Cleantech Test

Mercedes S560e Lang AMG

Elektrisch rijden heeft in 2019 een enorme vlucht genomen. Het aantal volledig elektrische auto’s (BEV) is in één jaar bijna verdubbeld: van 45.000 naar 84.000. Dat is al aardig in de buurt van de 96.000 andere auto’s met de stekker: de plug-in-hybrids. Ik ga op pad met een extreme bolide: een 9-traps automatische versnellingsbak, een 270 kW sterke V6 benzinemotor plus een 90 kW elektromotor met een batterijpakket van 13,5 kWh. Rijklare massa: 2215 kg. Ik onderzoek de meerwaarde van deze combinatie met de Mercedes S 560 e Lang.

Toyota RAV4

In juli nam ik deel aan de Toyota Adventure Challenge met een RAV4. Daarvoor moest ik een parcours van 20 kilometer afleggen. Van die 20 kilometers moesten er zoveel mogelijk elektrisch worden afgelegd. Ik was verbaasd over mijn score: dankzij een extreme rijstijl scoorde ik maar liefst 64% elektrisch. Voor de goede orde: de RAV4 is een gewone hybride, geen plug in. Natuurlijk lustte deze auto ook nog wel een slok benzine: tijdens deze challenge kwam ik op een gemiddelde van 5,3 l/100 km. Hoe scoort deze auto in de Cleantech Test met een normaal rijgedrag?

Fiat 500e

De Fiat 500e is een verhaal op zich. Deze elektrische Fiat is enkel gefabriceerd voor de markt in Californië. Het is een auto die topman Sergio Marchione liever niet meer wilde verkopen: hij liep er op leeg. De Amerikanen kunnen zich enkel lease-auto’s veroorloven. Na afloop van de leasecontracten staan de 500e’s voor een habbekrats te koop.

Volkswagen Golf GTE

Na het testen van de e-Golf had ik maar één wens: een elektrische Golf in GTI uitvoering. Die wens is nog niet uitgekomen, maar na het rijden met de Golf GTE weet ik zeker dat een e-Golf in GTI uitmonstering een goed plan is. De GTE blijkt een auto met drie gedaantes.

BMW i3

De elektrische auto blijkt bij uitstek geschikt als deelauto: overal is wel een stopcontact of laadpaal om hem op te laden; je hoeft er niet apart voor naar een benzinepomp. Ik onderwierp een BMW i3 van Deventer 2 Go aan de Clean Tech Test.

Opel Ampera-E

In de Grote Mobiliteitstest haalde de Opel Ampera-e de eerste plaats. In die test gaat het om snelwegkilometers (en in principe een constante snelheid). Hoe gedraagt de Ampera-e zich in de combinatie van snelweg, B-weg en stadsverkeer? Er valt echter nog veel meer over de Ampera-e te vertellen. Dat doe ik in deze blog, waarin ik ook een Cleantechttest reed.

Opel Ampera

Elektrisch rijden is mooi, maar ‘tussen droom en daad zitten wetten in de weg en praktische bezwaren’. Reële bezwaren voor de consument zijn onder meer een hoge aanschafprijs plus een beperkte actieradius. Hoe zit dat met gebruikte auto’s? Ik ging op pad met een Opel Ampera.

Toyota Prius

Bij zijn introductie in 1997 (20 jaar geleden!) was de Toyota Prius behoorlijk controversieel. Óf je was onder de indruk, óf je vond het niets. Een auto met twee motoren, het moest niet gekker worden. Toyota was zijn tijd lichtjaren vooruit. Inmiddels is er de vierde generatie Prius. E-xpeditie.nl voerde een Clean Tech Test uit en deed een bizarre ontdekking. 

 

Toyota C-HR

In 2016 ontstond E-xpeditie.nl met de ambitie om de transitie naar elektrisch rijden te volgen. Grote veranderingen gaan doorgaans met heel veel kleine stapjes. De overgang van verbrandingsmotor naar volledig elektrisch kent ook een tussenstap: de hybride. En hybrides zijn er in heel veel varianten. Ik voelde de Toyota C-HR hybrid aan de tand.

Subscribe to Cleantech Test