In 2018 haalde het aantal geregistreerde caravans en kampeerauto’s een record in Nederland. Het aantal elektrische auto’s neemt elke maand verder toe. Dan is het aannemelijk dat je ook met je elektrische auto een caravan wilt trekken. Dat is echter niet zo’n goed idee. Jason Fenske van Engineering Explained legt uit waarom.

De feiten

Op 1 juli 2018 stonden er in Nederland 437.422 caravans en 115.359 caravans geregisteerd. Het aantal elektrische auto’s neemt maand na maand toe. Eind november 2019 stonden er 84.372 volledig elektrische auto’s (BEV) op kenteken, 177 waterstofauto’s (FCEV) en 96.010 plug in hybrid (PHEV).

EV’s met trekhaak

Een elektromotor heeft vanzichzelf een flink koppel, dat bovendien vanaf stilstand beschikbaar is. Dat maakt hem zeer geschikt als trekker. Toch worden er maar enkele elektrische auto’s aangeboden met een trekhaak. De Tesla X mag maar liefst 2.250 kg trekken. De Cybertruck (Tri motor) volgens specificaties een monsterlijke 6.500 kg.

Engineering Explained

Maar zo veel gewicht achter de auto, wat betekent dat eigenlijk? Jason Fenske van Engineering Explained legt dat op aanstekelijke wijze uit in deze video. Voor wie niet het geduld heeft om de hele video (18 minuten) af te kijken, geef ik hieronder een samenvatting.

Uitleg

Jason gaat uit van een casus waarbij een caravan met een gewicht van 5.000 lbs over een afstand van 100 mijl (160 km) moet worden voortgetrokken bij een hellingspercentage van 1%. Hij vergelijkt de Tesla X, de Cubertruck met de Ford F-150.

Zijn aanpak is als volgt:

  1. Wat is de maximale hoeveelheid energie die elke auto mee kan nemen? Hoeveel energie gaat er in het accupakket cq de benzinetank?
  2. Hoeveel energie is nodig? Dit is het theoretische deel waarin wordt de benodigde energie wordt berekend voor:
    - Luchtweerstand
    - Rolweerstand
    - Zwaartekracht
  3. De luchtweerstand is afhankelijk van de rijsnelheid. Jason rekent het uit voor een snelheid van 75 mijl per uur (120 km/h) en 60 m/h (100 km/h).

Uitkomst

Jason vergelijkt de Tesla Model X P100D, de Cyber Truck (tri motor) met de Ford F-150. De Ford heeft twee mogelijkheden voor de grootte van de brandstoftank: 23 gallon of 36 gallon.

energie on board tesla x cyber truck ford f 150

Bereik

Jason kijkt eerst naar het opgegeven bereik:

tesla trek caravan bereik

Wat laten deze plaatjes zien? De Tesla Cyber Truck die maar een kwart van de hoeveelheid energie van de Ford F-150 (23 gallon) heeft, rijdt op die hoeveelheid energie een stuk verder. Hij is dus véél efficiënter!

Energie

Wie de hele uitleg wil, adviseer ik de video te bekijken. Jason legt dat op een leuke en heldere wijze uit. Ik geef de samenvatting:

 Benodigde energie voor:

Tesla Model X
(kWh)

Tesla Cyber Truck
(kWh)

Ford F-150
(kWh)

Luchtweerstand

45,8

68,6

 

Rolweerstand

32,8

61,1

 

Zwaartekracht

21,9

40,8

 

Energie 75 m/h (120 km/h)

100,5

170,5

170

Energie 60 m/h (100 km/h)

84

145,8

 

Als je dit stuk met 120 km/h rijdt, komt de Tesla Model X net te kort (hij heeft 100 kWh aan boord) om de weg zonder bij laden af te leggen. Als je 100 km/h rijdt, blijven rolweerstand en zwaartekracht gelijk, de luchtweerstand is lager. In dat geval redt de X het wél.

De Cyber Truck heeft een hoger gewicht en hogere luchtweerstand. Bij een rendement van 85% haalt ie het net/net niet met een snelheid van 120 km/h. Met een snelheid van 100 km/h wel.

De Ford F-150 (36 gallon) heeft een vergelijkbare hoeveelheid energie nodig als de Cyber Truck. Met een rendement van 30% heeft ie ruimschoots voldoende energie aan boord.

Jason maakt deze rekensom ook voor een vlakke weg en voor een dalende weg. De Model X heeft op een vlakke weg 78,6 kWh nodig en op een dalende weg (regenerend) nog steeds 56,7 kWh.

Conclusie en goed nieuws

Jason legt uit dat het goede nieuws is dat een elektrische auto het vermogen en koppel heeft om een flinke caravan/aanhanger te trekken. Het minder goede nieuws is dat ondanks het enorm hoog energetisch rendement van de EV, de hoeveelheid energie die aan boord is simpelweg nog te laag is om over flinke afstanden een vracht te trekken.

Jason stelt dat de Ford F-150 de taak (100 mijl, 1% stijging) twee keer kan afleggen en de Cyber Truck één keer. Als de energiedichtheid van de batterijen in de toekomst verdubbelt of verdrievoudigd, kan de EV dat kunstje ook. 

Ik vind het jammer dat Jason in zijn berekening niet ook de mogelijkheid van waterstof genoemd heeft. Waterstof mag dan een slechter rendement hebben dan batterij-elektrisch, de energiedichtheid is vele malen hoger. Keerzijde van de medaille: er zijn op dit moment geen waterstofauto's op de markt met een trekhaak voor een caravan.

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg

#24H2Challenge 2020

-15%€ 1.808,95 (€ 1.495,00 excl. BTW) € 1.537,61 (€ 1.270,75 excl. BTW) / stuk Deelname NL 15/16 mei 2020 -------------------- 22 beschikbaar Kies opties

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form