Elektrisch rijden goedkoper?!

Afgelopen week publiceerde ANWB de Elektrisch Rijden Monitor. Dat zijn de resultaten van een onderzoek onder de Nederlandse bevolking. Conclusie: elektrisch rijden is duurder. Het is blijkbaar een onderwerp dat aanspreekt, want er barstte een mediahype los. Die varieerde van ‘zie je wel’ tot verontwaardiging: ‘Hoe kan de ANWB dit doen?’ E-xpeditie.nl dook in de cijfers en komt tot een opmerkelijke bevinding.

anwb elektrisch rijden monitor 2017

De berekening van de ANWB

Behalve de uitkomsten van de enquête publiceerde de ANWB ook een berekening waaruit moest blijken dat de kilometerkosten van een benzine auto € 0,506 tegen €0,559 voor een elektrische auto. We hebben de berekening opgevraagd:

Prijsklasse €25.000 - € 26.000

Prijsklasse € 25.000-€26.000 benzine

Prijsklasse € 34.882 elektrisch

Gebruiksduur in jaren

Kilometrage per jaar

4

15.000

4

15.000

Vaste kosten:

·         Afschrijving

·         Verzekering

·         Motorrijtuigenbelasting

·         Onderhoud carrosserie

(cent / km)

17,1

7,8

4,1

1,7

(cent / km)

31,5

6,0

0,0

1,7

Totaal Vast

30,7

39,2

Variabele kosten

·         Afschrijving

·         Brandstof

·         Technisch Onderhoud

·         Banden

4,7

11,5

2,9

0,8

8,2

6,0

1,8

0,8

Totaal variabel

19,9

16,7

Totaal vast + variabel

50,6

55,9

De kritiek

Al snel ontstond ophef over de manier van berekenen: waarom is de post afschrijvingen zo hoog? En hoe zit het met die energiekosten? Wij doken in de cijfers.

Afschrijving

De ANWB gaat uit van een afschrijving van 40% op de gemiddelde benzineauto tegen 54% voor de gemiddelde elektrische auto.

De nuance:

  • Voor een auto met een hogere aanschafwaarde vallen ook bij gelijk afschrijvingspercentage de afschrijvingskosten per kilometer hoger uit.
  • Op de eerste generatie elektrische auto’s wordt inderdaad sneller afgeschreven, omdat de consument de actieradius als te laag ervaart.

De energiekosten

Het gemiddelde energieverbruik in de berekening van de ANWB is 18,1 kWh/100 km en de gemiddelde energieprijs € 0,33/kWh. Daarbij gaat de ANWB ervan uit dat de consument 60% thuis laadt (a`€ 0,23 / kWh), 30% openbaar laadt (€ 0,41/kwH) en 10% snellaadt (€ 0,60/kWh). De nuance:

  • Dit is diffuus. Zowel de percentages kunnen fors wijzigen als de tarieven.
  • Een beetje prijsbewuste consument kan de energiekosten gemakkelijk halveren tot €0,03/km.

Een tegenvoorbeeld

In grote lijnen klopt het dat een elektrische auto duurder in de aanschaf is dan een benzineauto. Toch is het vrij eenvoudig (en vermakelijk) om met één tegenvoorbeeld aan te tonen dat de realiteit anders kan zijn:

 

mclaren 720 s 120McLaren 720S

thumb tesla roadster front

Tesla Roadster

Prestaties

·         0-100 km/h

·         topsnelheid

 

2,9 s

360 km/h

 

2,1 s

400+ km/h

Aanschafprijs

€ 330.000

€ 200.000

Onze conclusie

De berekening van de ANWB is wel degelijk realistisch. Wat het erg lastig maakt is dat er wordt uitgegaan van gemiddelden. Daarbij hoort een zekere onnauwkeurigheidsmarge. Als er een paar variabelen iets gewijzigd worden, valt de berekening licht in het voordeel van de elektrische auto uit.

Een belangrijk ding is ook dat de ANWB het heeft over de particulier. Voor bedrijven valt de berekening anders uit, als gevolg van belastingvoordelen.

In een eerdere test (van de e-Golf) hadden we al een vergelijking genoemd van leasebedragen van verschillende, in prijs vergelijkbare, Golfs:

Prijs

E-Golf

Golf CL Benzine

Golf CL Diesel

Motor

Elektromotor

1.5 TSI DSG

1.6 TDI DSG

Vermogen

136 pk

130 pk

115 pk

Fiscale waarde

€ 37.900

€ 28.680

€ 31.120

Netto bijtelling p/m

€ 52

€ 215

€ 233

Totaal vergelijkbare uitrusting

€ 38.435

€ 32.188

€ 34.628

TCO op basis van 48/20.000

     

Leasetarief

€ 518*

€ 505

€ 621

Brandstof ex BTW (inschatting)

€ 70

€ 143

€ 92

TCO p/m

€ 588

€ 648

€ 713

Verschil TCO

 

+ €60

+ € 125

Als je naar het totaal van leasekosten plus brandstofkosten kijkt, dan kost een e-Golf dus € 60 per maand minder dan een benzine-Golf en maar liefst € 125 minder dan de dieselvariant!

Onze aanbevelingen

E-xpeditie.nl is van de praktijk. Wat kunnen we nu met deze informatie? Ik zou zeggen: profiteer ervan!

Op de eerste generatie elektrische auto’s wordt inderdaad behoorlijk afgeschreven. Dat komt omdat ‘de gemiddelde consument’ koudwatervrees heeft: is de actieradius wel voldoende? Lef wordt beloond! En wat is er voorspelbaarder dan de afstand woon-werkverkeer?

De berekeningen van de ANWB gaan uit van nieuwe auto’s. Particulieren kopen meestal tweedehands, of kiezen voor private lease. Hoe pakt dat uit?

Een occasion

Onze tips voor wie geen auto van de zaak heeft en een elektrische auto wil kopen:

  • Bepaal de afstand woon-werk (enkele reis).
  • Neem een marge van 30% (in verband met slechtere batterijprestaties in de winter).
  • Controleer of er een laadmogelijkheid op kantoor is (of maak een deal met de werkgever).

Is de afstand enkele reis plus de marge van 30% rond de 100 kilometer? Ga dan maar eens kijken op de occasionmarkt. Op Autoscout24 vonden we al jong gebruikte Renault ZOE’s vanaf € 8.000 (let er op dat je hier een batterijpakket bij moet huren). Een jonge Nissan Leaf begint zo rond de € 10 à € 11.000 (batterij inbegrepen).

Om aan de afschrijvingskosten van de ANWB-calculatie te komen, zou je je occasions in twee jaar tijd nagenoeg volledig moeten afschrijven (15.000 maal € 0,315 = € 4.750 per jaar).

Private lease

Wil je elektrisch rijden, maar dan nieuw? Ook dat kan interessant zijn met private lease. De Vereniging Elektrische Rijders komt samen met Mijn Domein met een interessant aanbod: een nieuwe Nissan Leaf voor € 399,00 per maand. Een contract loopt 24 maanden en je mag dan 12.000 kilometer per jaar rijden. Voor €26,00 per maand kun je upgraden naar 16.000 kilometer per jaar. Bovendien mag je onbeperkt snelladen bij Fastned.

Even snel rekenen: op basis van 16.000 kilometer per jaar kost je dat € 0,32 per kilometer. Nogal een verschil met de gecalculeerde € 0,56 van de ANWB, of niet?

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg

Blijf op de hoogte!

Aanmelden of afmelden

Wil je op de hoogte blijven? Laat dan hier je gegevens achter!
Bedankt voor je inschrijving!