde verbruik onder de 10,0 kWh/100 km te krijgen.

EN DE AUTO?

Vind maar eens een andere elektrische auto met zo’n uitrusting voor € 33.000. Hij rijdt vlot (295 Nm aan koppel, altijd voorhanden) én snel (we kregen het getal 174 op de snelheidsmeter). Hij rijdt ook nog eens verschrikkelijk zuinig. Maar de combinatie met LKAS en SCC vonden we niet te versmaden.

Verder heeft ie veel ruimte van binnen. Personen met een lang bovenlijf (zoals ondergetekende) hebben het achterin wat moeilijker. Ben jij (of de chauffeur) korter dan 1.80m, dan kom je geen ruimte te kort.

IS ELEKTRISCH OP VAKANTIE GAAN EEN OPTIE?

Ik vind van wel! We reden op een weekend met topdrukte in verband met de zomervakantie. Check bijgaande tabel:

Van

Naar

Reistijd

[u:m]

Afstand

[km]

Laadtijd

[h]

Rijtijd

[h]

Gem snelheid

[km/h]

Deventer

Rothenburg

11:34

612

2:32

9:02

68

Rothenburg

Deventer

10:35

631

2:11

8:24

74

 

Met een werkelijke rijtijd van 8,5 c.q. 9 uur hebben we iets meer dan twee uur nodig gehad om op te laden. Bij de formule twee uur rijden één kwartier rust kom je op iets meer dan een uur aan rusttijd. Daarvan pakten we het dubbele. Enerzijds wil je snel op je plek van bestemming zijn, anderzijds is op zo’n manier reizen ook heel relaxed.

Met een betere manier van plannen (ook op de terugweg hebben we veel binnendoor gereden én een fotoshoot gedaan) kan de verhouding rijden/rusten verbeteren. Als er echter straks massaal 150 kW-laders staan én de elektrische auto’s kunnen op die snelheid laden, dan kan dat wel eens het moment worden dat de elektrische auto écht gaat doorbreken. Want het rijdt gewoon veel lekkerder dan zo’n ouderwetsche verbrandingsmotor.

Op onze Facebookpagina vind je nog meer afbeeldingen van deze trip!

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage