Opel Ampera-E

Soort test

In de Grote Mobiliteitstest haalde de Opel Ampera-e de eerste plaats. In die test gaat het om snelwegkilometers (en in principe een constante snelheid). Hoe gedraagt de Ampera-e zich in de combinatie van snelweg, B-weg en stadsverkeer? Er valt echter nog veel meer over de Ampera-e te vertellen. Dat doe ik in deze blog, waarin ik ook een Cleantechttest reed. Ik heb weergaloos genoten!

DE CLEANTECHTEST

Ik rijd langs de zeven gemeentehuizen van de Cleantechregio: Lochem, Zutphen, Brummen, Apeldoorn, Epe, Voorst en Deventer. Het navigatiesysteem bepaalt de route: indien mogelijk kies ik altijd voor de kortste route. De achterliggende reden: het gaat hier om het gedrag bij veel afremmen en weer optrekken. Feitelijk zegt deze test iets over de manier waarop de auto energie regenereert.

DE AMPERA-E

De Ampera-e heeft qua uiterlijk behoorlijk wat overeenkomsten met de Meriva. Hij heeft een korte neus en vooral heel veel binnenruimte. Qua design is ie in de Opel huisstijl, met de kenmerkende naar elkaar toelopende dak- en taillelijn.

LAADKLEP

De laadklep bevindt zich vlak achter het linkervoorwiel. Ik merk dat er hier nogal wat verschillen zijn tussen de diverse merken: sommige hebben de laadklep middenvoor, de meeste merken kiezen voor links- of rechtsachter. Linksvoor blijkt eigenlijk heel handig. Eén van de zaken die ik regelmatig vergeet is het sluiten van de laadklep.

Dat gaat in de praktijk zo: je ontkoppelt de laadkabel, rolt hem op en bergt hem op in de kofferruimte. Vervolgens stap je in om weg te rijden. Dan hoor en zie je een waarschuwingssignaal: de laadklep is open. Even het voorportier open zwaaien, één voet naar buiten en je kunt de laadklep sluiten.

Dit is overigens vast niet de reden waarom de laadklep op deze plaats is geplaatst. In de praktijk kun je laadpalen zowel links als rechts benaderen. De kabel is lang genoeg om eventueel voorlangs de auto te leggen.

PIENTER POOKJE

Deze term heb ik natuurlijk gejat van Daf. De Ampera-e heeft ook een pookje. En de bediening ervan gaat een beetje omslachtig. Om vanuit stilstand voor- of achteruit te rijden, dient een knop aan de zijkant te worden ingedrukt. Dat is een beveiliging tegen het onbedoeld inschakelen van een versnelling.

Wie achteruit wenst te rijden, moet de knop indrukken, de pook recht naar voren en dan haaks naar links bewegen. Dat is een beweging die je heel bewust moet maken. Ik heb er de hele testweek mee lopen hannesen. Daarin was ik niet de enige: ook belangstellenden die wilden kennis maken met de Ampera-e overkwam hetzelfde.

Zo’n pook is feitelijk een anachronisme: versnellingen (het kiezen van een andere overbrengingsverhouding tussen motortoerental en toerental aandrijfas) is iets wat hoort bij een ouderwetse verbrandingsmotor. Hier zijn andere (lees: betere) oplossingen voor, die ook interieurruimte sparen: Hyundai gebruikt drukknoppen, Nissan een soort joystick en Tesla heeft een simpele stuurstengel. De oplossing van Tesla vind ik de meest intuïtieve oplossing.

SMART MOBILITY

Opel heeft flink zijn best gedaan om een slim voertuig te bouwen. Daardoor zitten er voorzieningen in de auto op het gebied van veiligheid, gemak en connectiviteit. We geven een paar voorbeelden:

VEILIGHEID

Nader je een ander object te dichtbij en te snel? Dan klinkt er een luide waarschuwingstoon en gaat er een serie rode LED’s fel knipperen. Die LED’s reflecteren tegen de voorruit, dus ze zijn niet te missen.

Een elektrische auto is stil, dus die hoor je niet aankomen. Daar heeft Opel aan gedacht. Nader je binnen tien meter van de voorkant een voetganger, dan hoort deze een licht geluid van de auto. In het dashboard licht dan een voetgangersicoon op.

GEMAK

Met Opel On Star heb je met één druk op de knop een verbinding met een helpdesk. Je wordt in het Nederlands (soms met een Belgisch accent) te woord gestaan. En geen vraag is ze te gek, al moeten ze dan soms eerst schakelen met de juiste expert om je antwoord te kunnen geven.

On Star houdt ook de veiligheid van de auto in de smiezen: zijn er airbags afgegaan? Dan wordt er contact gezocht door de centrale met de bestuurder. Komt er geen reactie? Dan belt Opel subiet 112 en geeft de locatie van het voertuig door. Dit is een dienst die je niet wilt gebruiken, maar waarvan het toch fijn is om te weten.

De Ampera-e is ook uitgerust met een parkeerhulp. Als je wilt parkeren, geef je met een paar keuzeknoppen eerst de situatie aan (links of rechts in parkeren, file parkeren of juist haaks op de weg). Vervolgens krijg je opdracht om de auto in zijn voor- of achteruit te zetten. De Opel bedient het stuur en geeft wat gas (raar woord hier - red). Het gaat zo snel dat je echt de voet bij de rem moet houden. Het gaat ook niet altijd foutloos: één keer maakten we mee dat de Opel zichzelf op de stoep naast een parkeervak stuurde. Het is net als met de Autopilot van Tesla: de bestuurder is hoofdverantwoordelijk, niet de auto.

CONNECTIVITEIT

Tsja, wifi aan boord, wie wil dat nou niet?! Het is snel in te stellen en het doet wat het moet doen. Keurig.

De grootste stap op dit gebied is toch wel de keuze om voor de navigatie te kiezen voor Apple Carplay en Android Auto. Android Auto was tijdens de test nog niet in Nederland beschikbaar. We reden met Carplay. Er is betere spraakherkenningssoftware op de markt dan Siri van Apple. Dat levert soms kolderieke situaties op als Siri het weer eens niet begrijpt. Wie veel naar Epe toe moet, zal veelvuldig op het toetsenbord moeten terugvallen.

Een ander ding dat ik mis in Carplay is de mogelijkheid om laadstations langs je route te laten weergeven. Dat mag van mij in een aparte app zodat je een keuze kunt maken voor jouw favoriete energieprovider, maar ook iconen in beeld zijn welkom. Het lijkt mij bijvoorbeeld handig als er in de buurt van je bestemming beschikbare laadpalen worden weergegeven. Enfin, op dit gebied volgen ongetwijfeld nog tal van verbeteringen.

REGENEREN

Deze test draait om zuinigheid in een mix van wegen en de manier waarop de auto energie regeneert. Dat regeneren met de Ampera-e is een heel leuk spelletje. De beste keuze is om de automaat in de stand ‘L’ te zetten, zodat ie zoveel mogelijk energie terugwint.

Het is kinderspel om het gaspedaal geleidelijk aan te liften, waardoor je controle houdt over de mate van afremmen. Het is echter nog veel vermakelijker om op de cruise control te rijden en precies op het juiste moment deze uit te schakelen dat je twee meter voor de streep of voor je voorganger tot stilstand komt.

Extra bijremmen kan zonodig op twee manieren: met de flipper die achter de linkerkant van het stuurwiel zit en met het rempedaal. Wie met de flipper afremt ziet dat je energie met vermogens tot 60 kW terugwint. Dat is echt fors!

CLEANTECHTEST

Hoe doet ie het? Het gemiddelde verbruik ligt met 17,0 kWh per 100 kilometer iets boven het verbruik van dat tijdens de Grote Mobiliteitstest (snelweg). Dat bedroeg 16,5 kWh per 100 kilometer.

Het verbruik in een mix van omstandigheden is in principe behoorlijk hoger dan wanneer met een constante snelheid wordt gereden. Een licht hoger verbruik betekent dus dat de Ampera-e veel energie weet terug te winnen bij het vertragen.

Wie naar de ‘rondetijd’ kijkt van de Ampera-e ziet dat dit rondje supersnel is afgelegd. Dat vergt een toelichting: de geldende maximumsnelheden zijn altijd gerespecteerd. De Ampera-e is een ongelooflijke pretbak wat betreft acceleratie. En bij het uitkomen van de bochten wordt er heel veel snelheid gewonnen ten opzichte van de concurrentie.

Kortom: van de Ampera-e kun je met een gerust gemoed weergaloos genieten van sportief rijden. Maar doe de bak dan wel in ‘L’ en maak ook van het afremmen een sport.

Locatie

Tijd

Km-stand

Afstand

Max

Mid

Min

Start

09:46

3458

0

437

371

297

Lochem

10:13

3488

30

376

319

261

Zutphen

10:47

3515

57

351

298

244

Brummen

11:01

3527

69

336

285

233

Apeldoorn

11:28

3550

92

315

267

218

Epe

11:45

3569

111

285

242

198

Voorst

12:07

3588

130

262

222

182

Deventer

12:16

3594

136

257

218

178

Finish

12:28

3601

143

250

212

173

Verschil

02:42

 

143

-187

-159

-124

Auto

Soort

Test tijd

Afgelegde afstand

Verbruik elektrisch

Verbruik brandstof

Opel Ampera-e

BEV

02:42

143

17

0

Hyundai Ioniq hybrid

full hybrid

02:52

143

0

4,7

Toyota C-HR hybrid

full hybrid

03:04

117,2

0

4,6

BMW i3

BEV

03:06

131

15,3

0

Toyota Prius hybrid

full hybrid

03:08

124,8

0

3,8

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage