In het hoogste EV-segment is de Audi e-tron een klasse apart. Hij torst wat extra kilo’s mee en dat heeft weer een negatieve impact op zijn energieverbruik: als die massa moet worden versneld, dan kost dat extra energie. Om bij een hoger energieverbruik toch een fatsoenlijke actieradius te halen, heb je weer extra batterijen nodig. Ziedaar de negatieve spiraal voor grote voertuigen. Het motto van Audi is ‘Vorsprung durch Technik’. Audi doet iets bijzonders met de accu. Een testverslag waarin het eens niet om verbruik en actieradius gaat, maar om reistijd.

De feiten

De Audi e-tron weegt 2.490 kilogrammen aan de haak. Hij sjouwt een batterij van 95 kWh met zich mee, waarvan 84 kWh echt bruikbaar zijn. Theoretisch moet ie 360 kilometers kunnen afleggen zonder bij te laden.

Maar wat de Audi bijzonder maakt is zijn laadkarakteristiek:

state of charge 175 kw fastned

De e-tron haalt niet alleen een hogere laadsnelheid, hij blijft tot ca. 80% op dat volle vermogen van 150 kW bijladen. Maar is dat theorie of praktijk?

Reistijd is rijtijd plus laadtijd. Hoe sneller je rijdt, des te hoger je verbruik. Je rijtijd neemt af, maar je laadtijd neemt toe. Hoe valt de totale rekensom uit?

De test

We reden naar de Ionity snellader in Salzbergen en vandaar naar de 175 kW snellader van Fastned in Melle. Het plan was ook om Fastned Paderborn en Fastned Gladbeck-Ellinghorst te bezoeken, maar de twee sessies in Melle en Salzbergen leverden zo veel informatie op dat een bezoek aan de andere laders overbodig was.

Daarnaast werd het verbruik getest bij verschillende snelheden: 120, 125, 130 en 135 km/h.

De praktijk

Het laden ging niet vlekkeloos: bij Ionity in Salzbergen weigerde de eerste lader. Gelukkig stonden er nog 3 andere laders. Na het aankoppelen aan een andere lader werkte alles zoals het hoorde.

Ook bij Fastned heb ik drie keer moeten aankoppelen. Mogelijk had ik het contact van de Audi niet goed uitgezet, maar bij een vierde poging ging ook de enige 175 kW-zuil de Audi van ‘prik’ voorzien.

En ook het meten van het verbruik was geen sinecure: als gevolg van veel verkeer was het nauwelijks mogelijk om lange afstanden constant te rijden. Het verbruik werd dan veel beïnvloed door heuvelop en heuvelaf.

Op verzoek van een aantal enthousiaste doch kritische lezers vermeld ik ook de weersomstandigheden: de temperatuur varieerde van 23,0o tot 27,5o. Windsnelheid en luchtvochtigheid heb ik niet gemeten. Dat zou een schijnnauwkeurigheid met zich meebrengen. Er stond een lauwe bries, het was zonnig en droog. De airco was ingesteld op gemiddeld 20,5o C.

Gemeten verbruik

gemiddeld verbruik audi e tron

De Audi leent zich bij uitstek voor snelle ritten op de Autobahn. Het verbruik is dan fors hoger dan wat de NEDC en WLTC vermelden. Bij 130 km/h zit je op ca 30 kWh/100 km. Bij 150 km/h is dat verbruik gestegen tot 35 kWh/100 km.

Als je dat vertaalt naar actieradius, dan kun je bij 130 km/h 280 km afleggen en bij 150 km/h 240 km. We kunnen het ook anders verwoorden: bij 130 km/h kun je dik twee uur rijden en bij 150 km/h is na iets meer dan anderhalf uur de batterij leeg.

Gemeten laadkarakteristiek

laadkarakteristiek audi e tron

Bij aankomst Ionity Salzbergen werd geladen vanaf 54%. Bij de start bij Fastned Melle zat er nog 66% in de batterij. Van 66% naar 100% ging in 19:51. Ionity vulde de accu in 24:28 van 54 naar 100%. Indrukwekkende cijfers.

De lichtblauwe lijn laat het geleverde vermogen zien. Dat is bij Ionity af te lezen (net als de geleverde spanning (V van Volt) en de stroom (A van Ampére). En daar stond ik van te kijken:

Bij een SoC (State of Charge) van 84% kan de Audi nog steeds 100 kW aan. Daarna zakt het snel in. Het allerlaatste procentje gaat met een vermogen van 40 kW. Wat je uit de grafiek kunt afleiden:

Van 54% naar 80% kost 10:00. Van 80% naar 100% kost dik 14 minuten. Zijn die laatste minuten zinvol? Of kun je beter bij 80% afkoppelen? In die 14 minuten laadt je ongeveer 17 kWh bij. Als je 3 kilometer per kWh aflegt, kun je daar 51 kilometers op afleggen. Dat is een laadsnelheid van nog steeds bijna 220 km/h.

Conclusie

Ik stond bij deze rijtest van twee zaken te kijken:

  1. Ik heb nog nooit een testverbruik van meer dan 30 kWh/100 km op de klok gehad. Zelfs niet met de Tesla X en de Jaguar I-PACE. Maar daar ben ik dan ook weer niet mee in Duitsland gaan testen.
  2. Ik heb nog nooit meerdere keren op 1 dag bij een snellader een auto tot 100% opgeladen.

Maar dat zijn allemaal cijfertjes. Let als je op de snelweg zit eens op hoeveel elektrische auto’s je rechts ziet rijden met snelheden van 100 km/h. Heel keurig, heel energiebewust. En met mijn i3 doe ik dat noodgedwongen ook. Het went, en het ontspant. Maar eerlijk is eerlijk: lekker vlot doorrijden op de Autobahn, kort laden en snel weer verder kunnen, vind ik ook relaxt. Zeker in de e-tron.

Voor wie energiebewustheid hoog in het vaandel heeft staan heb ik toch nog een tip: rij de Audi op de cruisecontrol. Dat is vooral op binnenwegen héééérlijk. Hij switcht vanzelf naar de juiste maximumsnelheid en remt ook af voor rotondes om bij het verlaten van de rotonde weer vloeiend te versnellen. Ik kan daar van genieten. En dan wordt je beloond met een ander verbruik: 22 kWh/100 km. Nog steeds veel, maar best netjes voor een auto van twee-en-een-halve ton.

Met dank aan Pouw voor het beschikbaar stellen van de testauto en ElektriciTijdrit voor het tracken.

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form