Opel Ampera-e bij Zeelandbrug

De Opel Ampera-e is al eens aan de beurt geweest in de Grote Mobiliteitstest. Ik vond het een wolf in schaapskleren. Dankzij zijn grote batterij (60 kWh) is dit een auto die flinke afstanden kan afleggen. Ik kreeg de kans om de auto nogmaals aan de tand te voelen en bedacht een nieuwe uitdaging. Hoe gedraagt de auto zich tijdens een reis van Deventer naar Zeeuws Vlaanderen. Een verslag.

De reis

Van Deventer naar Zaamslag (in Zeeuws Vlaanderen) is een reis van ongeveer 260 kilometer. Dat zou een makkie moeten zijn voor de Ampera-e. Om de reëele actieradius te schatten ga ik uit van 6 kilometer per kilowatt-uur (kWh): dus 6 * 60 is 360 kilometer. Maar ik moet ook rekening houden met het vertrek de volgende dag: via Sint Katelijne Waver (tussen Antwerpen en Brussel) en vandaar naar Breda. Omdat ik niet zeker weet of ik op mijn aankomstplek voldoende kan bijladen (er is geen laadpaal), wil ik vlak voor aankomst nog snelladen.

Dat is een uitdaging: in Zeeuws Vlaanderen staan geen laadstations van Fastned. De routeplanner van Fastned zegt zelfs dat een retourtrip van Deventer naar Zaamslag met een reëel bereik van 360 kilometer niet mogelijk is.

screenshot fastendNiet mogelijk?! Dat zullen we nog wel eens zien! Het betekent wel een omweg: het snellaadstation dat het dichtst bij mijn bestemming ligt, is bij ’s Heer Arendskerke. Ik trakteer mezelf op een mooie toeristische rit naar Fastned Selnisse (tussen Goes en Middelburg). Dat is niet de snelste weg, maar dan kan ik mooi genieten van de vergezichten over het water en onder andere de Zeelandbrug.

De rijstijl die ik kies: cruise control gebruiken en de geldende maximum snelheid volgen. Dus: 130 km/h waar het kan en waar het is toegestaan. Dat is niet de meest zuinige manier van rijden, de zuinigheidsindicator schiet op stukken waar ik 130 rijd flink in het geel (dan doe je het dus niet goed).

opel ampera e profiel

Onderweg genieten geblazen

Het resultaat: een prachtige route, een prachtige rit. De Ampera-e valt op omdat je tijdens het rijden weinig banden- en weinig windgeruis hoort. Hij is uitgerust met een geweldige geluidsinstallatie van Bose. Vooraf heb ik een mooie playlist samengesteld op Deezer. Het rijden is in vrijwel alle opzichten genieten.

screenshot tijdlijn google maps

Dissonant

Een uitgebreide test van de Ampera-e vind je bij de Grote Mobiliteitstest. Wat ik daar over schreef staat nog steeds overeind. De minpunten van de Ampera-e: een te druk dashboard, te veel knoppen, te veel informatie. Dat mag van mij echt een tandje minder.

Een voorbeeld: de Ampera-e heeft verkeersbordenherkenning. Passeer je een verkeersbord, dan wordt dat in het centrale dasbhoard weergegeven. Dat is zeker handig bij ons snelwegsysteem, waar je tureluurs wordt van de vraag of je nu 100, 120 of toch 130 km/h mag. Maar: bij elke wijziging komt er ook een aparte melding van. Die kun je dan weer wegdrukken door op de afvink-toets op het stuur te drukken. Volgens mij is het de bedoeling dat de auto je ontzorgt, niet dat ie de bestuurder extra taken geeft.

Nog zo’n voorbeeld zijn de filemeldingen van de radio. Opel kiest er voor om je te verplichten Apple Carplay of Android Auto te gebruiken als navigatiesysteem. Best gedurfd, valt best iets voor te zeggen. Maar mijn afspeellijst wordt regelmatig onderbroken door filemeldingen van Skyradio. Daar heb ik helemaal niet om gevraagd. En hoe ik het ook probeer: ik krijg die meldingen niet uitgeschakeld.

Apple Carplay blijf ik onder de maat vinden. De spraakherkenning is beroerd. En de navigatie is onduidelijk. Er verschijnen meldingen uit het Opel-systeem die de navigatiebalk van Apple overlappen, juist op momenten dat je dat niet wilt. Hier zou Opel nog eens naar kunnen kijken.

opel ampera e schuin grevelingenBeste stuurmansauto

Zo, de ergernissen zijn achter de rug, nu tijd voor hét plusplunt van de Opel Ampera-e. Ik geef je nu de reden waarom je beslist voor deze auto moet gaan! Dat is zijn weggedrag. Opel meldt zelf al dat het een sportief sturende auto is. Dat komt enerzijds door het lage zwaartepunt: de batterij is onderdeel van het chassis. Anderzijds is hij voorzien van prima banden en een zeer goed communicerend onderstel.

Ik heb hem bovenaan op mijn lijstje ‘best sturende EV’s’ gezet. Na enig nadenken zelfs nog net even hoger dan de Tesla S. Waarom? Dat illustreer ik met de volgende anekdote.

Een dag eerder heb ik de Ampera-e opgehaald bij de importeur in Breda. Het is warm en het is een eind rijden. Er staan ook nog eens files. Als gevolg daarvan verwent de navigatie me met een bypass via de mooie N-wegen bij Schaarsbergen en Hoenderloo. Prachtige omgeving, ik geniet met volle teugen. Alles gaat op de cruisecontrol met 80 km/h. Hoe het precies komt weet ik niet meer, maar in de bocht naar de toerit voor de A1 knippert er een oranje lampje van de ESP. Tegelijkertijd zie ik de snelheid afnemen tot 54 km/h. Ik voel dat de banden aan de maximum belasting zitten maar wel grip hebben. Sterker nog: dit gaat zo lekker dat ik gas bij geef. Ik realiseer me dat de Opel zo goed rijd dat ik onbedoeld en onbewust deze haakse bocht met 80 km/h op de cruise control genomen heb. Het ging zonder spektakel, geen kermende banden. De Opel was onverstoorbaar.

En dat is waarom ik hem als beste stuurmansauto boven de Tesla S verkies. De Tesla S heeft ook een goede grip, maar ik vind het veel lastiger om de grenzen in te schatten. Vanwege het communicatieve onderstel én de prestaties krijgt de Opel Ampera-e van mij hierbij de titel ‘Vette Bochtenkluiver’.

De Log

Vertrek is 15:16 uit Deventer. Om 18:10 uur arriveer ik bij station Selnisse (onderweg heb ik twee keer een stop voor een fotoshoot gemaakt). Ik heb dan 243 kilometer afgelegd en de batterij is van 100% naar 25% gegaan. Ik had in één keer zonder bij te laden naar mijn eindbestemming kunnen rijden.

Een snelle rekensom: 75% van 60 kWh is 45 kWh. Dat is een gemiddeld verbruik van 5,4 km per kWh. Gezien het feit dat ik lange stukken 130 km/h gereden heb, vind ik dat een prima waarde.

In Selnisse wil ik er 30 kWh bij laden. Na een half uur heb ik de eerste 23kWh erbij. In totaal heb ik 45 minuten nog voor deze 30 kWh. Met een batterij van 75% zet ik mijn reis naar Zaamslag (nog 49 extra kilometers) voort.

Daar blijkt de Opel om 19:36  aan een 230V stopcontact te kunnen. Dat gaat veiligheidshalve met 6A. De volgende ochtend blijkt de batterij zo’n 85% vol te zitten. Een bereik van 256 kilometer, in elk geval genoeg voor de geplande vervolg ritten.

Conclusie

De Opel Ampera-e is een heerlijke rijdersauto. Lange afstanden zijn geen probleem. Wel zou gezien de omvang van de batterij laden met een hoger vermogen dan 50 kW wenselijk zijn.

Tags: ,

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Recordauto te koop

banner e xpeditie

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg