Wim Peels - Twinning Energy - tanken aan kantoor

E-xpeditie.nl collega Marcel Berendsen vroeg me regelmatig om eens een testroute te bedenken die langs zijn vakantiehuis in de Franse Ardennen voer. Leuke uitnodiging natuurlijk, maar tot nu toe heb ik steeds de boot afgehouden. Zowel met een BEV als met een FCEV is dat een flinke uitdaging. Snelladers zijn er dun gezaaid, laat staan waterstofvulpunten. Maar inmiddels zijn er auto’s met een range van meer dan 600 kilometer op de markt én kun je waterstof tanken vanaf kantoor. Ik ging de uitdaging aan…

Hyundai Nexo

De Hyundai Nexo is sinds 2018 op de markt. Het regende meteen meer bestellingen dan de fabriek aan kon. Anno 2019 zijn de leveringen op gang gekomen. Dat zie je terug in de RVO-cijfers:

aantal fcev in nl cijfers rvo aug 2019De Nexo zelf is al eerder door mij getest. In de Grote Mobiliteitstest staat hij op de 6e plaats. Daarbij was hij flink gehandicapt: om het rondje te kunnen maken moest ik tanken in Münster en rekening houden met een tankbeurt in Deventer. Verder waren de temperaturen net boven het nulpunt, dus was ook de binnenkachel één van de grote stroomverbruikers.

De Nexo heeft een WLTP-range van 665 km. Maar haalt ie dat ook echt?

Tanken op kantoor

Rijden op waterstof is een prima oplossing voor wie flink veel kilometers moet maken. Fiscaal is het ook interessant, want het blijft nog even 4% bijtelling, ook over de cataloguswaarde boven de € 50.000 (de zogenaamde Tesla-taks – zie Autobrief II).

Niet verwonderlijk dat er veel belangstelling voor waterstofauto’s bestaat. Een veel gehoord bezwaar: maar dan moet er wel eerst een tankstation in de buurt zijn. En dat is een terecht bezwaar. Immers voordat je kunt rijden moet je eerst tanken.

In Duitsland is een groot masterplan om in 2023 400 waterstoftankstations gerealiseerd te hebben. Dat gaat ook echt hard, zoals je op de site van H2.Live kunt zien. Je kunt de zaken groot maken, maar soms ga je sneller door de zaken klein te maken. Twinning Energy opende in november 2018 het eerst waterstof tankstation aan kantoor: bij Infram in Maarn. In juli realiseerden zij het tweede bij KWR in Nieuwegein. Er ontstaat nu een mooie race tussen het aantal ‘tanken-aan-kantoor-stations’ en het aantal openbare stations.

Perfecte puzzel

De afstand Maarn (kantoor Infram) – Brognon (vakantiehuis Marcel) bedraagt 305 kilometer. Dat is vice versa 610. Het plan was vlug gesmeed: De Van der Linden Groep stelde een Hyundai Nexo beschikbaar, Twinning Energy zorgde voor het tanken en Marcel voor de overnachting. Het enige wat ik hoefde doen: plannen, sturen en verslag doen.

En toen werd het toch nog lastig…

Zoals altijd was de praktijk weer eens weerbarstiger dan de theorie. De Nexo heeft Carplay en qua navigatie was ik fan van Google Maps. Tot ik ontdekte dat Apple Maps via Carplay wél spraakherkenning heeft en Google Maps niet. En Google Maps stuurde me conseqent kilometers om omdat de snelweg was afgesloten. Er stond een file, maar die omweg kon ik me niet permitteren.

Onderweg ben ik helaas het overzicht op de route verloren: geen van beide oplossingen zijn perfect. In plaats van de gedachte 305 kilometer had ik bij aankomst 323 kilometer afgelegd. Dat zijn er vice versa 646. En dat is een flink verschil als 600 al kielekiele is.

.. maar toch geen probleem

Doordat ik uiterst conservatief van start gegaan ben én gebleven ben (90 km/h op de cruise control) keek ik onderweg tegen verbruikscijfers aan die ik voor onmogelijk hield. Vlak vóór ik in de Ardennen omhoog moest sturen, scoorde ik 152 kilometer per kilogram waterstof. Bij aankomst was het gemiddelde gedaald tot 136 km/kg.

Echter: volgens het display had ik meer dan een halve tank over. Het resterende bereik bedroeg bij aankomst 366 kilometer. Als je daar de afgelegde 323 bij optelt kom je op een totaal bereik van 689 kilometer.

dashboard bij vertrek maarn

Afb. dashboard bij vertrek Maarn

dashboard bij aankomst brognon

Afb. dashboard bij aankomst Brognon

Kortom: de Nexo zou zonder bijtanken en zonder smadelijk afslepen op eigen kracht terug naar Maarn moeten kunnen rijden.

NB de afgelegde route is te zien op ElektriciTijdrit.

Vervolg

Morgen staat de terugreis op de agenda. Op de laatste kilometers van de heenweg ben ik er in geslaagd om door een andere rijstijl het verbruik te minimaliseren. Die techniek wil ik op de terugweg fijnslijpen. Want een bereik van 689 kilometer is een raar getal. Ik wil kijken of ik 700 haal. Of dat gelukt is leest u binnenkort!

nexo bij brognon

Afb. De Hyundai Nexo bij Vakantiehuis Brognon.