aankomst twinning maarn hyundai nexo

Als ik vooraf geweten had dat de rit bijna 640 kilometer was in plaats van 610 was ik er niet aan begonnen. Het is immers al een uitdaging om 600 echte kilometers te rijden op 1 gevulde waterstoftank met de Hyundai Nexo. De Nexo heeft echter grote indruk op me gemaakt: bij aankomst had ik maar liefst 112 kilometer reserve over. Een verslag.

De uitdaging

E-xpeditie.nl collega Marcel Berendsen vroeg me regelmatig om eens met een testauto naar zijn vakantiehuis in Brognon (Franse Ardennen te rijden). Leuk idee, maar dan heb je een auto nodig waar dat ook echt mee kan. De kortste route Maarn – Brognon was volgens Google 305 kilometer. Vice versa is dat 610. De Hyundai Nexo heeft een WLTP-bereik van 665 kilometer. Moet kunnen toch?

nexo bij brognon

De uitvoering

De praktijk is altijd anders dan de theorie: als je een waterstoftank vult, wordt ie nooit 100% gevuld. Er is een veiligheidsmarge die moet voorkomen dat de in de tank opgewarmde waterstof te heet wordt. Als gebruiker hoef je je daar overigens niet druk over te maken, dit gebeurt automatisch. In Maarn bleek de Nexo tot 93% gevuld De tankinhoud is 6,2 kg, dus ik had 5,8 kg waterstof aan boord. Met een verbruik van 1 kg op 100 km betekent dat dus een bereik van 580 kilometer. De boordcomputer gaf keurig 585 aan.

Ik wist op voorhand dat ik véél zuinig dan 1 kg/100 km moest rijden. Maar niet precies hoeveel zuiniger. Daar kwam bij dat ik in de Ardennen omhoog moest rijden, wat bepaald niet gunstig is voor het verbruik.

Onderweg werd ik geconfronteerd met navigatiesystemen die consequent omleidingen voorstelden. Die ik weer weigerde: ik vond 610 kilometer genoeg.

Met de cruise control op 90 km/h toog ik naar de Ardennen. Onderweg zag ik het gemiddelde verbruik dalen en dalen. Op een gegeven moment zag ik zelfs een waarde van 152 km/kg op de klok. Omgerekend met de tankinhoud zou dat een bereik van 875 kilometer zijn.

dashboard bij aankomst brognon

De Ardennen bleken een scherprechter: het gemiddelde zakte tot 136 km/kg en na 323 kilometer arriveerde ik in Brognon. De tank was nota bene nog voor meer dan 50% gevuld!

De terugreis moest dus een eitje zijn. Ik experimenteerde nog met het meest zuinige rijgedrag in de heuvels: heuvel af versnellen om zonder gas bij te geven weer de volgende heuvel op te komen. Leuk spelletje, maar irritant voor mijn medeweggebruikers. Daarom werd al rap weer gewoon de cruise control ingeschakeld: 90 km/h op de lokale wegen en eenmaal op de snelweg gewoon op 100 km/h.

Intussen zag ik het totaal van afgelegde afstand plus resterend bereik oplopen. Na 636 km kwam ik met 112 kilometer reserve aan in Maarn. Dat had natuurlijk nóg zuiniger gekund: het gemiddelde verbruik was opgelopen tot 127 km/kg. Maar als je het dashboard checkt: de brandstofmeter stond nog niet eens in het rood!

aankomst maarn 636 km en 112 reserve

Bespiegelingen

Hoe meer massa verplaatst moet worden, hoe meer energie dat dat kost. De forse Nexo brengt bijna 1.900 kilogram op de schaal. Hoe minder je die massa hoeft te versnellen, hoe zuiniger je rijdt. Achteraf had ik nog met een veel hogere snelheid naar Brognon heen en weer kunnen rijden. Ervaren Nexo-rijders geven aan dat tot ca 110 km/h de Nexo zuinig rijdt en een actieradius van 600 kilometer makkelijk mogelijk is.

Als ik op mijn ervaringen afga, denk ik dat met een goede voorbereiding en extreem zuinig rijden een bereik van 800 kilometer haalbaar is. Dat is overigens ook de claim van Hyundai bij de introductie van de Nexo.

Met een normale rijstijl scoorde ik 120 km/kg (snelweg 120 km/h plus stadsverkeer). Als je dat vermenigvuldigd met de inhoud van 5,8 kg kom je aan bijna 700 echte kilometers.

Tegen de kilometervreter die de overstap naar elektrisch rijden wil maken, maar nog niet durft, zou ik zeggen: probeer het zelf eens. En om te rijden moet je eerst kunnen tanken. Als er nog geen groot station in de buurt is, is een tankstation bij kantoor zo gek nog niet. Waar een wil is, is een weg!

 

Dank aan de Van der Linden Groep (auto), Twinning Energy (tanken), ElektriciTijdrit (tracking) en Marcel Berendsen (gastvrijheid)

Aanmelden nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form